Carina1966 Geplaatst: 6 maart 2017 Geplaatst: 6 maart 2017 Dat van die groene zeep op de potten is wel een superidee.Als het werkt tenminste.Want ik ga het proberen met een tafel buiten waar ik zaailingen wil opzetten en waar vorig jaar veel slakken op kwamen. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Erny Geplaatst: 6 maart 2017 Geplaatst: 6 maart 2017 Als de groene zeep niet helpt kun je ook de poten van de tafel elk midden in een emmer water zetten, dan staan je zaailingen ook veilig. Quote
Jeroen76 Geplaatst: 6 maart 2017 Geplaatst: 6 maart 2017 Als de groene zeep niet helpt kun je ook de poten van de tafel elk midden in een emmer water zetten, dan staan je zaailingen ook veilig. Klopt! Zo heb ik ook m'n wormenbak en m'n hommelnestkast met de pootjes in 4 bakjes water staan zodat de mieren er niet bij kunnen. Goede tip! Gr. Jeroen Quote
TuinVrouwtje87 Geplaatst: 7 maart 2017 Geplaatst: 7 maart 2017 Ik ben wel tevreden over het trucje met het bier. Werkt relatief goed. Quote
Tikketim Geplaatst: 7 maart 2017 Geplaatst: 7 maart 2017 Gisteren avond weer +- 100 slakken gevangen in de serre. Ik heb thuis gelijk een doos escargo besteld bij Bol want dit hou ik lang meer vol. Zeker niet als er in de rest van de tuin ook zoveel dikke slakken al rondkruipen. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
Jeroen76 Geplaatst: 7 maart 2017 Geplaatst: 7 maart 2017 (aangepast) Stephen King zou er zo een film over kunnen maken. 7 maart 2017 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 maart 2017 Geplaatst: 7 maart 2017 Ik heb vandaag weer heel wat slakken geraapt, zonder handen! Daar heb ik namelijk eenden voor, die dan morgenochtend weer een flink ei produceren (3 eieren, van 3 dames-eenden). Ik heb het al vaker gezegd in dit topic, ik weet het Maar ik ben er gewoon zo blij mee! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 7 maart 2017 Geplaatst: 7 maart 2017 Verander water in bier: kun je alVerander sap in wijn: kun je alVerander slakken in eieren: kun je dus ook alNu nog even lood in goud veranderen: ga op zoek naar de steen der wijzen (of de kip vinden met de ...) Ik ga op de aanstaande MTFD toch weer naar de loopeenden kijken, of dat ook wat voor mij is. Ik ben echter bang dat ik met die beesten al mijn moestuinoogst verander in misschien een paar eitjes. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
annaelizabeth Geplaatst: 7 maart 2017 Geplaatst: 7 maart 2017 Tsja, geen landbouwhuishouddieren op dit volkstuincomplex. We zijn dus volledig afhankelijk van zelf rapen en van wat voorbij zwemt in de sloot. Verder een uitnodigend vijvertje waar graag in wordt gebadderd, en ook een lage oever voor de pullen natuurlijk. Quote
Bit Geplaatst: 7 maart 2017 Geplaatst: 7 maart 2017 Gisteren avond weer +- 100 slakken gevangen in de serre. Ik heb thuis gelijk een doos escargo besteld bij Bol want dit hou ik lang meer vol. Zeker niet als er in de rest van de tuin ook zoveel dikke slakken al rondkruipen. Ik zag dat je een paar dagen daarvóor ook al zo veel slakken gevangen had. Hoe kan dat nou ? Je zou je toch moeten afvragen waar al die slakken vandaan komen. Van buiten dan, neem ik aan. Hoe dan ? En vooral: waaróm. Er is dus iets in je kas, dat maakt dat al die slakken aangetrokken worden. Dus weg daarmee ?In je moestuin-update's zie ik een best wel leuke maat kas, groter dan de mijne. Maar ik vang eens in de maand es een slakje. Daar moet toch een reden voor zijn ? Je kas is nu niet nagenoeg leeg ? Boots jij 'de natuur' buiten na in je kas ? ( misschien niet willen ? ) Ik leef absoluut in slakkenland. Omgeven door water, een zeer vochtige tuin. Dikke mulchlagen. Een waar slakkenparadijs. Heb niet giga veel last met slakken want er zijn erg veel vogels , eenden, fazanten. Maar goed: In mij kas eigenlijk nauwelijks slakken. Te droog in vergelijk met buiten. En ik mulch niet in de kas. Ik vraag me dus écht af. waarom om de paar dagen meer dan 100 slaken in je kas. Quote
Tikketim Geplaatst: 8 maart 2017 Geplaatst: 8 maart 2017 Gisteren avond weer +- 100 slakken gevangen in de serre. ..... Die moestuin updates zijn out to date, moet ik misschien eens iets aan gaan doen . In tussentijd heb ik een stukje veld in bruikleen dichter bij huis waar ik ook een tunnelserre heb op gezet eind vorig jaar. Dat stuk land grenst aan een bosje met een grote vijver en andere (paarden)weides en landbouwgrond. Rondom zijn ook veel grachten en de grondwaterstand is heelhoog. Op de bedden zelf valt het mee maar op de paden is het allemaal modder. Een putje van 20 cm diep komt zo vol te staan met water. Nochtans geen lekken in de serre ! Ik denk dat dit de ideale omstandigheden zijn voor slakken. In de serre zelf had ik enkele weken geleden worteltjes en sla etc gezaaid. Die kiempjes hebben ze aangetrokken tot in de serre denk ik. Ik zou niet weten waarom ze anders komen ? Ik heb naast de serre ook een hoop stro liggen om als mulch te gebruiken binnenkort. Zouden ze daaruit komen misschien ? Ik dacht er ook al aan om de biervallen buiten te zetten ipv in de serre zelf. Ik weet niet van hoe ver ze dat kunnen ruiken maar misschien trekken die vallen alleen maar meer slakken aan ? Vogels zitten hier ook in het bosje ernaast. Ik heb ze zelfs verwent deze winter met extra vetbolletjes. En kikkers in overvloed ! Al zijn die relatief klein , de grotere slakken zijn groter dan de kikkers .. Spitsmuisjes zitten er ook en soms zie ik ganzen overvliegen .. Ik denk dat er geen gebrek is aan biodiversiteit al heb ik nog geen sporen gezien van bijvoorbeeld een egel. Achja , ik zal er mee moeten leren leven denk ik. Vandaag komt mijn doosje escargo aan. Is toegestaan in biologische landbouw. Heeft naar het schijnt alleen effect op slakken en zeker niet giftig voor vogels , padden , kikkers etc... Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
Nedlets Geplaatst: 8 maart 2017 Geplaatst: 8 maart 2017 Haha ik denk dat je zeker in slakken territorium zit Maar wat ik zeer zeker weet is dat de biervallen de slakken aantrekken, dus die moet je juist niet in je serre zetten. Eerder er buiten. Ik heb ook vorig jaar gemerkt dat het echt ontzettend grote verschillen kunnen zijn in welk plantgoed. Planten waar niks op zit en planten die helemaal vol zitten. Normaliter zou het juist in je serre te droog moeten zijn voor slakken. Quote
pippi Geplaatst: 23 maart 2017 Geplaatst: 23 maart 2017 Ik zag van de week een duizendpoot in de grond, en toen vroeg ik me af wat duizendpoten zoal doen. Dus ik heb het eens opgezocht, en wat ze onder meer doen, is slakken eten! Ze jagen 's nachts, precies als die slakken aan de wandel gaan om je planten op te vreten. Ze eten ook wel regenwormen, maar die zijn veel sneller dan slakken en hebben dus meer kans om te ontkomen. Ik had mijn hoop steeds gevestigd op slakkeneters zoals egels en padden, maar nou ja, eer je die in je tuin hebt moet je wel wat begroeiing hebben. Dus ik vond dit wel erg goed nieuws. Ik hoop dat meneer of mevrouw duizendpoot heel veel nageslacht gaat krijgen. Quote
Ann123 Geplaatst: 24 maart 2017 Geplaatst: 24 maart 2017 Ik zie veel duizendpoten in de tuin. Maar die kunnen de slakkenpopulatie echt niet de baas. Ook veel loopkevers die ook slakken op hun menu hebben. Quote
Gwen Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Hi, Biervallen IN de kas trekt ze als een magneet aan en zou ik zeker niet doen. Daarnaast kun je grond met eitjes in je kas hebben gelegd en dan krijg je ook invasies. En check, potten, bakken, emmers heel goed voor je deze in je kas zet. Gwen Quote
Gast Geplaatst: 4 april 2017 Geplaatst: 4 april 2017 Tip slakkengif dat is toch het meest effectief. Groeten Dinand Quote
paddestoelengek Geplaatst: 5 april 2017 Geplaatst: 5 april 2017 deze is nieuw denk ik Door de korrels door de bovenlaag van de grond te mengen kan het concentraat via de wortels van de planten snel opgenomen worden. Smaak en geur veranderen (alleen waarneembaar door slakken). Ze zullen niet snel meer van de plant eten. Gebruik 0,5 kg op ongeveer 12,5 vierkante meter of meng 0,5 kg door 100 liter potgrond voor een gelijkmatige verdeling. eet smakelijk.... Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Remi van Beekum Geplaatst: 6 april 2017 Geplaatst: 6 april 2017 In 2016 had ik een echte slakkenplaag. Dat gaat me niet weer gebeuren. Daarom heb ik een heel scala aan maatregelen genomen. Een combinatie van het opruimen van schuilplekken, het ontoegankelijk maken van plekken in de moestuin, het lokken van kikkers en vogels, het rapen onder een natte krant (werkt goed!) en ook af en toe wat korrels. Het lijkt vooralsnog goed te werken. Met name die natte krant! Hier al mijn tips tegen slakken op een rij: tips tegen slakken Quote
ADOPEG Geplaatst: 8 april 2017 Geplaatst: 8 april 2017 Zo gaat dat bij ons. Je zou er jaloers van worden. Quote ~ Vita rosa est ~
Ann123 Geplaatst: 8 april 2017 Geplaatst: 8 april 2017 Wormen en slakkeneitjes ja, maar de slijmerige slakken? Die eten toch niet alle kippen hoor. Quote
johnkort1965 Geplaatst: 8 april 2017 Geplaatst: 8 april 2017 Koper draad werk goed Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk Quote
ADOPEG Geplaatst: 10 april 2017 Geplaatst: 10 april 2017 Ik zie ze die grote naaktslakken nog niet zo opeten, maar met deze kleintjes, dit was echt genieten. En liever een ei uit die kleintjes dan een grote naaktslak eruit, gevoed door mijn groente. Trouwens, soms slikken ze ook huisjeslakken, met een diameter van ca. 1,5 cm, in één keer door. Quote ~ Vita rosa est ~
Jorieke123 Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Loopeenden werken dan wel echt die dikke slijmerds weg Onze kippen ook niet nee. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Johmir Geplaatst: 15 april 2017 Geplaatst: 15 april 2017 Vanmiddag een zelf opgekweekte bloemkoolplant uit de koude bak in de volle grond gezet. Ik heb er een korf van volieregaas omheen gezet, kijken of ik de slakken kan weren..... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.