Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op dit moment 'vang' ik redelijk wat slakjes alvast weg, vroeg beginnen met korrels werkt, en gedurende het groeiseizoen lekker spuiten met knoflookaftreksel. Vorig jaar was wel extreem met de constante vochtige omstandigheden, wat dat betreft hebben we nu geluk met de droogte, dat verminderd het aantal slakken aanzienlijk is mij opgevallen!

Geplaatst:

@Patrijsop ons complex op de klei wordt juist afgeraden om te spitten als je afzet van slakkeneitjes wilt minimaliseren. Denk vooral je teeltbedden tijdens het seizoen goed schoon houden qua onkruid en losliggende materialen zoals stenen en planken zoveel mogelijk opruimen. En het knoflookafstreksel deed het hier vorig jaar vrij goed. Alleen met de vele regen moest ik het onderhand iedere 2 dagen spuiten en dat was ik zat.

Geplaatst:

de goede slakkenkorrels (ferro(III)fosfaat) zouden helaas niet werken bij de kielnaaktslak :( de schurft die zich in de grond verstopt.

ik kan dan niet helemaal vinden wat het verschil tussen de kielnaaktslak en de wegslakken zou zijn. Geen idee welke naam de donkerbruine pest in mijn tuin heeft.

(excuses voor mijn taalgebruik).

Geplaatst:

De eerste vijftig tot honderd slakken zijn vandaag alweer naar de groene kliko verhuisd. Ik had nog een par kratten staan met potjes met zaailingen van afgelopen jaar. Dit zootje uitgemest, de kanslozen weggegooid en de potjes en kratten van onder en boven en zijkanten en overal ontdaan van slakken. Wat een beestenbende. 🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌

Geplaatst:

Oohh..Arja….daar word je toch nu al niet goed van?

Kwam er gisteren op de moestuin ook genoeg tegen met het optillen en verplaatsen van tegels enzo…

Nou….alles wat we nu verwijderen maakt geen kleine slakjes meer….🤪

• 4 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Al die slakken van vorig jaar hebben natuurlijk eitjes gelegd. De regen van de afgelopen dagen heeft nu een slakkenexplosie op gang gebracht hier. Ik heb net een uur door de tuin gedoold, en nog heb ik maar een fractie kunnen verwijderen. Ik trof dit soort taferelen:

Onderkant bloeiende koolplant...

IMG_20220416_010045.thumb.jpg.44269a594cccc5f68edc3165b45be177.jpg

en bovenkant

IMG_20220416_010116.thumb.jpg.f97c121dd8cb9108fe0cdd9691e020ca.jpg

Het waren er ongeveer 50, op 1 plant! Dit is niet meer te doen, om te rapen/plukken. Ik ga maar over op slakkenkorrels, want anders wordt het een ramp deze zomer.

aangepast door fre3ke
  • Like 2
Geplaatst:
3 hours ago, rorror said:

egels

Die schijnen alleen jonge slakken te eten. En ook niet alle soorten. Geen huisjesslakken volgens mij.

Ik heb vorig jaar wel een egel gezien tijdens het slakkenzoeken, die schrok zich rot van mij en mijn lampje. Ik denk niet dat hij terug komt. 

Patrijs gaf de beste tips. Maar ik kom er niet aan toe om alles op te ruimen. Ik haal nu zo veel mogelijk rommel weg. En ik ga snel schoffelen.

De komende dagen raap ik  wat ik kan, want ik ben vandaag niet meer naar de winkel gegaan voor de slakkenkorrels. Dus ik ga nu de tuin in!

Op 16-4-2022 om 08:52, Mellie zei:

Edialux slakkenkorrels @fre3ke! Sinds ik die gebruik, gaat het een stuk beter.

Ik zie dat er meerdere varianten zijn, welke gebruik je? 

De ecologische heeft dezelfde werkzame stof als escar-go: 1% ijzerfosfaat.
De traditionele bevat metaldehyde wat hier ivm giftigheid voor mens en dier geen optie is. 

aangepast door loes

Gisteravond ineens een compleet ander beeld: nauwelijks slakken te vinden. Overdag heb ik systematisch alle slakken weggehaald onder worteldoek etc. Dat waren er veel.

IMG_20220417_012309.thumb.jpg.34fab5e75d205956759ca7952c0933c8.jpgMisschien is het probleem toch te beheersen zonder korrels. Het is wel afwachten of dit nog werkt als ze groter worden en grotere afstanden gaan afleggen. 

Vanaf nu inspecteer ik 's avonds nog de plantjes die veel vraat hebben. En ik heb potjes zonder bodem geplaatst over sommige zaailingen. In de planning staat ook om af en toe een ronde te doen langs alle bodembedekking overdag. 

aangepast door fre3ke
Geplaatst:
Ik zie dat er meerdere varianten zijn, welke gebruik je? 

De ecologische heeft dezelfde werkzame stof als escar-go: 1% ijzerfosfaat.
De traditionele bevat metaldehyde wat hier ivm giftigheid voor mens en dier geen optie is. 

Ik gebruik de blauwe die je in een biologische tuin mag gebruiken. Werkt als een tierelier. Kan eindelijk genieten van een oogst. Ik zaaide tot een paar jaar geleden wel 50 pompoen om er dan 2 over te houden. En dat met mazzel. Soms ook geeneen. Duizenden en duizenden slakken hier langs het water.
Geplaatst:

@mellie, deze witte bus met blauwe korrels?

Bio Anti Slak

(Blauwe maakt het niet veel duidelijker want de niet-biologische zijn blauwe korrels in een blauwe verpakking)
Maar zal ik deze dan ook eens proberen naast de escar-go. Hoewel de werkzame stof hetzelfde is zit er misschien toch verschil in werking. 

Geplaatst:

Nee, ik heb een blauwe bus met blauwe korrels waarop op de achterkant staat dat je ze ook in de biologische tuin mag gebruiken. Ze doen het ook nog goed na een regenbui trouwens. Niet dat de helemaal oplossen en weg zijn.

Geplaatst:

Echt zo niet leuk, die kl*te beesten! 
Hier valt het nog mee…had twee plantjes op de tuin die er flink aangevreten uitzagen…nu een kap er over heen! 

Geplaatst:

Hier valt het eigenlijk best mee nog met de slakken. Maar het is dan ook al best lang droog. Waarschijnlijk krijgen we een enorme slakken babyboom als er straks weer wat buitjes vallen

Geplaatst:

Het is vooralsnog erg rustig qua slakken, wellicht dat mijn 'balans' met een mol die veenmollen die slakkeneitjes eten goed werkt. Ik heb geen idee, wellicht ook de no dig methode? Eigenlijk blijven al mijn gewassen gevrijwaard van flinke slakkenvraat. Thuis in de siertuin twee keer geraapt, korrels gestrooid en nauwelijks vraat, alleen in de pachysandra.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...