Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mooi zijn die dingen! Dat ze maar mogen verzuipen met z’n allen. 
hier alweer een peperplantje opgevreten, en een paprika flink aangevreten. 
vanavond bij schemer op jacht….en als ik ze vind…Zijn ze voor mij! 😆

• Like 1
Geplaatst:

In mijn groentes heb ik nog geen schade, in de bakken met voorgezaaid spul ook niet, want dat staat binnen. De bloementuin is wel schuilplaats van de slakken, er ligt erg veel dood materiaal als mulch. Pas gezaaide en prachtig opgekomen lupines zijn opgepeuzeld. Na een regenbui raap ik regelmatig slakken. Momenteel vooral naakte exemplaren. En de plastic bakken en potten altijd even controleren levert ook meestal een handjevol op. 

En vanaf nu moet ik dus de nieuwe vallen gaan controleren en legen, bweuh. 

Geplaatst:

en als ik ze vind…Zijn ze voor mij!

Eet smakelijk.
Ik ben niet zo'n fan van slakken, ook niet de Franse die sommigen een delicatesse vinden.

In de huistuin heb ik veel meer last van slakken dan in de moestuin, waarschijnlijk omdat er in de huistuin vanwege allerlei schuttingen en meer menselijke activiteiten, minder rovers zijn. Doch op de moestuin maken ze ook wat schade, zoals gezegd de zoete aardappel onder vlies, maar vooral de judaspenning moet het ontgelden (niet zo erg, had zich van vorig jaar uitgezaaid, dus toch te veel), en had vandaag gezien dat de kopscheut van een 2-jarige pawpaw zaailing grotendeels opgegeten is. Zijscheuten waren er nog niet, of die waren ook opgegeten. Oh, en uiteraard gaten in de kolen. Maar over het algemeen minder schade dan in de huistuin.
  • Like 1
Geplaatst:

Avondrondje door de tuin, nog een tiental slakken van het pad geplukt. En...

PXL_20230510_194114331.thumb.jpg.845351004df05ed623aebd7878f0d926.jpg

Het werkt. De bar is geopend. 🍻

• Like 4
Geplaatst:

Ik maak iedere morgen een rondje en al de slakken die ik zie knip ik met een oude snoeischaar in tweeën. Zeer bevredigend!

Pawpaw: staat hoog op het menu van slakken. Pawpaw/Asimina moet je eigenlijk pas uitplanten in de tuin als ze ongeveer 1 meter hoog zijn. Schade die ze dan veroorzaken kan de plant dan meestal wel aan.

Geplaatst:

acpronk, met dan zijn ze voor mij, daar bedoelde ik dus meer dat ik ze vermoord! 😆 Eten doe ik ze nevernooitniet! 🤢

ik heb in de tuin bij huis ook veel meer last.  Op de grote moestuin valt het erg mee! 

Geplaatst:

Hier in het noorden valt het mee met de (naakt)slakken (*klopt af)....opvallend, want andere jaren had ik er -zonder overdrijven- zo 10 per m2 

Wel veel huisjes slakken nu, maar die vinden mijn kippen heerlijk

Geplaatst:

Vandaag gelezen,in de ochtend een snee brood in de moestuin leggen,daar komen ze op af,en kan je ze zo naar een andere plek brengen,ik heb het zelf nog niet geprobeerd,maar ben reuze benieuwd of het werkt .

Geplaatst:

Even ter aanvullign op mijn ervaringen van vorig jaar; Ik heb dit jaar geen slakkenkorrels gestrooid en zie nauwelijks (oranje) naaktslakken. De tijgerslak is wel aanwezig alsmede de segrijn. Beide laten voor alsnog mijn groentuin met rust. Ik heb iig geen vraatschade, ookal zie ik wel een spoortje her en der. 

De paar naakslakken die we vinden worden net zoals vorig jaar dood-geprikt en laten we liggen voor de afval opruimertjes. Maar tot nu toe doe ik een voorzichtig vreude-dansje dat het lijkt te werken in mijn moestuin. 

Geplaatst:

Dat is wel prettig, hier op het volkstuin complex heeft iedereen enorm last van een slakken invasie, alles wordt opgevreten op het moment. Laat het nu net zijn dat ik dacht stro te gaan gebruiken als mulch dit om het water vast te houden in de grond en bij de aardbeien bedden, maar begin nu toch te twijfelen of dit wel verstandig is, op het moment kan ik zo 50-100 slakken doden elke keer als ik naar de tuin ga en het nat weer is of ia geweest met een beetje regen komen ze echt massaal tevoorschijnt.

Geplaatst:
Op 11-5-2023 om 21:22, Jeanne heijmans zei:

Vandaag gelezen,in de ochtend een snee brood in de moestuin leggen,daar komen ze op af,en kan je ze zo naar een andere plek brengen,ik heb het zelf nog niet geprobeerd,maar ben reuze benieuwd of het werkt .

Als je veel slakken in je tuin hebt gaat dit weinig helpen. Of je moet vele sneeën brood in je tuin leggen waar dan weer ander ongedierte op afkomt...

Des morgens tussen 6 en 7 uur een rondje door de tuin maken en alle slakken die je tegenkomt in tweeën knippen.  In het weekend na een uurtje of wat nogmaals een rondje maken want slakken vreten vaak hun vers doorgeknipte soortgenoten op.

Geplaatst:
17 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

Dat is wel prettig, hier op het volkstuin complex heeft iedereen enorm last van een slakken invasie, alles wordt opgevreten op het moment. Laat het nu net zijn dat ik dacht stro te gaan gebruiken als mulch dit om het water vast te houden in de grond en bij de aardbeien bedden, maar begin nu toch te twijfelen of dit wel verstandig is, op het moment kan ik zo 50-100 slakken doden elke keer als ik naar de tuin ga en het nat weer is of ia geweest met een beetje regen komen ze echt massaal tevoorschijnt.

Slakken korrels en handmatig doodprikken. Dan zijn dat denk ik de beste methodes. 

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb dit jaar ook nog relatief weinig last van slakken @RedTomato. We zitten maar een paar kilometer van elkaar dus het zou ook met de regio en het weer te maken kunnen hebben. Ook ik heb vooral jonge tijgerslakken en segrijnslakken en een paar zwartgerande tuinslakken. Ik kom wel veel eitjes van slakken tegen die nog niet zijn uitgekomen. 

Geplaatst:

Al 2 tomatenplantjes kwijt aan slakken. Beetje jammer, want ik heb van een stuk of 10 soorten maar 1 gezaaid omdat ik bang was anders zo veel te hebben. Uiteraard van deze 2. Ik vrees dat dit pas het begin is. Nog maar wat echte bestrooien met korrels. Ik zie ook veel naaktslakken tussen de overgang van gras naar tegel. Daar kijk ik nu vrijwel dagelijks en vind er dan heel veel. Linea recta voet erop.

Geplaatst:
21 uren geleden, Vlietzicht zei:

Trekken de korrels misschien ook de slakken aan?

Die vraag stelde ik onlangs ook al, omdat ik het idee had meer slakken sporen te zien na gebruik dan ervoor.

Nu heb ik dat van de week getest, door 1 enkele pot, die volledig slakken vrij was in het midden van het terras te zetten. En alleen daar slakkenkorrels in gegooid. De volgende ochtend zag ik direct slijm sporen naar die pot gaan. Wat voor mij opzich wel een bevestiging is dat ze de korrels van een afstand kunnen ruiken. 

Volgende website: https://www.slughelp.com/slug-pellets-how-do-they-work-and-alternatives/#:~:text=Many people underestimate the fact,more slugs from neighboring areas.

Riks Associated with Slug Pellets

They Contain Strong Attractants.

Not only do all slug baits carry poisons, but they are also powerful attractants.

That makes them a double-edged sword.

They attract slugs and snails from around the neighborhood into your garden, and directly onto the vulnerable beds where you are meant to sprinkle them.

Slug pellets dissolve over time and in wet conditions they start to go moldy.

The attractants that are not eaten can seep into the soil and will attract slugs and snails even after the baits become invisible.

Many people underestimate the fact that the smell of carrion is a strong attractant to most snails and slugs.

Therefore, slug pellets directly – because they contain baits – and indirectly – because they produce carrion – attract even more slugs from neighboring areas.

If it is true that slugs can smell (e.g., beer) at a distance of over 150 yards (140 meters), this effect might reinforce the slug boom in your yard.

Dus misschien beter maar lokken uit de buurt van de planten welke ze graag willen eten. 

Dat ga ik dus komende tijd eens testen om het te strooien in gemeente perk direct naast huis, hopen dat ze dan wegtrekken uit de tuin. Inplaats van lokken naar de tuin.

• Like 1
Geplaatst:

Op zich ook wel logisch dat de korrels slakken aan moeten trekken want anders werken de korrels alleen als de slakken ze toevallig tegen het lijf kruipen, maar 140 meter is wat overdreven. Beste zou zijn dat de korrels slakken van de omringende 1-2 meter aan zouden moeten trekken, niet verder dan dat.

Geplaatst:

Wat ik me afvraag: eten die kleine slakjes (1-2 cm) ook van die tamelijk grote slakkenkorrels?

Ik gebruik geen slakkenkorrels dus kan het antwoord niet geven. Wat grotere slakken knip ik door midden maar bij die kleintjes is dat onbegonnen werk.

Geplaatst:

De afgelopen jaren had ik weinig last van slakken omdat die zich voornamelijk onder de heggen ophielden. Dit jaar hebben ze daar vandaan echter een massale aanval op mijn tuin ingezet en daar kwam ik, wat de erwten betreft, te laat achter.

erwten2023_5.thumb.JPG.37596fa7891069781466066a3157c0fd.JPG

erwten2023_4.thumb.JPG.c71fbda12b25a62797846d117a00051c.JPG

Het gaat een magere oogst worden dit jaar. Naar schatting driekwart van de plantjes is in een vroeg stadium weggevreten. Volgend jaar beter opletten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Het ligt er denk ik aan de slakkenkorrels die je hebt. Ik wist niet beter dan dat je ze niet in hoopjes moest neerleggen, maar moest strooien. Maar dat kom omdat deze van mij geen lokgeur hebben. 

Je wil juist zo vroeg mogelijk in het jaar strooien omdat je ze wil doden voordat ze hun eitjes leggen (en dat zijn er duizenden) 

• Like 1
Geplaatst:

Die slakken zijn echt wel een ding dat zijn aan mijn planten snoepen is een ding, maar nu ook van al mijn buiten geplante paprikas hebben ze alle ontwikkelde de wat grotere paprikas gaten in gegeten dus allemaal eraf kunnen halen, opzich ook niet erg meer energie voor de planten om te groeien :)

• Like 1
Geplaatst:
Op 23-1-2011 om 13:20, Koert zei:

Zoals ik al aangaf het werkt in principe allemaal en vooral koper, slakken kunnen daar echt niet tegen. Zo ver ik weet krijgen ze iets van een elektrisch schokje of zo. Platliggend werkt het vaak niet inderdaad door bladeren en door opspattend vuil, waardoor ze er wel over heen kunnen. Het stuk koper moet vaak ook wat breder zijn dan een enkel draadje, daar wil die zich nog wel eens over heen zetten en soms raken ze zo in de war van koper dat ze stiekem toch doorlopen ipv dat ze zich omdraaien. Als je de koper in de hoogte je planten kan laten beschermen en je kan het daarbij ook nog schoon houden dan werkt het zeker, vraag me wel echt af of je dat in de praktijk tot werking kan brengen. Hieronder nog een stukje met wat info:

http://www.hostavalley.com/slakken%20en%20koper.htm

Edit: het grootste nadeel, de prijs, zoals je zelf al stelde.

Ik gebruik koper band maar geloof me ze gaan er gewoon overheen 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...