Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer boerenkool zaaien?


Goudsbloem

Aanbevolen berichten

Kan ik nu al boerenkool zaaien?

Op het pakje staat wel, volgens de zaaikalender niet, volgens mijn buurvrouw wel. Ik weet het niet meer. Andere koolsoorten kunnen toch al wel? De rode kool begint in elk geval in de buitenbak al op te komen. De andere kolen nog niet trouwens. En kan je die plantjes als ze wat groter zijn allemaal gebruiken? Dat worden wel heel veel kolen vrees ik

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

Link naar reactie
Delen op andere sites

De herfstrassen zaai je in Mei en de boerenkool voor de winterteelt zaait je in een maandje later (juni). De herfstrassen zijn iets minder vorstbestendig maar kun je straks prima oogsten in de zomer en het najaar.

 

Meestal kun je niet alle opgekomen zaailingen gebruiken, niet alleen vanwege ruimte gebrek maar ook omdat er een aantal zwakke en misvormde zaailingen tussen zullen zitten. Je kiest dus de sterkste zaailingen uit om te planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij zoiets vraag ik me altijd af wanneer ik de plant volgroeid wil hebben. Omdat ik boerenkool vrij laat wil hebben staan in mijn tuin, zaai ik 'm pas eind mei. Ik zaai tuinbonen op het koolbed op de plaats waar ik vanaf juli (als de tuinbonen eruit zijn) de boerenkoolplantjes wil zetten. Doordat ik een kleine tuin heb, krijgt spitskool voorrang in het voorjaar en zomer. Boerenkool komt aan de beurt vanaf de zomer tot de winter. Mijn ervaring is dat als boerenkool erg vroeg gezaaid wordt, er meer luizen in komen en de planten erg hoog worden. Als ze in augustus volgroeid zijn, is het misschien lastig om ze in de tuin te houden tot de nachtvorst erover heen gegaan is. Vandaar mijn wat late uitzaai.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wat je bedoeld, maar zelf geloof ik niet dat een boerenkool ""volgroeid"" raakt hij wordt enkel maar mooier en forser.

Snap je wat ik bedoel volgroeid ken ik bv bij bloemkool die is gewoon klaar op een moment, bij boerenkool heb ik dat niet, kan altijd nog groter.

aangepast door Gast

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad even gezond verstand gebruiken, gaat lukken

Je kan toch ook kunstmatig de vorst er over laten gaan door in de diepvries te stoppen, of werkt dat niet? Ik lust in oktober al wel boerenkool hoor, of eerder!

Ik ga in elk geval gaan zaaien dit weekend en zie wel.

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wat je bedoeld, maar zelf geloof ik niet dat een boerenkool ""volgroeid"" raakt hij wordt enkel maar mooier en forser.
Soms heb je dat er aan de onderkant bladeren vergelen terwijl er wel jong spul boven bij groeit. Inderdaad kan een boerenkool altijd "vollergroeien".

 

Mijn strategie is gericht op mijn kleinere tuin. Ik heb plaats voor 8 koolplanten, maar niet tegelijkertijd. Door 4 vroege en 4 late koolsoorten te zetten, gebruiken ze niet hetzelfde stukje grond maar wel hetzelfde luchtruim.

 

Die vorst over de boerenkool lijkt mij dat dat nog over de levende plant moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is leuk Nicolette, ga ik proberen! Nu vast een beetje zaaien en later nog een keer.

Ik zag laatst een programma over Amerika, van zo'n journalist, en die gaf aan dat boerenkool, 'cale', hardstikke hip is daar in trendy restaurants - alhoewel de oer-hollandse boerenkoolstamp onovertroffen is.

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...