Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kan niet echt het antwoord vinden. Ik lees veel over kweekbedden in de volle grond. En dat je daarna de plantjes kan uitplanten in de volle grond. Nu heb ik spruitjes gezaaid in potjes en sinds een week of 2 heb ik de mooiste plantjes apart in potjes gezet totdat ze de volle grond in gaan. Maar nu mijn vraag; als ze al in een kweekbed in de volle grond staan, waarom dan wachten om ze in de volle grond te zetten? Wat is het verschil? En mijn in potjes staande spruitjes die toch ook al een hele poos buiten staan omdat ze binnen veel te snel groeiden, wanneer kunnen die dan de volle grond in? Ik snap er weinig van..... Wie kan mij helpen?

Geplaatst:

Op het kweekbedje kan je, om het even bij jouw spruitjesteelt te houden, spruitjes op rijen zaaien. Ook andere voorkweek zoals sla, andijvie, prei, andere koolsoorten e.d. kunnen op het kweekbed gezaaid worden. Als jij spruitjes "op een rijtje" zaait, dan staan ze veel te dicht op elkaar om daar tot volle wasdom te komen. Wanneer de plantjes dan groot genoeg zijn, zoek jij de mooiste uit om die dan definitief op het koolbed uit te planten op de juiste afstanden. Nu jij binnenshuis bezig bent, zaai jij je spruitjes niet op een lange rij maar meer individueel in een potje. Het voordeel hiervan is dat jij nu veel gecontroleerder werkt. Het nadeel is dat door toewijding en verwennerij de natuurlijke selectie minder kans krijgt.

Het nadeel van een kweekbedje vind ik dat je er verschillende gewastypes op kweekt waarvan je de vruchtwisseling niet meer in de gaten kunt houden na verloop van jaren. Zelf maak ik een kweekhoekje per gewassoort. Dus koolzaadjes worden al op het koolbed gezaaid. Preizaadjes op het wortelbed omdat ik die daar later uit wil planten.

Misschien heb je hier al wat aan.

Geplaatst:

Dank je wel voor je antwoord! Het is me een stuk duidelijker geworden! Mijn plantjes staan nu al een aantal weken buiten en zijn al "echte plantjes" geworden. Er zitten ook wel wat kneusjes tussen, maar het zijn er behoorlijk veel dus enige selectie kan ik wel toepassen.

Dus ik zou ze dus nu al kunnen uitplanten in de volle grond? Ik ben niet ongeduldig hoor, dat lijkt alleen maar zo

Geplaatst:

Als jouw spruitplantjes goed afgehard zijn en niet te klein, kan je ze uitpoten. Jij schrijft dat ze al "echte plantjes" zijn geworden. Zelf heb ik altijd dat ik denk dat ze groot en sterk zijn terwijl ze na het uitpoten ineens vee-eel kleiner lijken.

Geplaatst:

Kweekbedden, stekbedden vallen daar bij mij ook onder, zijn bij mij 'tijdelijke' bedden, die een periode intensief gebruikt worden voordat de plantjes op de plek gaat die verder daarna defintief is, tot de oogst, of bij stekken: tot hun dood.

Kweekbedden zijn 'kraamkamers' dus. Maar het is maar een woord hoor. Een kweekbed kan ook een heel seizoen ingezet worden. Wat is eigenlijk echt het verschil tussen kweekbedden, en bedden ? Wat je zelf wil, waarvoor ze gebruikt worden.

Zijn het tijdelijke bedden, ga ik er niet over nadenken of de dingen in een vruchtwisseling passen of niet. Die paar weken....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...