Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Grondscheut bij Rode Aalbes op stam


ron

Aanbevolen berichten

Het zou wel kunnen , maar bij rovada lijkt me dat wat overbodig. Maar misschien zijn er wel redenen.

 

Rovada maakt echter vanzelf heel mooie rechte stammetjes , en stekken heel makkelijk.

Heb voor mijn ouders onlangs nog 3 opgekweekt op eigen stammetje.

En als het inderdaad toch een andere onderstam zou zijn , volgend jaar weet je dat al , kan je nog weggooien , of iets op enten .

 

zal hobby-misvorming van mij zijn zeker , om het niet af te knippen om weg te gooien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht te weten ( niet zeker ), dat bij kruisbes op stam inderdaad geënt werd. Maar doen ze dat ook bij rode bes ? Lijkt me eerder een kwestie van vormsnoei. ? Dingen groeien toch makkelijk zat ?

 

Ding met goeie ruk van de plant trekken ( probeer naar beneden toe weg te trekken ) en gelijk oppotten, in schaduw , vochtig wegzetten. Stekt allemaal reuze makkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aalbes op stam word professioneel alleen ge-ent op Ribes odoratum.

 

Moest het een struik op stam zijn tenminste.

 

Wil je niet dat je aalbes op stam verwilderd dan zul je de grondscheut moeten afbreken. Graaf wat aarde aan de voet weg en probeer de scheut uit te draaien. Niet omhoog of omlaag trekken omdat er anders bastweefsel kan meekomen. De bastwond zal zich wel herstellen, maar het callus (wondweefsel) kan nieuwe slapende knoppen en scheuten voortbrengen.

 

Controleer tijdens deze handeling de stamvoet op meer scheuten/slapende knoppen en verwijder deze. De slapende knoppen (rode punten) kun je met je hand afwrijven.

 

images?q=tbn:ANd9GcSy9GFUN_X4RXN-f_mRaK4PQej2gg0A55B_CYs2aP_PcmgLBz4U

 

Ribes odorata is best een mooie sierstruik. Ze is wel wat stakerig op later leeftijd. Stekken moeten goed verhout zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...