ron Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Er piept een scheutje uit de grond. Kan ik die nu afsnijden? Ben een beetje bang voor rot met dit natte weer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 tussen de buien afsnijden. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 En schuin afsnijden, dan is de kans op rotting ook weer kleiner omdat het water dan slecht er op kan blijven liggen Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 waarom laat je die niet staan tot in het najaar ? dan kan je hem met wortels afsnijden en heb je een plant extra .Of heb je er al genoeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ron Posted April 19, 2012 Author Share Posted April 19, 2012 Geloof dat de onderstam anders is dan de "Rovada", maw denk dat diegeent is.Morgen maar schuin afsnijden dan, dank jullie!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 waarom denk je dat ron ?lijkt me onwaarschijnelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Op stam wordt volgens mij geent hoor. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Het zou wel kunnen , maar bij rovada lijkt me dat wat overbodig. Maar misschien zijn er wel redenen. Rovada maakt echter vanzelf heel mooie rechte stammetjes , en stekken heel makkelijk.Heb voor mijn ouders onlangs nog 3 opgekweekt op eigen stammetje. En als het inderdaad toch een andere onderstam zou zijn , volgend jaar weet je dat al , kan je nog weggooien , of iets op enten . zal hobby-misvorming van mij zijn zeker , om het niet af te knippen om weg te gooien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ron Posted April 19, 2012 Author Share Posted April 19, 2012 Dan nog maar FF laten groeien maar niet te lang, misschien zie ik verschilin blad met de Rovada, afwachten maar... Ron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Ik dacht te weten ( niet zeker ), dat bij kruisbes op stam inderdaad geënt werd. Maar doen ze dat ook bij rode bes ? Lijkt me eerder een kwestie van vormsnoei. ? Dingen groeien toch makkelijk zat ? Ding met goeie ruk van de plant trekken ( probeer naar beneden toe weg te trekken ) en gelijk oppotten, in schaduw , vochtig wegzetten. Stekt allemaal reuze makkelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menph Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Aalbes op stam word professioneel alleen ge-ent op Ribes odoratum. Moest het een struik op stam zijn tenminste. Wil je niet dat je aalbes op stam verwilderd dan zul je de grondscheut moeten afbreken. Graaf wat aarde aan de voet weg en probeer de scheut uit te draaien. Niet omhoog of omlaag trekken omdat er anders bastweefsel kan meekomen. De bastwond zal zich wel herstellen, maar het callus (wondweefsel) kan nieuwe slapende knoppen en scheuten voortbrengen. Controleer tijdens deze handeling de stamvoet op meer scheuten/slapende knoppen en verwijder deze. De slapende knoppen (rode punten) kun je met je hand afwrijven. Ribes odorata is best een mooie sierstruik. Ze is wel wat stakerig op later leeftijd. Stekken moeten goed verhout zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Ribes odoratum is echt wel méér dan een sierstruik. De bessen op deze plant zouden namelijk ook erg lekker zijn . Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Erg lekker.. overdrijven is ook een vak. Heeft net zoals de zwarte bes een... sterk aroma. Moet je van houden natuurlijk. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menph Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Maar relatief weinig vruchtvlees? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Lubera brengt een aantal selecties uit onder de naam Fourberry. Ik ziet in waarom zij veel tamtam zouden maken rond iets waardeloos, ze hebben voldoende interessante introducties. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Al brengt de koningin een cultivar uit, ik blijf het niet echt een bijzonder ding vinden kwa fruit Hij is ook niet oneetbaar hoor, maar zeker niet heeel bijzonder. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menph Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Interresant, maar papier is geduldig. Leuk dat men hier ook in selecteerd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ron Posted May 28, 2012 Author Share Posted May 28, 2012 Hier een foto van de uitloper aan de onderstam, ik weet niet wat het ismaar wel anders dan de aalbes zelf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts