Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Thijs stelt zich voor


Thijs

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Hier nog iemand die nieuw is op jullie forum. Na regelmatig informatie hiervandaan gehaald te hebben, vandaag toch maar besloten om een account aan te maken

 

Mijn naam is Thijs, 31 jaar en de trotse bezitter van een stuk volkstuintje in Breda. Dit jaar voor het derde jaar en na de nodige opstartproblemen nu van plan om er iets moois van te maken!

 

Zoals gezegd dus een volkstuintje omdat ikzelf op een flatje woon en mijn vriendin het niet zag zitten om die vol te zetten met allemaal groenten (buiten het feit dat ik ook wat meer ruimte wilde dan die 3 m^2. Mijn tuintje is ongeveer 125 vierkante meter groot en voorzien van een klein kasje (2x3 m ofzo) en een plat bakje (1x1 m) en ik ben vandaag begonnen met het bouwen van mijn "echte" platte bak, van 3,2 x 1,5 m groot. Dus aan kweekplekken binnenkort helemaal geen gebrek meer.

 

Op dit moment is mijn tuin voorzien van een rijtje rood fruit aan de uiteinden van de tuin en daartussenin in de volle grond op dit moment de volgende groenten:

- Vroege aardappelen (Dorré) (Bergerac moet nog de grond in)

- Tuinbonen

- Rode en gele pootuien

- Sla

- Spitskool

- Spinazie

- Wortelen

- Radijs

- Pastinaak

- Knoflook

- Aardbeien

- Asperges (hopelijk tenminste, vorig jaar gepoot, dit jaar eens kijken of er wat opkomt, nog niks boven de bedden gezien wat op leven duidt)

 

Verder in de kas en platte bak wat zaaigoed dat nog aan het groeien is tot iets wat buiten kan staan, vooral pepertjes, tomaten en verschillende koolsoorten.

 

"Vroeger" hadden we bij ons thuis ook een moestuin en daar al de eerste stappen gemaakt door als kind mee te helpen en het daar al spelenderwijs een beetje geleerd. Na in de lente van 2010, tijdens het koken een keer de zaadjes van een paprika, rode peper en een tomaat in een bloempot te hebben gestopt, kwam hiervan alles op en na verspenen zat ik ineens met 3 x 80 jonge plantjes te kijken op mijn flatje, tijd voor een volkstuintje dus bedacht ik me toen en daar kon ik meteen aan de slag.

Leuk complex met leuke, behulpzame, eigenwijze en ervaren tuinders die het volgens mij wel leuk vinden als een "jongere" (of in ieder geval iemand die nog niet de pensioenleeftijd is gepasseerd ) hun om raad komt vragen.

 

Dit was mijn introductie, ik denk dat er nog genoeg reacties van mij zullen volgen in andere topics hopelijk.

 

Groeten,

 

Thijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

 

Dankjewel voor het warme welkom, die 3 x80 zaailingen was dus 80 tomaten, 80 paprika's en 80 pepers. Omdat het nog wat fris was buiten kon het niet op mijn balkon en omdat ik niet zoveel vensterbank had stond er een deel in de slaapkamer aan de kant van het bed waar mijn vriendin altijd slaapt, dus die was niet heel blij ermee en dat was een goede motivatie om op zoek te gaan naar een tuintje. Uiteindelijk een hele berg pepers ervan gehad, ook wat tomaten en maar een paar kleine paprika's dus dat is voor verbetering vatbaar.

 

Prijzen van moestuinen bleken heel erg mee te vallen, dus toen was de keus snel gemaakt, zeker ook omdat er een leuk tuintje vrij was waar ik meteen in terecht kon toendertijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom welkom ! Ik zaai zelf 6 soortjes , en van ieder 4 zaailingen , en heb er van alles nu nog 2. Mijn vensterbanken staan al vol !

 

80 zaailingen.... mijn vriendin zou gillend gek worden haha... en ik zelf ook wel eigenlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehe, tsja, wist ik veel... ik vond het ook weer zonde om goede, gezonde plantjes weg te gooien en dat elk zaadje uiteindelijk een zaailing was geworden was iets wat ik in mijn stoutste dromen niet had verwacht, vandaar dat ik alles gezaaid had wat bij het snijden van de groenten te zaaien was.

 

Ondertussen wel iets gecontroleerder met zaaien trouwens, al doende leert men inderdaad

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Hallo allemaal,

 

Na me hier 2 jaar geleden aangemeld te hebben met een tuintje in Breda, is er ondertussen van alles veranderd.

 

Inmiddels ben ik verhuisd van Breda naar Terheijden en heb dus ook mijn tuin in Breda weer terug aan de vereniging gegeven. Na de broodnodige verbouwen in en om het huis ben ik afgelopen najaar begonnen met een tuin hier in het dorp. Lekker dichtbij, op 700 meter afstand en helemaal omringd door hoge bomen en beekjes, op een doodlopende weg, dus heel erg lekker rustig!

 

De tuin die me toegewezen was lag op een braakliggend stukje dat net omgedaan (geploegd?) was door de gemeente en waar we nu dus ook tuintjes van hebben gemaakt. Ik ben hard aan de slag gegaan en inmiddels ligt de tuin er goed bij, ik heb een kist voor mijn gereedschap in elkaar gezet van de winter en mijn platte bak is al in gebruik genomen.

 

Twee weken geleden van een lokale aspergeboer wat planten gekocht en die ook meteen de grond in gedaan in 2 rijen. Verder al een hoop dingen de volle grond in:

- Aardappels (Anais & Texla)

- Kool (Rood, Savoie, Broccoli, Wit, Spits en Bloem)

- Uien (wit, geel en rode pootuitjes)

- Wortels

- Pastinaak

- Schorseneren

- Rettich

- Tuinbonen

- Artisjok

- Courgette

 

Verder in de platte bak nog wat peper, paprika, tomaat, sla, prei en aubergine.

 

Het begint dus al ergens op te lijken al zeg ik het zelf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...