Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vogel vraat - rucola weg


pet

Aanbevolen berichten

Ik kwam net bij mijn moestuin (op het dak) en blijken de beide vakken met rucola totaal opgevreten en onder gepoept door de vogels.

Het werd net een beetje oogstbaar. Ik heb al allerlei wapper dingen opgehangen, maar blijkbaar nog niet afschrikwekkend genoeg.

Ook mijn vaste broccoli hebben ze al flink aangevreten. Ik durf nu echt niets meer onbeschermd te planten. Hoe meer wormen er in mijn bakken zitten, hoe erger het wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb over de plantuien , netten gespannen....leek overdreven, maar de kraaien en de eksters en de merels en de duiven en de rest wat hier allemaal rondvliegt, trekken ze anders steeds uit de grond, en eten ze dan niet eens op.....maar ik moet ze dan weer terug stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had bosuitjes gezaaid en uitgeplant. Eén vak afgedekt met een doorzichtig plastic krat en één vak niet afgedekt. Het verschil is om te huilen.

Ik heb gewoon niet meer genoeg plastic potten, kratten, bekers om alles te beschermen. Het is nog nooit zo erg geweest.

(En ik vond het zo leuk dat we op de vogelteldag zo'n mooie lijst hadden geteld )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel heftig hoor..ik las net ook over de tuin van Helena..vol met vitrage tegen konijnen..ik zal niet meer zeuren over mijn woelmuizen. Wat kan je eraan doen Pet? Misschien vlies eroverheen? Zijn het kraaien, eksters of duiven?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht aan kauwen of merels. Duiven zou ook nog kunnen. Die zitten hier ook wel.

Het is lastig om de hele boel af te dekken en het waait ook vrij hard op het dak.

Ik hoop maar dat als alles weer wat groter is, het minder aantrekkelijk is.

Voorlopig heb ik de rucola maar even in de kas gezaaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was dergelijke teleurstellingen een paar geleden echt zat. Vandaar dat ik fijn gaas gekocht heb (kuikengaas) en daar rechthoekige kapjes van gemaakt heb voor alles dat gezaaid wordt. Ook heb ik een kokermodel gemaakt van 40 CM Ø om koolplanten te beschermen tegen eksters. Deze gaasbescherming gaat jaren mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit er aan te denken om van gaas een soort kooien te maken die precies over één vak passen. Zodat de plantjes beschermd zijn zolang ze nog klein en kwetsbaar zijn.

Soms vind ik het wel frustrerend dat je een groot deel van de tijd bezig bent om alles te beschermen tegen vraat of ziektes. Ik moestuinier nu een jaar of 4 en de lijst wordt steeds langer.

Op de plaatjes ziet het er altijd zo prachtig uit, maar de werkelijkheid is helaas een stuk minder fraai.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was dergelijke teleurstellingen een paar geleden echt zat. Vandaar dat ik fijn gaas gekocht heb (kuikengaas) en daar rechthoekige kapjes van gemaakt heb voor alles dat gezaaid wordt. Ook heb ik een kokermodel gemaakt van 40 CM Ø om koolplanten te beschermen tegen eksters. Deze gaasbescherming gaat jaren mee.

Oh, sorry. Ik had even niet ver genoeg terug gelezen. Dat is dus precies wat ik voor ogen had. Fijn te horen dat dat blijkt te werken. Aan de slag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons stikt het van de duiven, eksters, merels etc. We hebben ook wat nestjes met spreeuwen en mussen op letterlijk 2 meter van de moestuin, maar totaal geen vraat! Het enige wat ze wel eten is het graszaad wat ik heb gestrooid, maar ook daarvan komt gelukkig nog genoeg op.

 

Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat er hier 2 honden los in de tuin lopen. Ik weet in ieder geval zeker dat dit de duiven en eksters weghoudt. Ik heb verder zaaiui van een boer gekregen en daar zat een speciale coating overheen die ervoor zorgt dat de duiven de jonge plantjes niet uit de grond pikken. Het ziet er wat chemisch uit maar het werkt wel.

 

Nadeel van die honden is wel dat ze het leuk vinden om mijn aardappels op te graven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat mijn moestuin gewoon in een woonwijk achter het huis ligt en ik de enige in de verre omtrek ben met een groentetuin, zijn ze bij mij niet weg te slaan. Merels zitten te drabben in de grond terwijl ik 1½ meter verderop aan het werk ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vorig jaar toen we nog geen kat hadden, hadden we ook veel vogels in de tuin... nu hebben we Piet, eentje die het errug leuk vindt om hoog in heggen en bomen te klimmen... niks verschillende nestjes in de tuin... maar ook geen wilde konijnen meer... het grootste lastpak voor de tuin is nu Piet zelf, die zich soms lekker door de jonge plantjes heenwentelt... om dan lekker bemodderd op de bank te gaan liggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de plaatjes ziet het er altijd zo prachtig uit, maar de werkelijkheid is helaas een stuk minder fraai.

 

Die plaatjes zijn gemaakt, nadat de beschermende kappen en slakkenwerende middelen weggenomen waren....en mogelijk ook nog eens ge fotoshopt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gek zeg, vogels lijken toch een eigen smaak te hebben. Bij mij roeren ze de rucola niet aan terwijl de radijsjes en de spinazie (en er was al zo weinig opgekomen) wel werd aangevallen.

 

Ik heb ook repen fijn gaas geknipt en dat als een dakje over de rijen gezet. Het gaat er pas weer af als het flink is gegroeid. Maar heb ook geen trek (en materiaal) om mijn hele tuin in te pakken (zoals sommige mensen op het complex wel doen). Ik hoop dat ze niet van bietjes houden.

 

Oh, en mijn aardbeien worden volgens mij lastig gevallen door de eenden. Er liggen steeds bladeren los... Misschien een valse beschuldiging, maar dat zijn de enige vogels die ik steeds door de volkstuinen zie scharrelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... het grootste lastpak voor de tuin is nu Piet zelf, die zich soms lekker door de jonge plantjes heenwentelt... om dan lekker bemodderd op de bank te gaan liggen...

 

Zo heeft elke soort vogelverschrikker z'n nadelen. Mijn man zou ook eens letten op de jonge plantjes die onbeschermd op het tuintafeltjes stonden te zonnebaden. Eens in het uur moet hij wel eens 1½ minuut naar de wc.... meer dan de helft was omgewoeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in de achtertuin wat bloembakken staan met verschillende soorten sla en met Calendula. Zag ik een paar dagen terug de mussen zich enorm tegoed doen aan het jonge blad. Zelfs toen ik er vliesdoek overheen had gelegd deden ze nog hun best om erbij te komen door aan het doek te trekken. En ik heb dus gewoon een kat rondlopen hè...

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik ben duidelijk niet de enige...

Zou het door de kou komen dat ze dit jaar extra fel op jong groen lijken te zijn?

Andere jaren had ik er ook wel wat last van, maar zeker niet zo erg.

Ik heb vanmiddag alle draadmanden die ik in huis kon vinden over de (resterende) planten heen gezet. En nog 2 boxen van gaas gemaakt.

Nu nog bedenken wat ik rond de kolen zal gaan zetten.

Ook mijn tweede vast broccoli was vanmiddag behoorlijk kaal gegeten. Die hadden ze tot nu toe met rust gelaten.

De moesbakken zien er niet uit, nu. Lijkt wel een uitdragerij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de kolen heb ik emmers zonder bodem heen gezet. Gewoon bij de snackbar gevraagd, bodem eruit en om de plantjes heen. Kom geen vogel aan. En anders kan je er de eerste tijd nog een netje overheen spannen. Voordeel van de emmers is ook dat het makkelijk water geven is en ze niet de wijd groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is mijn tweede moestuinjaar, en ik kan me dat vreten niet herinneren van vorig jaar. Ja, die vogels waren er wel, maar minder fel inderdaad.

 

Ik heb maar sjachie allemaal kippengaas-tunneltjes op de sla gezet. Die kwamen net vrij bij de uien. De kolen gaan in emmers, en daar weer gaas bovenop. Prachtige koolplantjes had ik vorig jaar: totdat ze met de bladeren bóven de emmers groeiden... en toen werden de bladeren wel degelijk ook gesnaaid... maar de plantjes waren dan al zo groot, konden ze wel hebben.

 

Erwten opnieuw gezaaid, en straks ook uitplanten onder kippengaas-constructie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin maar eens met de bodem uit grote zwarte bloempotten te halen en die over de kolen heen te zetten. En dan nog gaas erover. Ze staan nu nog allemaal onder glas of plastic, maar dat wordt al behoorlijk krap.

Ik hoop maar dat de buren niet gaan klagen van al die "rommel" op het dak. Ik krijg wel vaker opmerkingen. Gelukkig valt het de laatste tijd wel mee. Het was even wennen natuurlijk, al dat groen...


Topic gesplitst naar: https://www.moestuinforum.nl/emmers-potten-zonder-bodem-voor-kolen-t5111.html
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...