Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bessen snoeien


JolandaB

Aanbevolen berichten

We hebben sinds kort bessen in de tuin. Blauwe bessen, aalbessen, zwarte bessen en kruisbessen. Ze zijn afgelopen herfst gepland. 

 

De blauwe bessen en de kruisbessen bloeien volop. De aalbessen en zwarte bessen niet / nauwelijks. Ik vraag me af waar dit aan kan liggen. We hebben ze afgelopen winter niet beschermt tegen vorst. Zou dat de reden zijn of komt het omdat het jonge planten zijn?

 

Daarnaast ben ik bezig met het plannen van de snoei, maar het internet is erg verwarrend. De ene website zegt dat blauwe bessen bloeien op de scheuten die het afgelopen jaar zijn aangemaakt en dat zwarte bessen en aalbessen op 2 / 3 jarig hout bloeien. (Dat zou het gebrek aan bloei kunnen verklaren) Er zijn echter ook websites die zeggen dat juist zwarte bessen bloeien op 1 jarig hout en dat je oud vruchthout dus weg moet snoeien. Wie kan mij vertellen hoe het werkelijk zit en hoe ik de verschillende bessen moet snoeien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze nog een foto van een stukje van de achtertuin. Aardbeien in het midden en links vast ruimte voor stokbonen. Die zet ik altijd aan een net ipv stokken. Ook een stukje ruimtegebrek...

 

Tegen de muur vast ruimte gemaakt voor tomaten, maar die staan nog even binnen. De bakken hebben overigens geen bodem, dus wortelen kan heel diep.

20240413_185424.thumb.jpg.8771db953e368f95dc3c015a32ecfbc5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de aalbessen, kruisbessen en zwarte bessen op enkele ogen boven de grond teruggesnoeid na aanplant? Dan maken ze in hun eerste jaar vitaal jong hout aan wat het jaar daarna volop vruchten draagt. 

 

Blauwe bessen hoef je in de eerste 1-2 jaren na aanplant eigenlijk nauwelijks te snoeien, die fout heb ik wel gemaakt tijdens het tweede jaar en dat jaar kenden ze weinig groei en een erg beperkte vruchtdracht.

aangepast door Stan W
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de vorst ligt het niet. Er zijn wel behoorlijke verschillen tussen de rassen. Vaak worden de aalbessen verkocht als plant terwijl het gewoon snoeihout is wat nog niet is aangeslagen, dan zal de plant zich eerst even richten op groeien ipv bloeien. 

Aangezien je foto’s het niet doen, is het erg lastig om verder er iets over te zeggen.

 

Ik volg Stan W met betrekking tot de blauwe bessen. Zorg eerst maar eens dat ze mooi aan de groei komen, dat is veel belangrijker dan vroeg snoeien. Pas als je meerdere sterke scheuten per jaar krijgt, zal je moeten gaan snoeien om te verjongen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...