Mister w Geplaatst: 28 april 2024 Geplaatst: 28 april 2024 Hallo, op 2 struiken merk ik taksterfte. Wat is dit en wat kan ik nu het beste doen ? alvast hartelijk bedankt ☺️ Quote
Lia56 Geplaatst: 28 april 2024 Geplaatst: 28 april 2024 Hoi Mister w Graag een foto, dan is t wat makkelijker om te "zien" 2 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 29 april 2024 Geplaatst: 29 april 2024 Bij rode bessen en kruisbessen komt een vorm van taksterfte voor die veroorzaakt door de schimmel Eutypa lata. Deze schimmel komt via snoeiwonden de plant binnen. Vaak duurt het meerdere jaren na een infectie voordat er taksterfte optreedt. Uit onderzoek is gebleken dat planten met een Eutypa lata aantasting in het verleden zijn gesnoeid. Ook bij een Phytophthora aantasting kan er taksterfte optreden. Phytophthora bij kruisbessen zie je vooral bij planten die langere tijd te nat hebben gestaan waardoor de wortels worden aangetast. 1 Quote
Mister w Geplaatst: 29 april 2024 Auteur Geplaatst: 29 april 2024 En nu ? Takken wegsnoeien en spuiten ? Of beter verwijderen? Quote
rorror Geplaatst: 29 april 2024 Geplaatst: 29 april 2024 Zo ie zo de takken wegsnoeien, en via huisafval afvoeren. Dus niet op de composthoop om eventuele verspreiding te voorkomen. Ook zorgen dat je een flesje alcohol 70% hebt, om de snoeischaar te ontsmetten na gebruik. Heb twee jaar terug ook wat takken gehad die in de aalbes waren afgestorven, maar de 2jaar erna geen stefte. Dus al verwijderen zou ik niet doen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
fre3ke Geplaatst: 29 april 2024 Geplaatst: 29 april 2024 Weet je zeker dat het niet de larven van de bessenbladwesp zijn? Heb hier al de nodige kale takken in de kruisbes door die 'rupsen'. Quote
annaelizabeth Geplaatst: 30 april 2024 Geplaatst: 30 april 2024 Volgens mij ook bessenbladwesp, mijn hele haag vol met centimeter grote bessen is al kaal gegeten. Er komt vanzelf nieuw blad, maar dit jaar geen kruisebessenjam helaas. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 Als het vreterij van de larven van de kruisbessenbladwesp zou zijn, zouden er dan nog niet larven te zien moeten zijn op de andere bladeren? Het valt mij overigens op dat voor veel tuiniers schimmelziektes een soort abracadabra is, te abstract. Men geeft de voorkeur aan beestjes want die kun je (vaak) met het blote oog zien. Quote
fre3ke Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 (aangepast) Ik meen nog bladsteeltjes te zien op de foto. En takken die maar half kaal zijn. En nu is de tijd voor die rupsen. Ik heb juist de indruk dat vraagsteller te snel aan ziekte denkt. 1 mei 2024 aangepast door fre3ke Quote
Mister w Geplaatst: 2 mei 2024 Auteur Geplaatst: 2 mei 2024 (aangepast) Hallo, 👋 dank iedereen voor het meedenken en antwoorden, het zijn geen rupsen , ik loop hier wel 6 weken achter op jullie in NL , qua ontwikkeling van planten. Is dus eerder een schimmelinfectie, takken zijn net na het eerste uitlopen afgestorven , takken zijn inmiddels verwijderd en veilig afgevoerd. We zullen zien hoe het verder gaat. Groeten. 2 mei 2024 aangepast door Mister w 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.