Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rhododendron

edejonge

Aanbevolen berichten

Beste moestuin forum lezers,

Ik heb sinds 1.5 maand 2 rhododendrons in een grote aardappelmand staan met geschikte grond en onderin een stuk tempex.

Ze krijgen per dag maar een paar uur zon (15.00-18 a 19.00).

Stonden er eerst prima bij, maar de knoppen lijken nu uit te drogen en de bladeren worden wat bruin.

Ze zien er gewoonweg niet zo florisant bij.

Kijk maar eens naar de foto´s.

2012050219350452241335982012.jpg

2012050219352185011335982048.jpg

Enig idee of er iets mis is ... (tempex eruit, meer zon, .. ?)

Groeten, Eric

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarbij komt: Een Rodo in een pot is vrijwel nooit een gelukkige combi. Maar al helemaal niet op een balkon. Rododendron is een bosplant, staat niet graag vol op de wind, niet graag te nat , ook zeker niet droog, wordt niet graag verstoord aan zijn wortels ( wortelt ook erg oppervlakkig, veeel haarwortels op 1cm onder de aarde gelijk aan de voet )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rhodondendrons zijn claustrofobe planten is me opgevallen. Een rhodondendron die blijkbaar vond dat hij te dicht bij een muur stond heeft zich bij mij een halve meter naar voren "geplaatst" zodat ie alle kanten uit kon. Een andere heeft een stapje opzij gedaan. Je hebt ook heel kleine soorten, misschien dat die meer geschikt zijn voor in een pot.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet bijdehand doen. Maar is dit niet een gevalletje vorstschade?

Nu pas? Mijn rhod's (ik blijf dat woord niet typen, hihi) hadden wel wat vorstschade in de knoppen en de bladeren, maar dat was 2 maanden geleden al zo en daar zie je nu weinig meer van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, dat is zo wie so een ander punt. Een Rodo is zeker goed winterhard ( bijna alle op de markt zijnde soortjes ). Maar staan ze in een pot, en óók nog eens op de wind, dan maak je het een rodo wel heel lastig ja.

Maar goed. Vorst, wind, whatever .... zitten er gaten in het plastic ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen dat meneer ze pas gekocht heeft; uit de kas bij een tuincentrum, en ze daarna buiten heeft geplant.

Daar zou ik ook niet vrolijk van worden nee. Van Spanje naar Noorwegen in een dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt op waterschade.

De potgrond is dusdanig lang vochtig dat er wortelrot optreed. De plant kan daardoor minder voedingsstoffen aanvoeren (bleekgroene kleur) en laat de onderste bladeren hangen.

ik betwijfel vorstschade omdat Rhododendron veel vorst kan hebben. Rhodo´s sluiten de huidmontjes als het vriest. Het moet wel heel koud (lees langdurig droog) zijn wil de plant uitdrogingsverschijnselen vertonen vanwege vorst.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moet wel heet koud (lees langdurig droog) zijn wil de plant uitdrogingsverschijnselen vertonen vanwege vorst.

Blijkt dat ze zich had ingeschreven voor de elfstedentocht....

Tja, gezien de voorbije winter + koude wind + ongunstige plaatsing van de plant en dan krijg je precies wat je beschrijft hoor.

Uiteraard kunnen er ook andere factoren meespelen zoals een wat slordig planten, een foute pH waarde enz. Een rhodo kan het vaak een jaar of twee uitzingen ook al is hij niet goed geinstalleerd en dan (vaak nadat het door de kweker toegevoegde meststofmengsel is uitgeput) plots, poef....gedaan met de plant.

Het blijft giswerk natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor alle antwoorden

de plant staat niet op een balkon, maar in de voortuin

ze hebben alleen de recente 2 dagen vorst meegemaakt en kwamen bij het tuincentrum vandaan waar ze buiten in prima conditie stonden. water kan weg onderin in ieder geval, heb ik getest

dus afgelopen 3-4 weken is er iets gebeurd wat ze niet leuk vonden .. en ja wat is dat: te kleine pot, enz enz

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus, nog even voor alle duidelijkheid

Ik heb de plant 1.5 maand gelede gekocht, hij zag er prima uit!

Sinds een paar weken gaat het ineen minder .. er kan inderdaad een verband zijn met die paar dagen vorst van overigens maar een paar graden onder nul. De mand staat op een tegelvloer met stutten + plus dat onderin de mand ook nog een tempex zit.

Ik voel zeker wel wat voor Menphs reactie, aangezien het voornamelijk de bladeren aan de onderkant zijn.

Alhoewel de knoppen ook wat droger lijken te zijn ..

Ik kan iig het plastic nog verder open snijden onderin en mogelijk toch maar de tempex weghalen uit te mand?

Kan ik de plant er gewoon uithalen, gaten groter snijden, evt. tempex verwijderen en weer terugplaatsen?

Hartelijk dank!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik de plant er gewoon uithalen, gaten groter snijden, evt. tempex verwijderen en weer terugplaatsen?

Ik zou het inderdaad zo doen maar het tempex er maar uitlaten of alleen wat kleine stukken op de bodem.

Gebruik een zure grond dus potgrond met extra turfstrooisel. Nog beter en makkelijker is een zak speciale grond voor Rhodo's.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, zeker na al de regen afgelopen nacht, is dit het perfecte moment om na te gaan of er (te) veel water in blijft staan

nadeel van tempex verwijderen is wel dat de mand aangevuld moet worden met grond, waardoor die topzwaar wordt.

Ik laat weten hoe het afloopt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

nadeel van tempex verwijderen is wel dat de mand aangevuld moet worden met grond, waardoor die topzwaar wordt.

Ik zie dit als een voordeel omdat een plant meer heeft aan grond dan aan tempex, en van topzwaar is geen sprake.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

De operatie is uitgevoerd. Wat bleek .. beide planten stonden op de tempex én de grond was vochtig. Bij één van de planten zit er bovenin het tempex zelfs een waterreservoirtje ...

Daarbij was de met plastic beklede mand minimaal ingesneden onderin.

Wat heb ik gedaan?

Ik heb alle grond + tempex eruit gehaald, flinke snedes onderin het plastic gezet voor goede afwatering.

Vervolgens heb ik een deel van het tempex onderin in stukken gebroken gelegd, waarbij wel voldoende gaten blijven voor weglopen water en ook een reservoirtjes .

vervolgens goede grond erin (zat er al in), ruim boven het tempex..

En dan de planten erin + aanvullen met resterende grond.

Resultaat, zie de foto's. Wellicht rondom nog wat aanvullen met resterende grond.

Vraag die overblijft. Is het nu handig om ze van het noorden naar zuiden (achtertuin) te verplaatsen om versneld op verhaal te komen of is dat juist niet slim??

Alvast weer hartelijk dank!! Ik waardeer het meedenken zeer.

Eric

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zuid , en dan ergens niet in de volle zon , kan wel, als je dat echt wil , maar noord is prima. Wind is in dit geval meer de bepalende factor. Niet, liefst niet op volle wind, en al helemaal niet op een hoek / tocht . wind zetten. Volle middagzon / bakken ook voorkomen.

Blijft staan dat een rodo in een pot geen gelukkige combi is. Sorry. En niet gaan mesten oid nu nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Rhodo is zo'n typische struik die graag in wat schaduw staat van grote loofbomen in een wat zure, vrij rijke humusbodem.

Zoals Bit hierboven al aangaf zet je hem liever niet in de blakende zon en nog veel minder in de gure oostenwind.

Als je hem in volle grond zet zorg dan dat het potgat zeker aan de bovenzijde goed ruim wordt uitgegraven zodat hij makkelijk kan wortelhaartjes maken. Eens hij aanslaat heb je er vaak nooit nog omkijken naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...