Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Heeft mijn peer? de perenpokken?


davo1979

Aanbevolen berichten

De kwaliteit van de foto s is niet optimaal maarja hier gaat die.

 

Gister viel me op dat er wat aan de hand was met het blad van mijn peer ( athans ik denk dat het de peer is). Rode stippen, zie voor de rest geen beestjes maar echt rode pukkeltjes (kleine) op het blad. Na wat gezoek kwam ik uit op de perenpokken maar helemaal zeker weet ik het niet. Wat kan ik er aan doen of kan ik het laten zitten?

 

Spuiten doe ik liever niet.

 

0505201214077431336228769.jpg0505201214199601336228785.jpg

 

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is overduidelijk een aantasting van de perengalmijt. Persoonlijk zou ik hiertegen een bespuiting uitvoeren met een middel tegen zuigende insecten. Enkel op die manier geraak je er helemaal vanaf, tenzij je de hele boom wil strippen natuurlijk. Als je nog even wacht zal je merken dat de aangetaste bladeren zwart kleuren en dan is de cyclus van het insect eigenlijk al rond en is het al gemigreerd naar andere bladeren/takken of erger bomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat verdient uiteraard de voorkeur op spuiten, maar wat doe je als zowat elk blad aantasting vertoont of bij een nieuw boompje. Ik had hetzelfde probleem bij een nieuw aangeplante Concorde, na tweemaal spuiten met een bio productje is nu alles verdwenen en loopt het boompje mooi uit (ondanks de koude dagen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plukken lijkt me idd wat beter. Mijn boom zat helemaal onder en heb dus maar met microsulfo gespoten... De boom begint er wat beter uit te zien.

Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het ook op een pas geplante Doyenne du Comice. Heb veel geplukt (zat gelukkig niet in elk blad) en 3 achtereenvolgende zaterdagen gespoten met microsulfa en zoals ik hem nu bekijk zit er geen galmijt meer in. En de afgeplukte knoppen groeien gewoon weer terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plukken lijkt me idd wat beter. Mijn boom zat helemaal onder en heb dus maar met microsulfo gespoten... De boom begint er wat beter uit te zien.

 

Even ter verduidelijking.

Zwavel dood de galmijten niet. Het zorgt er wel voor dat ze zich niet verder verspreiden.

Dus het plukken van de aangetaste blaadjes in combinatie van zwavel is een goeie optie als je geen insecticide wilt gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slechts een paar bladeren in mijn nieuw aangeplante boom vertonen ook dit ziektebeeld.

 

Afplukken en alsnog preventief spuiten?

 

met frank eens , als het niet erg is , is plukken voldoende. vernietig de bladeren. bij milde aantasting is spuiten zeker niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
Als ik het niet dacht,.. weer enkel te koop in Belgie , het vlaams zaadhuis heeft het , alleen zijn die verzendkosten weer absurt prijzig.

Wat hebben we aan dat Europa van nu?

 

dit is alvast in nederland , wel 10 liter dus dat wel erg veel voor partikulier , maar het is in ieder geval in nederland te koop.

Zal nog wat verder zoeken of ik kleine verpakking van 1L kan vinden voor je:

http://eveleensbv.nl/downloads/2010-2011/905957_Eveleens_hfdst_15.pdf

(pagina 160)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal, de beste producten verkopen ze,...jawel,.. in de growshops, voorbeeld: wil je hier in NL gewoon perliet kopen kan dit niet in een tuincentrum, je moet hiervoor al naar een growshop... stek -gel, nergens te vinden in het tuincentrum, wel in de growshop,.. maar Wuxal,...nee dat hebben ze jammer genoeg niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...