Tjitte Geplaatst: 5 mei 2012 Share Geplaatst: 5 mei 2012 Ik heb prachtige jonge plantjes in de tuin. Rode kool, broccoli, diverse soorten sla. Nu blijkt dat bij een groot aantal plantjes kleine gaatjes in het blad zitten. Zeer klein maar de plant ziet er meteen zielig uit. Naar mijn mening geen slakken daar ik deze nog niet heb gezien, de gaatjes zijn volgens mij te klein en vind geen 's alles oren. Daarnaast heb ik de koolgewassen afgedekt met doek. Wie kan mij vertellen wat de mogelijke oorzaak kan zijn? Wat kan ik hier tegen doen en hoe groot is de schade voor de verdere groei? Groet Tjitte Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 5 mei 2012 Share Geplaatst: 5 mei 2012 Ik denk dat het misschhien wel al de rupsen van het Klein of Groot Koolwitje zijn.De eerste eitjes ook al gespot en verwijderd. Deze vlindertjes leggen graag hun eitjes op koolplanten. Meestal de eerste leg op planten in de natuur en hebben moestuinders er last van bij de 2e leg. Eitjes zijn kleine gelige balletjes, aan de onderkant van de bladeren. van beide soorten zijn de rupsen in het eerste stadium precies de kleur van je koolplant, groenig. Als je er eenmaal 1 ontdekt heb zie je de rest ook sneller.je moet er even 'oog' voor krijgen Heb je ook Radijs staan? Daar zag ik het eerste rupsje.... Aardvlooien maken dacht ik ook kleine gaatjes in bladeren. Dus das ook nog een optie Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kamilla Geplaatst: 5 mei 2012 Share Geplaatst: 5 mei 2012 In eerste instantie denk ik ook aan aardvlooien. Die maken kleine gaatjes in de blaadjes van radijsjes en kool. Vooral als de grond droog en korstig is in het voorjaar heb je daar last van. Door de grond onder en om het plantje een beetje los en vochtig te houden, kan je de schade beperkt houden. Ik "hark" voorzichtig met een keukenvork. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 5 mei 2012 Share Geplaatst: 5 mei 2012 Ik denk aardvlooien... Heb je een foto? Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Thessa Geplaatst: 6 mei 2012 Share Geplaatst: 6 mei 2012 ik kreeg een tip om zegekruid tegen aardvlooien te zetten, zegekruid wordt alleen zo groot....misschien een idee ? Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HansK Geplaatst: 9 mei 2012 Share Geplaatst: 9 mei 2012 Ik heb ook best wat van die aardvlooien. Wat overigens een misleidende naam is, want het zijn kleine kevertjes. Ik kwam een originele bestrijdingsmethode tegen voor degenen die er echt! last van hebben: Bestrijding Aardvlooien met de hand vangen is gewoonweg onmogelijk. Ze zijn te klein, moeilijk te zien en te vlug. Een erg oud middel is de lijmplank: een plank ter breedte van een groentebed ( b.v. 1,20 cm ), die aan de onderkant met lijm bestreken is. Aan de onderkant van de plank zit een rij franjes of een zachte borstel, die over de planten strijkt. Als u met zo 'n aardvloplank over de groenten gaat, springen ze omhoog en plakken ze vast. Als de behandeling voldoende herhaald wordt, is dit een goede methode. Enkel bij zeer zware aantastingen kan u eventueel pyretrum gebruiken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.