Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoe en wat ik heb gedaan:

Zakje vogelvoer pinda's van bij een tuincentrum gehaald

Pinda's zonder dop. Vliesje er om of niet maakt geen verschil, maar de dop moet er af als die er aan zou zitten!!

Vervolgens tussen een vochtig stuk huishoud rol papier gelegd, dat in een gripzakje of afsluitbaar bakje doen,

en dat warm weg gezet.

Geplaatst:

waarom niet gelijk in een bakje aarde?

ik heb een bakje potgrond,pinda in gedrukt (dus niet helemaal onder) op de verwarming gezet met plastic erover.

na het kiemen boven gezet bij mijn tomaatjes en paprika en niet te nat ivm rotten.

en dat gaat tot nu toe goed

afbeelding-00128031330532365.jpgafbeelding-04347141330533957.jpgafbeelding-05263761331065418.jpg

Geplaatst:

Ik heb de eerste 25 jaar van mijn leven gedacht dat pinda's aan een boom groeien.

Ik ga er toch eens eentje in de grond stoppen en níét verwachten dat 'r een boom uitkomt.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

De pinda komt uit Zuid-Amerika.

De Indianen gebruikten ze al en net zoals de aardappel is de plant door ontdekkingsreizigers naar Europa en Azië enzo meegenomen.

De plant is dus tropisch en wil veel water. Maar geen natte voeten

Na verloop van tijd komen er bloemetjes in, en na een dag of vier komt er een uitseekseltje aan die zich dus de grond in boort. Vanaf een week of NA dat dit gebeurd is moet je opletten dat de grond niet te vochtig is want dan rotte de pinda's. Uit een bloemstengel groeien 1 tot 4 pinda's.

Een pinda is behoorlijk vet en bevat heel veel vitaminen en mineralen.

Als je cholestrol 'te hoog' is kan het eten van pinda's of pindakaas dit weer helemaal in orde maken!

Pindakaas is ook niet zo moeilijk dacht ik om zelf te maken. Ooit iets over gelezen, is wel een leuk idee als het lukt!

In april moet je ze zaaien, rond de 20 tot 25 graden. De plant zelf wordt zo'n 50 tot 60 cm groot. De bloemetjes zijn maar heel kort open dus zelf helpen met bevruchten is aan te raden. Je kan de pinda eerst laten weken voor een dag of 2, dan plat in de grond drukken dat de bovenkant nog zichtbaar is. Deze grond mag niet te nat zijn!

Na een dag of 3 à 4 komt het worteltje. Het kan tot max. 2 weken duren voor je bovengronds iets waarneemt. Soms moet je even helpen om het bruine velletje eraf te halen zodat de kiembladeren goed open kunnen

Dit staat op mijn pinda kweeksetje...ik heb ze ook maar alvast gezaaid omdat ik niet weet of ze te oud zijn. Een in de week en een in vochtige grond...op de verwarming!

Vorig jaar niet meer aan begonnen omdat het echt te laat in het seizoen was dus was het al weer bijna vergeten.

Mijn moeder heeft het vroeger ook weleens gedaan en soms lukte het super en soms totaal niet.

Geplaatst:

Kijk, dat zijn nog eens tips... Pinda's kweken. Hoe aanstekelijk kan iets zijn. Voorheen had er nog nooit aan gedacht om snoeppaprika's of pinda's in een potje te stoppen, maar nu begint de vensterbank vol te raken met dit soort probeersels.

boodschappenlijstje:

- zak dop-pinda's

Geplaatst:

Mijn pinda's schimmelen alleen maar; vin t niet leuk...kwil ook een pindaplantje...maar de pindaplantjes willen mij niet blijkbaar....

Geplaatst:

Geedee, ik denk omdat je ze misschien te vochtig hebt?

Je zou evt. de pinda 24 uur kunnen laten weken en dan op grond kunnen leggen die wel iets vochtig is maar niet nat.

Na 2 dagen moet je een wortel gaan zien.

Bij mij lopen ze beide gelijk op, nummer een op vochtig keukenrolletje, in een glazen schaaltje met huishoudfolie erover heen gespannen met een paar kleine gaatje. En warm, hier staan ze waar ik ook de peper en paprika gezaaid heb.

Geplaatst:

ik ga nog zeker een maandje wachten, voor binnen kweek heb je een erg grote pot nodig en ze kunnen nog láng niet de volle grond in...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...