Geplaatst: 6 mei 201213 j Als je op de knmi website (of andere weer-site) kijkt staat er onder het verhalende stuk over vandaag, zo'n figuurtje over de rest van de week, met min/max temp, neerslaghoeveelheid enz. Die minimum temp die dan gegeven wordt bij bv maandag, is dat nou de temp aan de nacht voor zondag, of de nacht na zondag? Dit heb ik nooit geweten ...wie kan me voor eens en altijd duidelijk geven?
Geplaatst: 6 mei 201213 j Meestal is het kort voor zonsopgang het koudst. Dus heb ik altijd aangenomen dat de minimumtemperatuur voor bijv. maandag geldt voor maandagochtend heel vroeg. Op deze site zie je de temperatuur als grafiekje, hoef je nooit meer te twijfelen http://www.weer.nl/wereldweer/zoekresultaten.html
Geplaatst: 6 mei 201213 j Ik denk dat je de etmalen moet rekenen. Vanaf 12 uur 'snachts tot 12 uur 'snachts. Dus zondag met het bolletje (maan) is de nacht voor de zondag (zonnetje). Good things come in small packages
Geplaatst: 7 mei 201213 j Gevonden bij het KNMI: http://www.knmi.nl/cms/content/34718/minimumtemperatuur.Ze maken het wel ingewikkeld zeg. En hoe het nu met de weersverwachting zit snap ik nog steeds niet. Ik zal ze binnenkort eens een e-mail sturen. (En dan maar meteen deze voor UT en MET: http://www.knmi.nl/datacentrum/catalogus/catalogus/content/catalogus-toelichting-tijdrekening.htm)
Geplaatst: 7 mei 201213 j Als ik die links zo bekijk zou ik menen dat ze bedoelen dat de max-min voorspelling voor een bepaalde dag geldig is van 1u tot 1u 's nachts in de winter en 2u to 2u 's nachts met het zomeruur. Dus dan zou een voorspelling voor maandag moeten slagen op een voorspelling tussen maandag 2u (in de ochtend) en dinsdag 2u (ook ochtend), omdat we momenteel twee uur voorlopen t.o.v. GMT (of UT zoals ze zeggen op de site). Eerlijk gezegd vind ik het in dat geval ook wel een beetje vreemd
Geplaatst: 7 mei 201213 j Voor nachtvorst volg ik het weerbericht van de bodemkundige dienst op - dat geeft meestal vrij accurate informatie.
Geplaatst: 7 mei 201213 j Die minimum temp die dan gegeven wordt bij bv maandag, is dat nou de temp aan de nacht voor zondag, of de nacht na zondag?Mmm, da's geen toeval dat je die vraag nu stelt, ben ik bang. Daar loop ik dus ook de hele dag al over te dubben. Want ik dacht dat komende nacht heel koud zou worden, maar dat bleek dus mooi afgelopen nacht te zijn geweest. Ik had mijn tomaten wel ingepakt met een soort noppenfoliekas, maar ik had het plan ze voor die koude nacht binnen te halen. Te laat dus. En ik ben bang dat ik het wel een beetje kan zien....
Geplaatst: 8 mei 201213 j Vanochtend een e-mail naar het knmi gestuurd en nu al een korte, maar vriendelijke, reactie. Het antwoord is: "de nacht ervoor". De minimumtemperatuur van dinsdag heeft betrekking op de nacht van maandag op dinsdag. Deze minimumtemperatuur wordt gewoonlijk gemeten op dinsdag rond zonsopkomst, dus aan het begin van de in de tabel genoemde dag." Meer info: http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/legenda_meerdaagse.html Tsja ik had het dus zelf kunnen vinden .......
Geplaatst: 8 mei 201213 j Auteur He super, bedankt zeg! Blijk ik toch niet de enige die het niet wist ...maar nu weten we het allemaal!
Geplaatst: 9 mei 201213 j En ik altijd maar denken dat ik de enige sukkel ben die dat niet begrijpt. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 9 mei 201213 j Ik zat hier net met mn vriend over te dubben, wat een toeval.Hun verhaal is mij duidelijk, maarre geldt dit dan alleen voor de knmi, of is dat standaard??
Geplaatst: 9 mei 201213 j ... geldt dit dan alleen voor de knmi, of is dat standaard??Mijn ervaring is dat in dit vakgebied meestal wordt gewerkt met internationale standaarden.Dat moet ook wel want verschillende landen hebben elkaars gegevens nodig. Maar of dat in de publieksvoorlichting ook zo is weet ik niet, ik heb dit alleen bij het knmi (NL) nagevraagd. Op de site van het kmi (België) kon ik zo snel niets vinden.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.