Geplaatst: 27 mei 202527 Mei Deze is voor galgje, geelbandlangsprietmot. Leven blijkbaar op berken, daar staan er genoeg van in de straat. Zit een hele groep in de tuin om elkaar heen te draaien. 27 mei 202527 Mei aangepast door sugarlevi "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 27 mei 202527 Mei Ha, die zagen wij toevallig gisteren ook. Ik vond dat ie lange voelsprieten had, maar als ik dat zo lees op Wikipedia dan zagen wij een vrouwtje en zijn de sprieten van het mannetje nog veeeel langer. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 29 mei 202529 Mei Opeens zag ik vandaag deze 2, nooit eerder gezien. Lijkt een beetje op een lieveheersbeestje. En dat bleek na enig speurwerk te kloppen: 2 x de pop van een lieveheersbeestje. Grappig dat ze zo verschillend zijn. Ze zitten vlakbij de rozen die wel wat last van luis hebben. Dus dat komt goed uit.
Geplaatst: 29 mei 202529 Mei Watvoor motje of vlindertje is dit? Mijn app Obsidentify zei Huiszwaluw. 29 mei 202529 Mei aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 29 mei 202529 Mei Helaas moest ik afgelopen week een Majesteit verwijderen. Ze was nog maar net begonnen en had maar een golfbalgroot nest en pas één ontpopte werkster. Maar ja, ze was van plan een koninkrijk te beginnen op zolder. Niet zo praktisch voor ons, want daar drogen we de was. Nest 's nachts (zat qua werk toch in de late ploeg) afgestoken met een spatel, gelijk in een augurkenpot. Papier er tussen en vervolgens de deksel. Majesteit en heur kinderen slapen nu in de diepvries. Niettemin spijt het mij toch altijd als ik zoiets weg moet halen. 😕 Waarschijnlijk zit er in de buurt nog wel een van haar zusters om de taken waar te nemen, want ik had vorig jaar dus een nest in de grond. Het opruimen van steekmuggen, vliegen, luizen en ander spul kan gewoon doorgaan. Ik hoop wel dat die zuster dan op een wat minder hinderlijke plek zit. 29 mei 202529 Mei aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 29 mei 202529 Mei @Petrasmoestuin Dat is een zwartbandspannertje. De witte variant (er zijn veel soorten bandspannertjes) zie ik hier ook vaak.
Geplaatst: 29 mei 202529 Mei Een bijzondere vlinder. Schijnt geen kwaad te kunnen, tenzij je er meer ziet vliegen.
Geplaatst: 30 mei 202530 Mei Op 27-5-2025 om 16:53, sugarlevi zei: geelbandlangsprietmot En ik zag hem ook leuk! Met een enorme lange spriet hij heeft vast ook een tweede spriet maar die zag ik niet We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 mei 202530 Mei Bizar gezicht, zo lang. Het komt ongeveer neer op opstaande wenkbrauw-haren (of snor) van 10 meter als je die verhouding op een mens projecteert. Moet je natuurlijk niet doen, maar toch… Bijzonder insect dit. Mooi ook!
Geplaatst: 31 mei 202531 Mei Auteur Paringstijd voor de Lieveheersbeestjes gaat gewoon door, ondanks de regen.
Geplaatst: 31 mei 202531 Mei Auteur Deze liep op de picknicktafel... steeds naar het randje.. en dan proberen te vliegen... en dan weer stukje lopen... en weer proberen te vliegen. Maar helaas, dat ging niet meer, er is duidelijk iets met een vleugeltje.
Geplaatst: 31 mei 202531 Mei Zag net een van de laatste meikevers rond vliegen. En toen kwam er een mus aan. Hap.
Geplaatst: 2 juni 20252 Jun Weer veel aspergehaantjes. En hun eitjes, die zijn moeilijk te verwijderen zonder de plant te beschadigen. Dan maar straks de larven fijnknijpen.
Geplaatst: 2 juni 20252 Jun facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 2 juni 20252 Jun Ik had gisteren een truitje aan met een rits van boven. Toen ik bukte vloog er een beest zo in mijn boezem. Ik denk dat het een meikever was, ik gaf een zwaai en gelukkig vloog hij direct weg, iets rond. Als het een wesp was, dan had ik het wel gemerkt denk ik. Maar op de manier dat hij wegvloog denk ik dat het een meikever was. Ik zag gisteren een mooie libelle zitten en ik moest er een foto van nemen. En vandaag plukte ik een paar bloemen van de bieslook en even later bij een ander bieslook bosje ging er een bij erop zitten en kwam steeds terug. 2 juni 20252 Jun aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 2 juni 20252 Jun @Petrasmoestuin Libelle = waterjuffer Bij = hommel (Maar welke weet ik niet) Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 6 juni 20256 Jun 😍 Twee zelfs, lijkt me dat er ook nog eentje onder zit. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.