Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Deze is voor galgje, geelbandlangsprietmot.

Leven blijkbaar op berken, daar staan er genoeg van in de straat. Zit een hele groep in de tuin om elkaar heen te draaien.

IMG_20250527_115453338.thumb.jpg.0efec9c65106d26242a718f4b3e3d0d8.jpg

aangepast door sugarlevi

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Opeens zag ik vandaag deze 2, nooit eerder gezien. Lijkt een beetje op een lieveheersbeestje. En dat bleek na enig speurwerk te kloppen: 2 x de pop van een lieveheersbeestje. Grappig dat ze zo verschillend zijn. Ze zitten vlakbij de rozen die wel wat last van luis hebben. Dus dat komt goed uit.

IMG_7571.thumb.jpeg.50d1644ed2afc47f59cfd37db53fac6a.jpeg

IMG_7575.thumb.jpeg.bdd82c508ecb910a1fd5623d6edca1a7.jpeg

Geplaatst:

Watvoor motje of vlindertje is dit? Mijn app Obsidentify zei Huiszwaluw.

Vlinder of mot.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Helaas moest ik afgelopen week een Majesteit verwijderen. Ze was nog maar net begonnen en had maar een golfbalgroot nest en pas één ontpopte werkster. Maar ja, ze was van plan een koninkrijk te beginnen op zolder. Niet zo praktisch voor ons, want daar drogen we de was.

Nest 's nachts (zat qua werk toch in de late ploeg) afgestoken met een spatel, gelijk in een augurkenpot. Papier er tussen en vervolgens de deksel. Majesteit en heur kinderen slapen nu in de diepvries. Niettemin spijt het mij toch altijd als ik zoiets weg moet halen. 😕 

IMG_20250526_233650836_HDR2.thumb.jpg.4ba25b33338ae6eb3aef44b8bc304d45.jpg

Waarschijnlijk zit er in de buurt nog wel een van haar zusters om de taken waar te nemen, want ik had vorig jaar dus een nest in de grond. Het opruimen van steekmuggen, vliegen, luizen en ander spul kan gewoon doorgaan. Ik hoop wel dat die zuster dan op een wat minder hinderlijke plek zit.

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Dat is een zwartbandspannertje. De witte variant (er zijn veel soorten bandspannertjes) zie ik hier ook vaak.

Geplaatst:

Een bijzondere vlinder. Schijnt geen kwaad te kunnen, tenzij je er meer ziet vliegen.

Geplaatst:

Parende waterjuffers op de pioenroos naast mijn vijver. 

PXL_20250530_103312331.jpg

Geplaatst:
Op 27-5-2025 om 16:53, sugarlevi zei:

geelbandlangsprietmot

En ik zag hem ook leuk! Met een enorme lange spriet hij heeft vast ook een tweede spriet maar die zag ik niet

9D1FAD80-A642-444A-8CC4-6A74C371FD6C.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bizar gezicht, zo lang. Het komt ongeveer neer op opstaande wenkbrauw-haren (of snor) van 10 meter als je die verhouding op een mens projecteert. Moet je natuurlijk niet doen, maar toch… Bijzonder insect dit. Mooi ook!

Geplaatst:
  • Auteur

Paringstijd voor de Lieveheersbeestjes gaat gewoon door, ondanks de regen. 

20250529_143109.thumb.jpg.75ca38a99c03c0a0c94375ee020c77ed.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Deze liep op de picknicktafel... steeds naar het randje.. en dan proberen te vliegen... en dan weer stukje lopen... en weer proberen te vliegen. Maar helaas, dat ging niet meer, er is duidelijk iets met een vleugeltje. 

20250528_131935.thumb.jpg.79afafc90a0f5ca7afb9fd54d998f1fe.jpg

Geplaatst:

Zag net een van de laatste meikevers rond vliegen. En toen kwam er een mus aan. Hap. 

Geplaatst:

Weer veel aspergehaantjes. En hun eitjes, die zijn moeilijk te verwijderen zonder de plant te beschadigen. Dan maar straks de larven fijnknijpen. 

Geplaatst:

Ik had gisteren een truitje aan met een rits van boven. Toen ik bukte vloog er een beest zo in mijn boezem. Ik denk dat het een meikever was, ik gaf een zwaai en gelukkig vloog hij direct weg, iets rond. Als het een wesp was, dan had ik het wel gemerkt denk ik. Maar op de manier dat hij wegvloog denk ik dat het een meikever was.
Ik zag gisteren een mooie libelle zitten en ik moest er een foto van nemen. En vandaag plukte ik een paar bloemen van de bieslook en even later bij een ander bieslook bosje ging er een bij erop zitten en kwam steeds terug.

20250601_150435.jpg

20250602_115408.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Azuurwaterjuffer

Weidehommel

Geplaatst:

😂 Dank je @acpronk en @Arja Dit zijn de echte kenners.

Geplaatst:

Heheh ik ben vooral goed in opzoeken :)

Geplaatst:

😂😂😂

Geplaatst:

Een lindepijlstaart!   

PXL_20250606_165359061.jpg

Geplaatst:

😍

Twee zelfs, lijkt me dat er ook nog eentje onder zit. 

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Verrek, je hebt gelijk! 

PXL_20250606_184100618.jpg

Geplaatst:

Een gouden tor. Ze zitten hier vaker op de pioenrozen. 

PXL_20250608_110840560~2.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.