Jump to content

No dig moestuin starten

hoppakee

Recommended Posts

Hallo,

Ik mag op een groot stuk land een moestuin beginnen. Nu wil ik een klein stukhe gereed maken en wil d.m.v. karton en compost de bodem bedekken. Door de hevige regenval kunnen we alleen nog niet een aanhangwagen met compost laten brengen, maar ik wil wel al beginnen met het neerleggen van karton en uiteindelijk de moestuinbakken maken.

Nu hebben een aantal hoveniers het gras van een aangrenzende tuin vervangen en de oude graszoden op ons land gelegd (met toestemming). Ik had bedacht, als ik het karton nu neerleg en dat bedek met omgekeerde graszoden (grasresten op karton en aarde aan bovekant). Dan kan ik een stuk land alvast onkruid vrij maken. Dan gooi ik daar later weer een laag compost op en dan verteren die graszoden vanzelf. 

Nu is mijn vraag... kan dat? Of is die grond niet geschikt? Te doorwordteld bijvoorbeeld?Moet ik het afdekken met zeil om het onkruid vrij te houden?

Uiteindelijk wil ik op het noorden en oosten bouwhekken plaatsen om een kleinfruithaag te maken en daarvoor wil ik dan aardbeien plaatsen. De rest van het geplande vierkant wil ik dan vullen met moestuinbedden en de looppaden inzaaien met gras.

Alle tips zijn welkom, want ik heb totaal geen ervaring.

Ik zou ook de gok van gras bovenop het karton niet durven nemen. Met een beetje pech heb je zaad er in, en straks een nieuw grasveld. Je zou wel meerdere lagen karton kunnen leggen, dat duurt wel even voor het volledig verteerd is, en als de regen ophoudt compost er overheen storten. Eventueel kun je door het karton heen ook wat planten zetten, hoewel die door het gras in de bodem vermoedelijk niet heel goed zullen groeien (uit ervaring). Pas op met nat karton, je glijdt er heel makkelijk op uit. Wat ik recent zag, en me wel aansprak, was mensen die op een slechte grond in dozen kweekten. Dubbel voordeel, het jaar dat je er in kweekt heb je geen last van onkruid, het jaar daarop scheur je gewoon de dozen plat en heb je direct een laagje grond. Als je er een laag dozen onder legt smoor je meteen het grasveld. Misschien gaan wij dat ook nog wel doen op een klein stukje, dat vraagt niet zo veel fysieke inspanning. 

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Bedankt voor julie reacties. Ik ga de graszoden er weer afhalen. Ik denk dat ik een stukje verderop er een wal van ga maken. Kan ik daar ooit misschien weer wat op planten o.i.d. 

Die tip van meerdere lagen dozen ga ik doen en nu starten met planten in dozen ook een goeie.

• Like 1

Hier wat foto's. Van het gemaaide stukje wil ik dus komend jaar een moestuin maken en dan het moestuin seizoen van 2025 echt beginnen. In het najaar wil ik dan wel de fruithaag gaan planten en einde zomer de aardbeien planten.

Dit jaar dan al wat dingen uitproberen in dozen.

Hebben jullie tips, adviezen, inrichting ideeën? Alles is welkom. De foto is vanuit zuiden richting noorden genomen. De sloot ligt aan de noordkant. Op het oosten staan een aantal kleine fruitbomen geplant door mn schoonvader.

Ook nog een foto toegevoegd van de berg graszoden en gemaaid gras. Kan ik die laatste ook in de compost scheppen?

20240615_143905.jpg

20240615_143925.jpg

20240615_144024.jpg

20240615_144029.jpg

Bedankt voor julie reacties. Ik ga de graszoden er weer afhalen. Ik denk dat ik een stukje verderop er een wal van ga maken. Kan ik daar ooit misschien weer wat op planten o.i.d. 

Die tip van meerdere lagen dozen ga ik doen en nu starten met planten in dozen ook een goeie.
2 lagen is voldoende. Alleen een sporadische boterbloem kwam er door heen. En ik had niet eens heel dik karton.
  • Thanks 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”