Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Frambozen ingraven in pot?


dennislp

Aanbevolen berichten

Ik wil binnenkort een frambozen stek in de vollegrond plaatsen. Maar nu hoor ik dat ze giga veel uitlopers kunnen maken onder de grond.. Is het een mogelijkheid de framboos met een pot in te graven die dan bijv. 5cm boven de grond uitsteekt ook nog?

 

Normaal zou ik snel zeggen: Die uitlopers haal ik wel weg.. Maar in dat stuk grond valt echt amper te graven ook i.v.m. bomen en struiken er om heen.

 

Is een pot ingraven een goede oplossing? Of groeien ze dan gewoon 40cm diep en vervolgens weer omhoog?

 

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die reactie snap ik niet goed Frank ? Frambozen , beetje afhankelijk van het soortje in welke mate , maken ook ondergronds uitlopers. Bij mij zijn ze wel eens ondergronds een pad overgestoken , onderdoken dus , pad van 70 cm breed.

 

2e deel van reactie van Frank ga ik wel in mee. Niet druk over maken. Ongewenste uitlopers gewoon wegschoffelen , knippen. Nieuwe scheuten laten staan , waar jij dat wil.

Framboos is wel invasive , maar niet een handenbindertje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 metselkuipen formaat wel (breed niet diep) ingegraven de rand steekt 5 cm boven het maaiveld, de bodem voorzien van talrijke geboorde gaatjes, eerst een laagje grind voor de afwatering en hierop weer goede potgrond.

Ze doen het er erg goed in, echter nu drie jaar verder komen hier en daar rondom de potten jonge plantjes op, Het zou kunnen dat dit normaal zaailingen zijn want soms valt er wel eens een overijp exemplaar naast de kuip. Op deze manier is het zeer goed onder controle te houden, op een hete zomerdag moet je wel flink watergeven en flink bijvoeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2e deel van reactie van Frank ga ik wel in mee. Niet druk over maken. Ongewenste uitlopers gewoon wegschoffelen , knippen. Nieuwe scheuten laten staan , waar jij dat wil.

Framboos is wel invasive , maar niet een handenbindertje

Dat bedoel ik met het eerste deel. De grote afstanden gaan vooral bovengronds, ondergronds is even schoffelen idd genoeg. Niet zoals bamboo waar er gewoon directe stammen de grond uit komen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Planten in een metselkuip (met gaten) zou kunnen maar ik denk dat als je een ruim plantgat maakt en daar antiworteldoek (rondom en op de bodem) in legt dat dat ook werkt. Het doek snij je dan direct boven de grond af.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

de uitlopers van de framboos indammen kan prima door worteldoek in te graven tot een diepte van 30 cm.

Ik zou alleen de bodem open laten om de diepe wortels van de framboos de kans te geven om water te vinden,

Dat is vooral belangrijk in droge periodes

 

Uitlopers van de framboos zijn ondergrondse stengels,

en die vind je niet meer op een diepte van 30 cm

 

Groet Jelle

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...