Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Grondmix moestuin in potten


Aanbevolen berichten

Ijsheiligen nadert, dus mijn plantjes mogen bijna naar buiten,jippiejeej!

 

Nu breek ik al enige tijd mijn hoofd over wat te doen met de grond in mij potten(alles staat nu nog in kleine potjes) Ik heb getweifeld om gewoon alle bakken en emmers te vullen met potgrond en dit volgend jaar gewoon allemaal te vervangen, of de duurzamere oplossing: een mix van grond. Het laatste lijkt mij het beste aangezien ik dan ook kan investeren in producten om vocht vast te houden en de grond luchtig te houden. Is mijn gedachte hierin juist? Of maakt dit met potten helemaal niet uit? Groentes die ik kweek zijn: paprika's tomaten, komkommers,aardbeien,sla soorten, worteltjes(als dit lukt) en capucijners.

 

Dan is dan ook direct mijn volgende vraag, welke mix zou ik hiervoor kunnen gebruiken? Ik dacht zelf aan mmmix, maar ik probeer al enige tijd vermiculiet te vinden, maar de gezichten in winkels als ik hierom vraag zijn goud waard! Welke opties zou ik nog meer kunnen proberen? Mijn capucijners staan al enige tijd in potgrond met op de bodem een laag hydrokorrels, opzich bevalt dit nog goed, maar ik betwijfel of dit goed is voor de lange termijn?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermiculiet is toch niet zo heel moeilijk te verkrijgen hoor!

 

De Welkoop/Horticoop/Boerenbond verkoopt het.

Nog goedkoper kan je het vinden bij Brinkman.

 

http://www.brinkman.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=39&Itemid=72

 

Het zijn zakken van 100 liter, best fors dus, maar weegt niet zoveel hoor.

Je hebt maten in de korrel, 1 en 2 zijn erg fijn. Maat 3 of 4 is geschikt in de mix.

 

 

Rantje het grondmix wonder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het antwoord, Boerenbond/welkoop wist ik inderdaad! Al heb hier al 2 filialen van gehad als we er in de buurt waren, maar helaas. Als alternatief werd perliet voorgesteld. Maar omdat ik niet wist of dit ging en ik de mix wilde maken die randje altijd voorstelt heb ik het maar gelaten. Ik zal eens bij brinkman gaan kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook de Horticoop bellen, het bestellen en bij een filiaal in de buurt ophalen. Niet elk personeelslid is op de hoogte wat er nou in die grote witte zakken zit achter in het magazijn

 

Ik weet trouwens absoluut niet of de mix het meest geweldige of het beste is hoor. Het enige wat ik weet dat mijn moestuin steeds meer op een oerwoud gaat lijken en het allemaal heel goed gaat...maar ja, dat kan ook beginnersgeluk zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik perliet ipv vermiculiet. Perliet voegt niets toe aan de grond, maar houdt het wel luchtig. Ik gebruik het al jaren voor mijn botanische orchideeën (die normaal met hun wortels in de lucht hangen ), dus heb het ook geprobeerd in mijn potten met bijvoorbeeld wortelen.

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik cocopeat in plaats van vermiculiet

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

 

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

"doodnormale" potgrond is prima. Wil je het beste van het beste dan neem je geraniumgrond.

Hier is klei aan toegevoegd wat de waterhuishouding erg gunstig beïnvloed. I.v.m. de prijs (= duurder) is er moeilijker aan te komen.

 

Belangrijk is dat de grond welke je koopt het keurmerk RHP heeft. Staat dit niet op de zak laat hem dan staan !

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...