ConcreteJungle Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Ijsheiligen nadert, dus mijn plantjes mogen bijna naar buiten,jippiejeej! Nu breek ik al enige tijd mijn hoofd over wat te doen met de grond in mij potten(alles staat nu nog in kleine potjes) Ik heb getweifeld om gewoon alle bakken en emmers te vullen met potgrond en dit volgend jaar gewoon allemaal te vervangen, of de duurzamere oplossing: een mix van grond. Het laatste lijkt mij het beste aangezien ik dan ook kan investeren in producten om vocht vast te houden en de grond luchtig te houden. Is mijn gedachte hierin juist? Of maakt dit met potten helemaal niet uit? Groentes die ik kweek zijn: paprika's tomaten, komkommers,aardbeien,sla soorten, worteltjes(als dit lukt) en capucijners. Dan is dan ook direct mijn volgende vraag, welke mix zou ik hiervoor kunnen gebruiken? Ik dacht zelf aan mmmix, maar ik probeer al enige tijd vermiculiet te vinden, maar de gezichten in winkels als ik hierom vraag zijn goud waard! Welke opties zou ik nog meer kunnen proberen? Mijn capucijners staan al enige tijd in potgrond met op de bodem een laag hydrokorrels, opzich bevalt dit nog goed, maar ik betwijfel of dit goed is voor de lange termijn? Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knarfvries Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Ik denk dat als je Rantje volgt het antwoord op deze vraag al gegeven is Rantje het grondmix wonder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Vermiculiet is toch niet zo heel moeilijk te verkrijgen hoor! De Welkoop/Horticoop/Boerenbond verkoopt het.Nog goedkoper kan je het vinden bij Brinkman. http://www.brinkman.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=39&Itemid=72 Het zijn zakken van 100 liter, best fors dus, maar weegt niet zoveel hoor.Je hebt maten in de korrel, 1 en 2 zijn erg fijn. Maat 3 of 4 is geschikt in de mix. Rantje het grondmix wonder Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
ConcreteJungle Posted May 10, 2012 Author Share Posted May 10, 2012 Bedankt voor het antwoord, Boerenbond/welkoop wist ik inderdaad! Al heb hier al 2 filialen van gehad als we er in de buurt waren, maar helaas. Als alternatief werd perliet voorgesteld. Maar omdat ik niet wist of dit ging en ik de mix wilde maken die randje altijd voorstelt heb ik het maar gelaten. Ik zal eens bij brinkman gaan kijken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Je kan ook de Horticoop bellen, het bestellen en bij een filiaal in de buurt ophalen. Niet elk personeelslid is op de hoogte wat er nou in die grote witte zakken zit achter in het magazijn Ik weet trouwens absoluut niet of de mix het meest geweldige of het beste is hoor. Het enige wat ik weet dat mijn moestuin steeds meer op een oerwoud gaat lijken en het allemaal heel goed gaat...maar ja, dat kan ook beginnersgeluk zijn Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Ik gebruik perliet ipv vermiculiet. Perliet voegt niets toe aan de grond, maar houdt het wel luchtig. Ik gebruik het al jaren voor mijn botanische orchideeën (die normaal met hun wortels in de lucht hangen ), dus heb het ook geprobeerd in mijn potten met bijvoorbeeld wortelen. Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelmer Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Ik gebruik cocopeat in plaats van vermiculiet Quote “Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 Bij mij staat alles in doodmormale potgrond. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted May 13, 2012 Share Posted May 13, 2012 "doodnormale" potgrond is prima. Wil je het beste van het beste dan neem je geraniumgrond. Hier is klei aan toegevoegd wat de waterhuishouding erg gunstig beïnvloed. I.v.m. de prijs (= duurder) is er moeilijker aan te komen. Belangrijk is dat de grond welke je koopt het keurmerk RHP heeft. Staat dit niet op de zak laat hem dan staan ! Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts