speets Posted July 12, 2024 Share Posted July 12, 2024 Verspreid binnenin de spitskolen zitten stukjes 'verdroogd', papierdun blad. Op de foto bovenaan. Ik kan er niets over vinden, maar er kwam wel iets bovendrijven in de soep: een popje! Weet iemand welk insect de spitskolen aantast? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted July 12, 2024 Share Posted July 12, 2024 Lijkt op een mineervliegje als ik je beschrijving lees, het blad wordt dan wat papierachtig waar het bladgroen intern is weggevreten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 17, 2024 Author Share Posted July 17, 2024 @redzebra Zou kunnen, goed bedacht, maar het zijn geen gangen: er zijn hele stukjes blad 'afgestorven', zie rode lijnen. (Moeilijk te zien op foto). Ook zitten de gangen van de koolmineervliegen in de buitenste bladeren. Het gekke is dat deze dode stukjes binnenin de krop zitten. Iemand opperde dat er toevoerende vaten bekneld raken door die kronkelende bladvorm, net als je soms ziet bij ijsbergsla. Dat daardoor stukjes blad afsterven. Misschien heeft dat popje er niets mee te maken, zeg het maar... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted July 17, 2024 Share Posted July 17, 2024 Ja 😀 ik me vooral laten leiden door het popje, nu bij mineervlieg kan je ook een plaat hebben ipv mineergangen maar inderdaad eerder op het buitenblad. Volgende poging rand, (zoals rand bij witte kool) "Bij afpellen kan men aanvankelijk wel 10 à 15 bladeren wegnemen die volkomen gezond en normaal zijn. Hierna volgt een aantal aangetaste bladeren dat kan variëren van 1 tot 10. Hier is echter niet de bladrand aangetast. Verspreid over het gehele blad komen plekken voor die van binnen weer papierdun, taai en verdroogd zijn (figuur 5). " Een beetje zoals rand bij sla of neusrot bij tomaten, een slechte verdeling van calcium bij bv te snelle groei. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 18, 2024 Author Share Posted July 18, 2024 Zooo... een verhandeling van 65 jaar geleden, waar haal je het vandaan?! Ik kon niets vinden over 'rand' (wat ook lastig zoeken is) maar ik kwam via jouw artikel en Engelse termen ('tip burn' + cabbage) wel verder. Goed dat je dat gevonden hebt! Ik denk dat je gelijk hebt, al weet ik niet meer of specifiek de randen aangetast waren, en de kool is intussen op. En dan was dat popje een artefact LOL Het blijft vreemd dat er zo weinig over te vinden is. Of misschien komt het (bijna) niet meer voor door strenge selectie. 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts