wilma2 Geplaatst: 15 augustus 2012 Geplaatst: 15 augustus 2012 Persica, misschien heb je mijn vraag verkeerd begrepen, ik wilde weten waar ik de zaailing ,die na de koude periode in de koelkast uitgelopen en in Maart opgepot is het beste kan staan verwarmde kas ,die ik dus niet hebkoude kas of in huis warm voor een raammaar dan zit je met een sprietig groeiende plant?tenminste ik hoop dat het bij mij ook goed gaat en een uitgelopen perzik pit rijker wordt om zelf op te kunnen kweken Quote
bio-fee Geplaatst: 16 augustus 2012 Geplaatst: 16 augustus 2012 Volgens mij bedoelt Persica dat hij dan gewoon naar buiten kan (volg de natuur...).Toch? Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 16 augustus 2012 Geplaatst: 16 augustus 2012 Het is gewoon een inheemse tuinplant dus gewoon naar buiten! kunnen veel vorst verdragen, behalve de bloesems. Quote
Limoncello Geplaatst: 30 augustus 2012 Geplaatst: 30 augustus 2012 Ok, ik heb de methode van Persica halvelings gevolgd met de eerste verzameling pitten. Ik heb ze in een bakje water gedaan, 24u laten weken en daarna in vochtig zand in de koelkast gezet en kijk eens wat er van komt: Nu heb ik opnieuw een paar pitten die ik volgens de juiste methode zal volgen. Zijn in een pot grond geplaatst en in de schuur gelegd tot eind oktober. Daarna in de koelkast tot maart en daarna in pot met potgrond en zand. We zien wel Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Bit Geplaatst: 30 augustus 2012 Geplaatst: 30 augustus 2012 Niet om betweterig te zijn he ? Maar misschien heb je nu toch wel iets van een probleem(pje) Zelfde hier ook gedaan op aanwijzingen van Persica. Maar dan in het vroege voorjaar. Nu duurde het bij mij nogal lang en had ik een paar mislukte pogingen daarbij, maar uiteindelijk heb ik nu een boompje van een best leuke maat ( in dit geval een amandel ) Deze is tot stand gekomen op diezelfde manier als bij jou nu, Limoncello. Maar met dat verschil, dat die wortel die je nu dus bij die ene pit ziet, dat die wortel in maart kwam. Ik denk dat je nu straks met een pit zit die wil gaan groeien in het verkeerde jaargetijde ? Lastig de winter door te slepen ? Ik weet niet. Lijkt me. Zelf heb ik nu net een paar pitten van de platte perzik gekregen. Die gaan in de winter de koelkast in ( nu even een tijdje in wat aarde buiten ) en dan weer in maart hoop ik op de wortel.Na het komen van de wortel , neemt nog een week of 2 -3 ofzo, gaat er een scheut komen. Was althans bij mij zo. Quote
Limoncello Geplaatst: 3 september 2012 Geplaatst: 3 september 2012 Ik had nu eindelijk 4 pitten van een gigantische platte perzik. Ik denk Sunny Plate of zoiets en die komen natuurlijk nog niet uit. Misschien best want van zodra deze willen groeien staat de winter voor de deur, zoals je zegt.Ik ga nog op zoek naar platte perzik en ronde, in de hoop dat ik er nog lekkere vind. Heb gezocht naar UFO4 maar nergens gevonden Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
tomaat52 Geplaatst: 6 september 2012 Geplaatst: 6 september 2012 Ik probeer nu ook om een perzik- en nectarineboompjes te kweken. De perzikpit doet helaas niks. De nectarinepit laat ik nu eerst 24 uur weken in water en daarna in een bakje met speeltuinzand de koelkast in. Kan ik dat speeltuinzand zo gebruiken, of moet ik dat eerst desinfecteren? Quote Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen!
Limoncello Geplaatst: 9 september 2012 Geplaatst: 9 september 2012 Je moet de pit laten weken in water en daarna in een pot met grond zetten ergens koel en pas rond oktober haal je die eruit om dan in de koelkast te zetten in een bakje zand. In maart zou je dan scheutjes moeten zien of niet maar je ze dan wel planten in potgrond. Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
davo1979 Geplaatst: 9 september 2012 Geplaatst: 9 september 2012 Weet iemand misschien een goede manier om de pit open te krijgen om het zaadje eruit te halen? Quote
Limoncello Geplaatst: 9 september 2012 Geplaatst: 9 september 2012 Ik doe dat met een klein hamertje. Als je een tic hoort dan is de harde kern gebarsten en kan je de pit eruithalen. Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
tomaat52 Geplaatst: 9 september 2012 Geplaatst: 9 september 2012 @Limoncello: bedankt voor de informatie. En om de pit te kraken gebruik ik een bankschroef. Quote Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen!
Limoncello Geplaatst: 9 september 2012 Geplaatst: 9 september 2012 En om de pit te kraken gebruik ik een bankschroef. Nog beter idee Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Bit Geplaatst: 9 september 2012 Geplaatst: 9 september 2012 ehmm. je weet vast wat je bedoeld. Maar de "pit" moet je niet kraken natuurlijk. Quote
den elias Geplaatst: 21 december 2012 Geplaatst: 21 december 2012 Dank je voor de tips Persica! 1) Dus eerst de perziken openmaken en dan 24u in water laten weken?2) Na 24u in een bakje met zand in de koelkast leggen? Kan ik dat nu nog doen? (ik had eens gelezen dat perzikpitten giftig zijn vanbinnen) Quote
aalterse-willy Geplaatst: 27 december 2012 Geplaatst: 27 december 2012 Onder mijn perzikboom komen elk jaar weer zaailingen uit.Die komen van vruchten die afgevallen zijn en blijven liggen, ion de lente groeien die dan, hoef er niets aan te doen.Heb zo al enkele planten weggeven en er zelf ook eentje geplant.De juiste variëteit ken ik niet maar ze lijken goed op de bloedperziken alleen vind ik dat ze nog donkerder van kleur zijn, nu maar afwachten of ik er volgende lente terug heb.Daar doe ik hoegenaamd niets voor, puur natuur. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Limoncello Geplaatst: 27 december 2012 Geplaatst: 27 december 2012 Dank je voor de tips Persica! 1) Dus eerst de perziken openmaken en dan 24u in water laten weken?2) Na 24u in een bakje met zand in de koelkast leggen? Kan ik dat nu nog doen? (ik had eens gelezen dat perzikpitten giftig zijn vanbinnen) Elias, ik zou zeggen neem deze topic eens goed door. Je antwoord staat erin Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
aalterse-willy Geplaatst: 28 december 2012 Geplaatst: 28 december 2012 Hier een foto van mijn perziken, een halve. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 28 december 2012 Geplaatst: 28 december 2012 Hier nog een paar foto's van de met perziken beladen boom. Na een storm waren enkele zwaar beladen takken afgekraakt. Had niet aan vruchtdunning gedaan. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Limoncello Geplaatst: 28 december 2012 Geplaatst: 28 december 2012 =Wauw= dat is een boom van wat, 20j ouderdom? Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Persica († december 2016) Geplaatst: 28 december 2012 Geplaatst: 28 december 2012 Vergeten te dunnen zeker ? Maar hoe komt het dat ik je niets over de "Kwaliteit" hoor zeggen? nie lekker? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 29 december 2012 Geplaatst: 29 december 2012 De perziken zijn wel lekker hoor maar ze moeten dan wel goed rijp afgetrokken worden, de confituur is ook lekker maar persoonlijk heb ik die liefst gemengd met iets anders.Toch is de smaak niet te vergelijken met de laatste nieuwe rassen, zijn wel heel sappig.Die boom is nu zes jaar geplant en was toen drie jaar geloof ik, reeds redelijk groot in een enorme kuip, kon die niet dragen, zo zwaar. Droeg van het eerste jaar na het planten.Nu heb ik een tweejarig zaailingske uitgeplant en ik hoop hier binnen twee jaar perziken van te hebben.Wat me nu wel opvalt is dat er nu nog bladeren op dat klein boompje staan, daar waar ze reeds meer dan een maand geleden van de moerboom afgevallen zijn. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
HuubvG Geplaatst: 29 december 2012 Geplaatst: 29 december 2012 Jonge bomen laten later hun blad vallen dan oudere. Quote
hazeltje Geplaatst: 29 december 2012 Geplaatst: 29 december 2012 Deze soort had ik ook in mijn vorige tuin. Helaas verhuisd, dus boom bleef achter. Nu heb ik alleen nog maar een zaailing van 1 jaar oud. Nog 3 jaar geduld dus voordat ik weer de eerste vruchten heb. De boom bij mijn vorige tuin was ook een zaailing. Ik vind de vruchten heel erg lekker, maar inderdaad moet je ze heel rijp plukken. Eigenlijk moeten ze zo van de boom vallen en dan pas zijn ze op zijn lekkerst. Als je de schilletjes er van af trekt en ze dan zonder pitten in de vriezer stoptm, is het als je het een heel klein beetje ontdooit opeet, het allerlekkerste 'volste' sorbetijs wat je ooit gegeten hebt. Mijn moeder maakt dan van de schilletjes die overblijven, heel erg lekkere siroop. Die is heerlijk om verdund te drinken, of over de yoghurt. Het nadeel is dat als je de vruchten zo rijp plukt, dat je ze echt niet kan bewaren. Ze worden dan na een paar uur al om de pit heen bruin, ziet er niet zo smakelijk uit, maar is nog zeker zeer goed eetbaar. Degene van wie ik de boom had gekregen zei dat het een heel oud Hollands ras is en dat ze Grauwe Handjes heten, vanwege het grijze vachtje dat ze hebben. Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Persica († december 2016) Geplaatst: 29 december 2012 Geplaatst: 29 december 2012 Deze soort had ik ook in mijn vorige tuin. Helaas verhuisd, dus boom bleef achter. Nu heb ik alleen nog maar een zaailing van 1 jaar oud. Nog 3 jaar geduld dus voordat ik weer de eerste vruchten heb. De boom bij mijn vorige tuin was ook een zaailing. Een perzik/nectarine zaailing kan zelfs in zijn 3 de groei-seizoen al enkele vruchten geven, dus dat scheelt weer een jaartje. Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 januari 2013 Geplaatst: 25 januari 2013 eind feb/maart kunnen ze al aan `t kiemen zijn in de koelkast!..Ongeduldig als ik ben nam ik vandaag een kijkje in mijn bakje met zand en 5 perzikpitten in de koelkast..er gebeurd ( nog) niks.Toen ben ik deze tekst van Persica maar eens gaan zoeken, en zie dat ik op zijn minst nog een maandje te gaan heb. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.