Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Bladeren frambozen worden bruin

Featured Replies

Geplaatst:

20240817_131346.thumb.jpg.5a4f1bec20be094b93afdfa0f1e8fd8e.jpgWat gebeurt hier? Te nat? Te weinig voedingsstoffen of wat ik denk een bodemschimmel? Ze staan op klei/leem en hebben het 3/4 jaar prima gedaan. 

Wie het weet mag het zeggen...

Gr Cis

Geplaatst:

Slakken?

Geplaatst:
  • Auteur

Die zullen er vast zijn, maar ik denk niet de oorzaak.

Stengel voor stengel sterft langzaam af. Bladeren  krijgen bruine randjes, worden geheel bruin en later sterft hele tak af. 

Ik denk sterk aan een schimmel, maar dan de vraag wat doe ik eraan?

Ga ze in het najaar sowieso verhuizen. 

Geplaatst:

Frambozen op klei/leem is vroeg of laat bijna garantie op schimmels helaas. Bij ons op het complex waart er ook iets rond wat niemand kan plaatsen, maar het zit in de bodem want specifieke soorten hebben er last van en anderen weer niet. De herfstframbozen doen het over het algemeen namelijk prima. 

Er zijn zoveel soorten schimmels dat het eigenlijk niet op basis van dit algemene symptoom te bepalen is welke schimmel hier debet aan is. Verplaatsen en de grond verrijken met compost en grof zand helpt hier een beetje om ze iets langer in leven te houden maar het blijft behelpen als je niet de juiste grondsoort kan voorzien.

Geplaatst:

Dit ziet er uit als een schimmel. Drie mogelijke kandidaten: 1. Raspberry Cane Blight (veroorzaakt door de schimmel Paraconiothyrium fuckelii ),  2. Verwelkingsziekte / Verticillium (eventueel Verticillium albo-atrum of Verticillium dahliae) en 3. en of andere vorm van Phytophthora

Raspberry Cane Blight

Verwelkingsziekte Frambozen

Phytophthora Frambozen

Phytophthora en verticillium komen vaker voor op gronden met matige dranaige. Zijn grondgebonden schimmels. Phytophthora tast de wortels aan waardoor een plant onvoldoende water kan opnemen. Bij een kleine aantasting sterven er lokaal takjes of takken af, bij een flinke aantasting sterft de plant in zijn geheel af. Verwelkingsziekte komt via minuscule beschadigingen aan de wortels de plant binnen. Daar leidt het tot verstopping van de watervaten. Gevolg is dat het gedeelte boven de verstopping verwelkt en afsterft.

Geplaatst:
  • Auteur

Ah,

Dit zijn herfstframbozen, de zomer frambozen hebben het 2 jaar geleden al opgegeven.

Ik ga ze in het najaar verplaatsen naar een ander stuk grond.

Nog tips en trucs behalve compost?

Alvast bedankt voor de antwoorden.👍

aangepast door Ciska

Geplaatst:
  • Auteur
2 uren geleden, MSDG zei:

Frambozen op klei/leem is vroeg of laat bijna garantie op schimmels helaas. Bij ons op het complex waart er ook iets rond wat niemand kan plaatsen, maar het zit in de bodem want specifieke soorten hebben er last van en anderen weer niet. De herfstframbozen doen het over het algemeen namelijk prima. 

Er zijn zoveel soorten schimmels dat het eigenlijk niet op basis van dit algemene symptoom te bepalen is welke schimmel hier debet aan is. Verplaatsen en de grond verrijken met compost en grof zand helpt hier een beetje om ze iets langer in leven te houden maar het blijft behelpen als je niet de juiste grondsoort kan voorzien.

Heb je toevallig de naam van de frambozen die het wel goed doen?

Geplaatst:
48 minuten geleden, Ciska zei:

Ah,

Dit zijn herfstframbozen, de zomer frambozen hebben het 2 jaar geleden al opgegeven.

Ik ga ze in het najaar verplaatsen naar een ander stuk grond.

Nog tips en trucs behalve compost?

Alvast bedankt voor de antwoorden.👍

Maakt niet uit of  het zomer- of herfstframbozen zijn. Beide zijn Rubus idaeus.

Het is nooit een goed idee om planten die zeer waarschijnlijk een schimmelziekte onder de leden hebben te verplanten naar een ander stuk grond. De ziekte zit in de plant of zit in de kluit. Daarom even door de zure appel (framboos in dit geval) heen bijten en de aangetaste planten verwijderen. Op een nieuw stuk grond beginnen met nieuwe planten. Oppassen met 'krijgertjes' want die kunnen ook iets onder de leden hebben (wat misschien aan de buitenkant niet te zien is). Nieuwe plantplek verbeteren met compost en zorgen voor goede drainage.

aangepast door Brabantse Tuinprins

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, @Brabantse Tuinprins 

Je hebt gelijk. Hoe jammer ik het ook vind. Het waren lekkere herfst frambozen. Dus opnieuw beginnen😔

Aangezien ik deze al jaren heb en die zijn mee verhuisd vanuit Drachten, geen idee welke herfst framboos ook super lekker is. heb ook wel een gele, die vind ik veel zoeter en minder lekker.

Dus graag jullie mening over een lekkere roze herfstframboos met grote zuurzoete vruchten....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.