Indy Geplaatst: 9 juni 2017 Geplaatst: 9 juni 2017 Ik zet ook veel schermen onder water , en bovenop doe ik een citroen in schijfjes. Dan laat ik het een nacht staan, en de volgende dag doe ik er suiker bij, 500 gram per liter. De appelazijn geeft een tintelend effect aan je vlierbloesemsiroop.Ik doe er een scheutje bij elke fles in. die ik opdrink.Je kunt dit ook doen, en dan in flessen laten staan (vlierbloesemchampagne) maar omdat dan de flessen kunnen knappen, doe ik dat niet.Voor langere houdbaarheid is denk ik veel suiker wel beter,maar met 500 gram per liter is het ook wel een paar maanden houdbaar. Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 juni 2017 Geplaatst: 9 juni 2017 Ok..het neemt mijn twijfel nog niet weg. Appelazijn drink ik zelf wel eens in de morgen maar de vlierbloesensiroop is voor Lie en de kleintjes.heel soms drink ik het ook maar dan moet het goed heet zijn buiten en doe ik het met water en takjes munt in een kan met ijsklontjes. Soms nog een extra schijfje citroen erbij. Omdat ik vorige keer bedorven siroop had( 1 liter/1 kilo) en (weer) geen citroenzuur in huis dacht ik maar de dikke siroop van Okke te mken. Is er hier iemand die die gemaakt heeft? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Heb nu inmiddels voor de 4e x de siroop gemaakt en ze smaken geen van allen zo lekker als de eerste keer.... baal hier echt van! Niet dat het nou zo gigantisch veel werk is, maar toch.... heel irritant vlierbloesems! Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Tja. De eerste bloesems zijn misschien het lekkerst. Ik heb 11 honderd gram suiker per liter vocht genomen de siroop is verrukkelijk! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
alefarendsen Geplaatst: 12 juni 2017 Geplaatst: 12 juni 2017 maar met 500 gram per liter is het ook wel een paar maanden houdbaar. Die paar maanden is voor ons inderdaad voldoende. Het is voor het einde van de zomer op. Houdbaarheid wordt natuurlijk ook vergroot door schoon te werken. Flessen steriliseren in de oven, tools ook of onder water indien van plastic, vullen en dan daarna nog een keer in de fles koken. Dan is voldoende. Overigens doe ik de jam ook met veel minder suiker dan gebruikelijk en die houdt het ook prima 9 maanden vol. We eten nog steeds bramenjam van vorig jaar. Alef Quote
Charly Geplaatst: 19 juni 2017 Geplaatst: 19 juni 2017 Heb ook gemaakt. Jullie waren zo enthousiast! Had nog nooit vlierbloesemsiroop geproefd, dus weet niet of ie 'volgens standaard' geworden is. Maar heb hetzelfde als RobO. Althans. Het ruikt enorme naar de plant zelf. En smaakt ook zo. Een beetje zoals bessensoorten die je bij wildbraad gebruikt. Dat drogige, kruidige. Maar dan erg heftig. Ik moet nog een beetje wennen vooralsnog... Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 19 juni 2017 Geplaatst: 19 juni 2017 Heb ook gemaakt. Het ruikt enorme naar de plant zelf. En smaakt ook zo. Een beetje zoals bessensoorten die je bij wildbraad gebruikt. Dat drogige, kruidige. Maar dan erg heftig. Ik moet nog een beetje wennen vooralsnog... Mijn laatste versie smaakt zo. Denk ik... de eerste lading was heel licht, bloemig en ontzettend geurig. Die geur was zalig en licht bedwelmend van fijne bloemetjes onder je neus. Zo vond ik hem super. Deze variant vind ik beduidend minder, maar hij wordt gretig afgenomen. Ga deze week nog een laatste poging wagen denk ik om de eerste batch te evenaren. Geen idee of het gaat lukken... Quote
Charly Geplaatst: 20 juni 2017 Geplaatst: 20 juni 2017 Ga deze week nog een laatste poging wagen denk ik om de eerste batch te evenaren. Geen idee of het gaat lukken...Hoop het voor je. Ik had hem meer verwacht zoals je je eerste batch omschreef: heel bloemig. Misschien omdat we laat in het seizoen zitten? Ik ga volgend jaar even een stukje eerder beginnen voor een tweede poging. Wat ik nu gemaakt heb, komt ook wel op. Maar gierend enthousiast ben ik niet deze keer. Succes met je laatste poging van t jaar! Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 20 juni 2017 Geplaatst: 20 juni 2017 Ik denk dat dat wel zou kunnen, dat laat zijn en dat de geur dan anders wordt. De bloesemsiroop zou moeten smaken zoals de bloemengeuren in je neus komen als je langs zo`n boom loopt. Het blad van de boom ruikt dan weer erg vies, kneus er maar eens eentje..bah! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 20 juni 2017 Geplaatst: 20 juni 2017 Appelvrouw; je slaat de spijker op zn kop! Ik denk, bij de laatste lichting in elk geval, de bloemsteeltjes te lang waren. Dat bittertje wat de bladeren hebben, zit er een beetje in. Iets anders kan ik niet verzinnen, want doe het exact hetzelfde steeds met nieuw geopende bloesems. Hier in de tuin overigens besjes, maar weet nog waar ze vol in de knop zitten hier in de buurt. Quote
Heylane Geplaatst: 21 juni 2017 Geplaatst: 21 juni 2017 Ik heb dit jaar ook weer eens bloesems geplukt. Mijn vader was nog fanatieker dan ik. Op een gegeven moment moest ik echt zeggen "stop nou maar. meer heb ik niet nodig".Ik heb t in water gezet en toen gezeefd. Helaas was toen mn energie op, dus het is nu ingevroren (zonder suiker oid).Ik wil gaan proberen of ik ook zonder suiker er limo van kan maken. Heeft iemand dat al geprobeerd (ik heb niet het hele draadje gelezen)? Ik heb erytherol en ik heb poeder-stevia. Het wordt dus wel zoet, maar zou ik het dan wel kunnen bewaren (buiten de vriezer)? Quote
Mellie Geplaatst: 21 juni 2017 Geplaatst: 21 juni 2017 Stevia houd ik totaal niet van. Het heeft zon andere smaak. Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Op 7-6-2017 om 20:19, alefarendsen zei: Mijn recept: zoveel mogelijk schermen, samengepakt in een bak met deksel gevuld met water. dubbel zeven met kaasdoek 500 gram suiker en 20 gram citroenzuur op 1 liter vocht 10 dagen geleden gemaakt, 14 liter. Daar komen we de zomer wellicht wel mee door, maar ik denk dat als er volgende week als het weer droog is nog wat aan de bomen hangt ik nog een batch van een liter of 10 maak. Het spul gaat er doorheen als een dolle hier in de zomer. Morgen maar weer eens vlierbloesems plukken, zo vroeg mogelijk in het seizoen zodat er geen oude kerk smaak aan de siroop komt!! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 27 mei 2020 Geplaatst: 27 mei 2020 oja, goed id, moet wel even zoeken want op onze plukstek staat nu een hotel Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 mei 2020 Geplaatst: 27 mei 2020 Bak vol kleine bloemetjes’ de steeltjes en wat grotere stukjes eraf geknipt. Ik heb veel vlier in de tuin, maar had ook best veel luis in de bomen. Eten voor de vogeltjes😊. Nu staat die bak dus met twee liter water erop in een koele kamer. 1 nachtje staan en dan..mm ik heb geen citroenen en kan mijn citroenzuur niet vinden, ik wist zo zeker dat ik dat had. Ik heb wel een flesje citroensap... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 27 mei 2020 Geplaatst: 27 mei 2020 Zou ik 20 gram citroenzuur kunnen vervangen door 20 gram citroensap uit een flesje? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 27 mei 2020 Geplaatst: 27 mei 2020 2 citroenen leveren 100 gram sap Een gram vers sap bevat 0,07 gram citroenzuur. Een gram sap uit een flesje bevat 0,1 gram citroenzuur bron: hiero Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 mei 2020 Geplaatst: 27 mei 2020 Dank Rob. Dan zou ik dus 200 gram sap moeten toevoegen. Mmm lijkt me wel erg aanzurend🧐 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Citroenzuur is dan ook wel heel heftig... dus zou zo maar kunnen. Ik gebruik 35 gr citroenzuur per liter altijd. Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Nou ik heb het volgende gedaan: Bak vlier bloempjes met 2 liter koud water erop een nacht laten staan, bord erop zodat de bloempjes onder bleven. Afgedekt met theedoek. Vanmorgen gezeefd ( kaasdoek ) en gemeten, er bleef ruim 1,6 liter over. Toegevoegd 800 gram poeder rietsuiker en 100 gram citroensap. Geroerd totdat de suiker was opgenomen dat ging behoorlijk snel. Twee flessen van bijna een liter in de vriezer, een flesje halve liter in de koeling. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Voor je houdbaarheid is 800 gr suiker wel weinig. Weet niet hoe snel jullie het verbruiken? Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 23 minuten geleden, Mellie zei: Weet niet hoe snel jullie het verbruiken? Nou: 1 uur terug, appelvrouw zei: Twee flessen van bijna een liter in de vriezer Volgens mij blijft het daar wel even goed😉. En die halve liter in de koeling ook wel een klein weekje maar die haalt dat niet eens denk ik. Hij is trouwens Meer dan heerlijk! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 @Mellie Ik ben dit oudere topic even aan het opschonen hoor, dus wie weet wat ik nog tegenkom, maar staat hier ergens het recept wat jij nu vaak gebruikt hebt? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 Oei geen idee @jorieke. Zie hem zo snel niet staan, maar zo moeilijk is het niet. Bloemschermen in de ochtend plukken. In een pan met schijfjes citroen/limoen en laag water. Deksel erop. 24 u later zeven. Per liter vocht tussen de 750 gr en 1 kg suiker en 35 gr citroenzuur. Roeren. In flessen. Klaar. Afiyet olsun! 1 Quote
woldistel Geplaatst: 10 juni 2023 Geplaatst: 10 juni 2023 Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar ruikt nou niemand eerst aan de bloemschermen vóór het plukken? Ik doe dat altijd wel, er zitten hele vieze tussen afhankelijk van de leeftijd van het bloesemscherm, dus die laat ik lekker hangen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.