Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2024-2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ergens in de herfst vorig jaar in een asiatische supermarkt look gekocht met als bedoeling de mooiste tenen in de kas uit te planten. En die doet het super goed !

Chinese Look.JPEG

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Die plantjes zien er goed uit Swa, veel beter dan de mijne.

Mijn telefoon was kapotgemaakt een tijdje terug en ik ben veel foto's kwijtgeraakt waardoor ik niet precies kan achterhalen wanneer ik ze precies geplant heb, maar het zal ergens in oktober of november geweest zijn denk ik.

Is ook wel droog geweest en ik had geen water gegeven . Ze staan in de middelste rij achteraan.

Edit, ik zie dat ik ze ook bij de aardbeitjes had gezet in de bak rechts, daar zien ze er wel iets beter uit. Dat was een andere soort en daar lag ook hooi, wat misschien beter was qua vochtige grond houden.

20250315_162316.thumb.jpg.4ab91051cdbe37686c64669771337580.jpg

aangepast door driepinter
  • Like 1
Geplaatst:

Hoe dan ook, ik hoop dat die knoflook niet al te lang meer gaat duren qua oogsten, zodat ik daarna misschien nog wat tomatenplantjes kan zetten daar.

Kun je knoflookplanten in dit stadium trouwens ook nog verplaatsen naar elders, of is dat vragen om problemen ?

Geplaatst:

Verplanten gaat wel lukken maar dat gaat zeker samen gaan met dat ze dan een hele tijd stoppen met groeien om zich weer aan te passen. Met andere woorden: Je gaat er dan niet veel mee winnen. Tenzij je een grote kluit grond kan mee overzetten en dan nog.

Voor mijn winderige tuin is het nog zeker 3 à 4 weken te vroeg om tomaten buiten te planten. En op dat moment gaan die tomaten nog klein zijn. Het is op dat moment dus ook nog niet nodig om alle knoflook weg te doen, misschien wel een paar, maar zeker niet alles. Naarmate de tomaten groeien kan je wat plaats maken.

Zit er nog voldoende eten voor de planten in die bakken?

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb niet zozeer haast met de knoflook, en als een tijdelijke groeistop het enige gevolg is van verplanten is dat het overwegen waard. Als ik bijv pas in juni of juli knoflook kan oogsten is het denk ik te laat om dan nog tomatenplanten daar neer te zetten. Maar ik zou bijvoorbeeld ook nog wat kweekzakken met tomaten kunnen neerzetten op de houtsnippers, en de knoflook laten staan.

Die moestuinbak met knoflook staat op mijn kleine stukje van 25 vierkante meter. Nadat ik een groter stuk elders op het complex heb gekregen is dit tuintje redelijk verwaarloosd, zo heb ik na het planten nooit meer water gegeven en vorige week pas weer wat onkruid gewied. De bovenste laag bevat een dikke laag potgrond maar die zal inmiddels uitgeput zijn qua voedingsstoffen. Ik ga ze hopelijk dit weekend wat vinassekali geven en misschien wat andere voeding.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...