Jump to content

Vrolijke gup met dromen.

Vrolijk

Recommended Posts

Hallo, lieve tuin vriendjes en vriendinnetjes. 

Al een paar jaar wil ik een moestuin hebben met de benodigde leuke fratsen (hou van knutselen), en het ziet er naar uit dat het binnen een half jaar kan gaan gebeuren (verhuizing). Nu heb ik enige ervaring opgedaan over de jaren heen en ben niet geheel onbekend met tuinieren, hoewel ik natuurlijk verre van expert ben en mij meer schaar onder de amateurs. Er blijven dan ook vele vragen over door de gekke ideeën die ik soms heb en wil ook extra inspiratie opdoen. 

Om dat ik alle tijd heb kan ik nog ruim van tevoren gaan voorbereiden en nadenken over een stappenplan, het is voor mij meer dan slechts een tuintje en zie het meer als een grote hobby met vele aanverwanten wat richting een microboerderij gaat. Naast de tuin, komen er dan ook kippen, kwartels, konijnen, kweekhuis, compost, kapschuurtje, vijver en etc. Ik denk aan micro omdat locatie beperkt blijft en weet dat het oppervlakte niet veel groter gaat worden dan een 500 m2 bruikbare tuin. De kunst is dan ook om efficiënt te gaan werken zonder ruimte verspilling, enig vernuft zal dan ook wel nodig zijn. 

Voor het tuinieren zelf is het voor mij het meest makkelijk om een goed boek aan te houden waar alles in de basis wel instaat, inmiddels veel gelezen (internet, bibliotheek en etc.) waaruit naar voren komt dat er voldoende voor gestructureerde plannen zijn; kwestie van volgen en doen. 

De aankomende maanden kan ik lekker plannen, tekenen, knutselen en dergelijke als voorbereiding en bij verhuizing zal de tuin prioriteit krijgen. 

Op een vrolijke toekomst groet ik U allen. 

Vrolijk. 

• Like 5

Profiel | Trello < Uitwerking van alle projecten

Hartelijk dank allemaal voor het welkom,

Ja, het is erg leuk om over na te denken, zodat ik direct een goede start heb, maar ook met de wensen om het breed aan te pakken en lekker te knutselen. Niets is mooier dan alvast dromen over je plannen wat voor leuke dingen je gaat doen en maken. En uiteraard vergapend kijken naar alle mooie dingen die ik al heb gezien en waar ik inspiratie uithaal. 

Het leukste is natuurlijk dat de plannen op papier uiteindelijk waarheid gaan worden en in de hoop dat het zo dicht mogelijk bij de verwachting komt van de droom. Ik zie mijzelf dus al vrolijk rondhuppelen tussen de planten, terwijl ik op jacht ben naar een vlindertje dat ergens op de bloemen zat. Halsoverkop struikelend door de planten kruipen met een fototoestel in de aanslag om de meest bijzondere vlinder op de foto te schieten (vervolgens verteld men dat het simpele motvlinder is). 

Uiteraard komt er voldoende ruimte voor insecten, en wil daar dankbaar gebruik van maken, dus als het kleine kind wat ik bij tijden ben, heb ik een lieveheersbeestjes boerderij gebouwd waar ik een heel avontuur mee beleef. In mijn gedachten is het dan ook een gehele mini ecosysteem met dorpjes van insecten. De wormenkwekerij zal natuurlijk ook niet ontbreken en benoem vast wel een paar diertjes met een naam  (elke worm heet op den duur Willem omdat ik ze niet uit elkaar kan houden). En kikkers natuurlijk, wie wil dat nu niet dan!! De grootste gaat Bob heten en de mooiste (vrouwtje of niet) gaat Chanel heten, complete avonturen hoe ze een gezin stichten en dan een paar jongen krijgen. 

Voor de planten is er natuurlijk niets leuker dan mengelmoesjes maken door zelf te gaan enten, een appel/peer/vijgenboom combinatie zal wel grappig zijn als voorbeeld. En voor de planten zelf wil ik alles in reuzegoed hebben, zo wil ik al een aantal jaren van die Giant Aardbijen hebben, maar ook reuze uien, wortels, prei en etc. En dan een enkele plant laten doorschieten voor de zaden en dan zelf weer doorkweken, op den duur zou ik dus weinig moeten kopen en eventueel kunnen ruilen. Als ik dan 100 prei planten in stek heb kan ik ook weggeven aan mensen, dat is ook leuk. 

En verder moet ik alles nog leren over op zuur zetten, wekken en etc. Als een perenboompje mooie peren geeft een koeling in de tuin hebben voor de temperatuur en juist luchtvochtigheid mag natuurlijk ook niet ontbreken, en aardappelen kopen zou vrijwel niet meer moeten, dus die tuinbunker/opslag gaat er ook komen. 

Het hoeft allemaal niet groot en superluxe, maar wel lekker speels en gevarieerd met van van alles en nog wat. 

Edited by Vrolijk
  • Like 2

Profiel | Trello < Uitwerking van alle projecten