woldistel Posted September 27, 2024 Share Posted September 27, 2024 Ik werd ineens herinnerd aan Herman toen ik door een paar receptenboeken voor brood aan het bladeren was (morgen krijg ik een nieuwe broodbakmachine 😃). Want er viel een oud krantenknipsel uit een van de boeken. Herman het vriendschapsbrood! Of cake of koek, ik vind hem nogal flexibel. Ik was hem eigenlijk vergeten! Dat knipsel dateert volgens de achterkant uit 2003, maar mijn "Herman tijd" was eerder, want ik herinner me het mini-oventje waar ik de tulbandvorm in bakte en waar ik toen woonde en ik weet ook nog van wie ik hem heb gekregen. Dus ik denk, even kijken wat de bakkende moestuinmensen allemaal verzonnen hebben met Herman. Maar ik kan niks vinden 😲. Misschien zijn jullie Herman ook een beetje vergeten, net als ik. Of zoek ik weer op de verkeerde plek? Na wat rondneuzen op internet blijkt Herman trouwens nog springlevend. Sommige starter recepten beginnen met een gistdeeg, sommige met een zuurdesemstarter. En ik zag ook al variaties met alleen zuurdesem of zonder suiker of melk, want dat schijnt gezonder. Vegan ook nog.Daar blijft dan alleen het vriendschapsbrood over vind ik, om stukjes van weg te geven. Want Herman wil gewoon melk en suiker en heel veel groeien. Mijn eigen Herman maakte ik altijd met gewelde tutti frutti en kaneel. Dan wordt het een soort stevige vruchtencake/koek/brood. Maar een variatie met speculaaskruiden lijkt me ook fijn. En ik heb toen nooit gedacht aan Hermini's (kleinere vormpjes). Dus bij deze, i.p.v. deeg deel ik de bewustwording of de herinnering uit. Herman. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted September 27, 2024 Share Posted September 27, 2024 Jaaaa Herman was leuk! Ik heb hem ook meermalen gekregen, de laatste keer was denk ik een jaar of tien geleden van een buurmeisje. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 27, 2024 Share Posted September 27, 2024 O Herman..jaaa! Begin jaren 80 werd ik ermee om de oren geslagen want even een tijd lang hadden we allemaal minstens een Herman teveel de keuken..aan wie nog te geven🤷🏼♀️. Ik herinner me het zoetige en ietwat weeïge cake/brood dat we er mee maakten..erg culinair waren we niet hoor, de toevoegingen waren meestal zuidvruchten, rozijnen en kaneel of kardemom bij ons. Leuk te horen dat er nu verschillende variaties zijn, ik hoop zelf een zuurdesemHerman tegen te komen dan… Ik denk aan t begin van de jaren tien toen het forum begon te groeien was Herman misschien al een beetje de leuken uitgejaagd. 5 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted September 27, 2024 Share Posted September 27, 2024 Ja, ik weet nog dat mijn moeder Herman kreeg van een vriendin van haar. Mijn moeder is totaal geen bakster. Dus het mislukte verschrikkelijk. Niet te eten cake. Ik heb zelf helaas nog nooit een Herman mogen ontvangen. Ik denk er wel af en toe aan terug. Misschien dat ik deze winter wel zelf een Herman op ga starten en dan aan moeders op school ga uitdelen ofzo. Leuk om weer zoiets onder de aandacht te brengen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 27, 2024 Share Posted September 27, 2024 Ik heb er nog nooit van gehoord, maar het klinkt leuk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted September 27, 2024 Share Posted September 27, 2024 Herman Brood?🤔 Bedoelen jullie dat deeg wat je vroeger (Poe hee, zou dat 30 jaar geleden zijn, was nog een tiener) kreeg, meel moest toevoegen of zo, laten rijzen, deels zelf houden en iets lekkers bakken en een ander deel weer moest doorgeven? Zelf nooit gedaan geloof ik, maar mijn zusje wel enkele keren. We hadden het wel enkele keren op de verwarming staan. Maar dat heet dus Herman? Nooit geweten dat dat een naam had.. 5 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 27, 2024 Share Posted September 27, 2024 Haha Herman Brood🍞, toepasselijk😃 Ja dat dus. Echt leuk deze herinneringen. In Frankrijk hadden ze ook wel zoiets maar daar noemden ze het volgens mij gâteaux d’amitié, taart van de vriendschap. Nooit gekregen daar trouwens. Kwam het niet van de Amish vandaan? 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted September 27, 2024 Share Posted September 27, 2024 Hier heette het ook wel vriendschapsbrood. Maar hij werd ook Herman genoemd, erg toepasselijk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 28, 2024 Share Posted September 28, 2024 (edited) Super leuk dit!😍 Ik ben van de boeken en in mijn oude boek “Brood” van Linda Collister & Anthony Blake vind ik nu zelfs nog het stencil waar ik mee begon…😊 Maar ook het orginele recept uit het boek zal ik jullie niet onthouden..leuk in deze tijd het vriendschaps brood weer actief gedeeld gaat worden!👍😍 Edited September 28, 2024 by Vrouwholle Wazige foto opnieuw 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted September 28, 2024 Author Share Posted September 28, 2024 Hahaa, geweldig! Dezelfde brief als in de eerste foto had ik ook 😀. De laatste foto is compleet onleesbaar op mijn tablet. Ik ga binnenkort vast wel weer een Herman maken. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 28, 2024 Share Posted September 28, 2024 Goed dat jij dit zegt @woldistel ik heb ff scherpere foto gemaakt hopelijk nu wel leesbaar 🤔😊 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted September 28, 2024 Author Share Posted September 28, 2024 ja, deze is leesbaar 👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 28, 2024 Share Posted September 28, 2024 Ja, heel grappig. Herinner me ook de cake/broodding wat mijn moeder er van bakte. Ze zat bij de Plattelandsvrouwen dus zal daar wel de ronde hebben gedaan. Ergens in de eind zeventig- begin tachtiger jaren. Weet inderdaad ook die wat vreemde smaak nog. Bij mijn moeder heeft Herman het niet lang overleefd, misschien heeft ze er twee keer, of zelfs drie keer, iets van gebakken en daarna ergens vergeten te voeren. Denk dat onze Herman een jammerlijke hongerdood is gestorven. Het stencil recept van @Vrouwholle komt we wel akelig bekend voor.... 😅 Zou me niets verbazen als ik dat later terugvindt in het oude "grote Libelle kookboek", waar mijn moeder al dat soorts tussenstak en zij nog niet heeft willen afstaan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts