Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ga even met je meedoen @Vrouwholle.

Zou je verslag willen doen van alle stappen?

Ik loop dan wel achter bij jou, maar dat geeft niet.

Geplaatst:

Leuk Rookie om het samen te doen 😊

Is idd mijn bedoelingen om alle stappen te laten zien👍😊

Geplaatst:

Ik heb gewone volkorenbloem uit de super, maar dat al ook wel iets doen...

Dag 1:

P1050976.JPG

Geplaatst:

Je gaat het beleven Rookie😉

Als je bv een elastiekje om die pot met starter doet tot het niveau waar die nu zit kun je zien als die gaat groeien..😊

Gewoon voor het leuk…

Zelf zou ik kiezen voor een natte doek ipv een deksel op een kier , maar mischien werkt die deksel zo  ook wel…🤔

Geplaatst:

Ik moet nog even een elastiekje opzoeken inderdaad, maar de eerste dag gebeurt er toch weinig.

Ik kijk wel even met die deksel, anders doe ik er wel een doek overheen, maar eerst maar even zo.

aangepast door Rookie

Geplaatst:
Ik geloof het niet.
Maar ik ga wel eens op onderzoek uit.

Ken je de app Nextdoor? Landelijk maar je ziet alleen je eigen buurt. Gaat op postcode. Ik heb daar jaren geleden een oproep gedaan. Kreeg toen een potje starter van iemand. Mijn desem heb ik heel lui gemaakt. Staat in de koelkast. Ik probeer 1 x in de 2 weken te voeden. Vaak wordt het 3 weken en als ik bak, voed ik na het afscheppen. Dus als ik 3 x bak in een week (soms heb je de tijd), dan voed ik 3 x in 1 week. Maar vaker is het 1 x voeden in de 3 weken. Ik heb ook al een x 4 weken gedaan [emoji849][emoji85] Dat was niet de bedoeling, maar dat is ook gelukt.
Als ik ga bakken, dan schep ik wat af. Gooi ik weg of geef het aan de kippen. Dat voed ik. Dag erop gebruik ik de starter dan pas en voed het opnieuw.

Ik heb in de vriezer wel wat als back up. (Ook getest of dat werkt met ontdooien en dat werkt. In mijn omgeving heb ik nu al aan zo veel mensen starter gegeven dat er vast wel iemand is die wat kan missen als mijn starter dood gaat. Maar ik ga er inmiddels van uit dat dat niet meer gaat gebeuren. Hij heeft al zo veel verwaarlozing doorstaan [emoji1787]
Geplaatst:

Zo ziet mijn moeder deeg eruit na 2 dagen…

Ik zie belletjes en bubbeltjes er begint zich nu ook een geur te ontwikkelen…

Ik ga de doek weer nat maken en de kom weer terug op de trolley tafeltje NAAST het fornuis… erop was ff voor de foto. 😊

Nog 1 dag staan 👍😊

IMG_2658.jpeg

Geplaatst:
Op 3-10-2024 om 18:27, Vrouwholle zei:

Frans zuurdesem brood opgestart  omdat mijn lief niet van “gaten”

Even een vraag VH, ik begrijp je recept niet helemaal of het recept is nog niet helemaal af.

Je bent nu toch zuurdesem aan t proberen te maken van tarwe meel? Of ben je nu een deeg aan t maken waar je dan na drie dagen brood van bakt en daarna begin je weer helemaal opnieuw? 
Traditioneel Frans zuurdesem brood wordt juist gekenmerkt door kleinere en grotere gaten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
9 uren geleden, Gitta zei:

Hoe doen jullie dat op werkdagen?

Ik roer de boel even om tijdens het voeden. Boeh, denk ik dan; weg bubbels. Maar die zitten er later gewoon weer in. Die van mij staat vrij koel, trouwens. Gewoon omgevingstemperatuur overdag en 's avonds iets warmer als de CV een paar uur aan staat.

aangepast door woldistel

Geplaatst:

Sorry @appelvrouw als ik niet helemaal duidelijk was…😬

Ik schreef onder aan mijn eerst desum post ; word vervolgd… dus dit is idd niet het hele recept.

Mijn plan is de lezer iedere dag mee te nemen in het proces.

Er zijn zoveel manieren.. mijn recept spreekt van een “Frans zuurdesem landbrood”

Ik ben nog nooit in Frankrijk geweest dus geen idee wat “hoort” of “ niet hoort” 🤔😬

Spannend ook voor mij of het gaat lukken om van begin af  een starter ( ik noem dat moederdeeg 😊) op te starten, want dat hangt van veel factoren af waar je niet altijd invloed op hebt .

Bij mijn recept staat een foto van het brood zonder gaten vandaar dat ik voor nu dat recept koos. Ook voor mij nog een verrassing of dat bij mij ook zo gaat uitpakken..🤔😊

Ik ga het meemaken.😊

aangepast door Vrouwholle

Geplaatst:
11 uren geleden, Mellie zei:

Ken je de app Nextdoor? Landelijk maar je ziet alleen je eigen buurt. Gaat op postcode. Ik heb daar jaren geleden een oproep gedaan. Kreeg toen een potje starter van iemand. 

Wat een goeie tip @Mellie!

Nee, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Ik ga vandaag kijken!

Geplaatst:
10 uren geleden, Vrouwholle zei:

vandaar dat ik voor nu dat recept koos

Ik snap het! Het lijkt me fijn als je het recept helemaal neerzet bij je eerste post als iemand het dan wil maken hoef je als niet volger niet meer al die stappen te lezen.  En begrijpen we een beetje meer waar het naar toe gaat. Daarna kan je die stappen gewoon posten natuurlijk. 

Waar heb je het recept vandaan?

Geplaatst:

Dag 1: een paar mooie grote bluppen.

Nu weet ik het even niet meer.

Ik meen me te herinneren van vorige pogingen, dat ik moet roeren.

Maar als ik het goed begrijp van @Vrouwhollemoet ik helemaal niets doen.

Wat is wijsheid?

Ik heb sterke roerneigingen.

P1050977.JPG

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Beetje roeren kan altijd, maar niet te vaak. Het enige wat er dan gebeurd is dat de bubbels even verdwijnen. Maar dat doen ze ook als je de starter met nieuw meel enzo mengt. Waarschijnlijk zijn de gisten en bacterieën wel blij met weer wat nieuwe voeding. Ik roer even tijdens de voeding (nieuw meel + water). Soms schud ik de pot tussendoor een keertje. 

aangepast door woldistel

Geplaatst:

Ik heb mijn recept nu volledig uitgeschreven @appelvrouw 

Bij mijn eerste post zoals je vroeg….ik hoop dat het nu duidelijk is..🤞😊

Geplaatst:

Mijn moederdeeg dat nu 3 dagen staat door geroerd.

zetsel;

🌱140 ml lauw warm water

🌱230 gr tarwebloem

🌱toegevoegd aan het moederdeeg en doorgeroerd en nog ff flink luchtig door geslagen met de houten lepel.

🌱weer afgedekt met de natte theedoek en terug op warme plek gezet.

Daar laat ik het 1 tot 1,5 dag staan.

Hoe langer het mengsel staat hoe meer uitgesproken de smaak word…

Word vervolgd….

zie mijn allereerste post voor alvast het overzicht van het hele recept 😊

IMG_2667.jpeg

IMG_2668.jpeg

IMG_2669.jpeg

aangepast door Vrouwholle

Geplaatst:
4 uren geleden, Vrouwholle zei:

nu volledig uitgeschreven

Ik heb het gezien dank je wel :thumbup:

Geplaatst:

Na drie dagen ziet het er goed uit.

Het is ook mooi gerezen.

Ik heb het doorgeroerd en er 140 ml water en 230 gram volkorenbloem doorheen geroerd.

Nu 1,5 dag wachten begrijp ik, maar daarna snap ik niets meer van dat recept.

Eerst nog maar even wachten...

P1050986.JPG

Geplaatst:

Jouw deeg ziet er actiever uit dan dat van mij @Rookie 👍😊 
In de loop van vanmiddag ga ik verder met die van mij en plaats de foto’s.

Ik snapte er in het begin ook niks van maar stap voor stap kom je er ook👍😊

Geplaatst:

Ik ben ook mijn starters aan het wakker schudden. Ik heb twee verschillende, eens kijken welke het meest actief is. Links wint duidelijk, dus ik ga daarmee aan de slag. PXL_20241007_123854357.jpg

Geplaatst:

Dan ben ik wel nieuwsgierig @Arja wat het verschil is tussen jouw 2 starters?🤔😊

Geplaatst:

De starter die ik van @Nasuadaheb is erg actief omdat hij recent nog is gebruikt. De andere heb ik een paar maanden geleden van een vriendin gekregen, toen ook gebruikt, maar nu staat hij al een tijd in mijn koelkast. Hoewel ik hem wel elke twee weken te eten geef is hij denk ik een beetje minder actief geworden.

Geplaatst:

Ik heb mijn zuurdesem vanmiddag goed doorgeroerd  en ingrediënten voor deeg toegevoegd… 

deeg;

🌱55 ml lauw warm water

🌱1tlp zeezout

🌱230 gr tarwebloem

🌱extra bloem voor bestuiven.

doen;

🌱alles goed mengen tot er een deegbal ontstaat.

🌱 Met de hand op een met meel bestoven vlak het deeg 10 min. kneden en vouwen, tot je een niet plakkerig soepel deeg hebt. 💪

🌱 vet de kom in met olie of roomboter en ook de bovenkant van de deegbal.

🌱plaats de deegbal terug in de ingevette kom en duw plat.

🌱dek af met de natte doek en laat rijzen voor 8 tot 12u.

Tot 2 keer het begin volume.

ps; vergeten foto te maken van deegbal terug in kom en natte doek🤦‍♀️

IMG_2681.jpeg

IMG_2682.jpeg

IMG_2683.jpeg

IMG_2684.jpeg

IMG_2685.jpeg

IMG_2686.jpeg

IMG_2687.jpeg

Geplaatst:

Dat ziet er mooi en soepel uit. Wat ik mis in je stappen is de geur. Veranderde de geur in de dagen dat je bezig was? Hoe is de geur nu? Ik ben heel benieuwd of je idd geen gaten in je brood hebt.

Geplaatst:

Leuk dat jij reageert appelvrouw 😊 

Er is wel geur; licht zurig.. maar bij mij niet zo sterk als ik me van de vorige keren herinner…

Ook mijn deeg vind ik minder actief…maar allee net als met de eerste pannekoek die gaat bij mij ook nooit gelijk van jetje… zo zal mijn desem hopelijk ook de 2e keer beter gaan…🤞🤞🤞

Gisteravond 

mijn gerezen deeg gedeeld en nogmaals laten rijzen voor de nacht.

Doen;

🌱Het gerezen deeg plat duwen

🌱Snijd er een stuk van 170 tot 230gram vanaf .

🌱zet het afgesneden stuk in een ingevet kommetje afgedekt met plastic in de koelkast als starter voor het volgende brood.

🌱 Maak een bal van de rest van het deeg om een brood van te bakken.

Ik deed dat met bebloemde handen en strooide nog wat bloem over mijn deeg omdat ik het te zacht vond…😬

🌱vet de kom in en bebloem die zodat het deeg na het rijzen makkelijk uit de kom op de bakplaat gaat.

🌱leg de deeg bal terug in de kom en dek af met de natte doek en laat voor ongv 8u ( een nacht) de laatste keer rijzen.

IMG_2689.jpeg

IMG_2690.jpeg

IMG_2691.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic