Mellie Geplaatst: 7 november 2024 Geplaatst: 7 november 2024 @dahli was well makkelijk schoon te maken overigens. Koud deeg is toch anders. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik al had bedacht dat het ging overstromen hoor. Ligt niet aan het recept, maar het rijsmandje. Voor een kleine 1,5 kg bloem was het maar een mini mandje. Er had minstens een halve kilo minder in gemoeten om lekker te kunnen rijzen. Ik denk dat ik dit recept nog een x ga maken, maar dan met heel wat minder water. Kijken hoe dat gaat. De textuur was wel lekker. Hij heeft uiteindelijk 57 min gebakken in de oven. In het recept staat alleen baktijd voor een stokbrood en dat is 25 min. Viel me toch tegen van zo’n blad om een niet kloppend recept te plaatsen. Ga er nog over klagen. 2 Quote
Dahli Geplaatst: 9 november 2024 Geplaatst: 9 november 2024 Gisteren ben ik een nieuw projectje gestart: desem witbrood. Nog nooit gemaakt. Vanaf het eerste mengmoment, dus met een actieve starter, duurt het hele proces ruim 24 uur (inclusief ijskast-rijs). Dat vind ik altijd fijn, veel tijd voor smaakontwikkeling. Ben nu bijna op de helft en geeft nu al mooie grote luchtbellen in het deeg. Morgen weer wat fotootjes als het klaar is 😊. Ik gebruik onderstaand recept. https://bettyskitchen.nl/24h-desem-witbrood-bakken/ 4 Quote
Dahli Geplaatst: 10 november 2024 Geplaatst: 10 november 2024 Hier is hij dan, mijn eerste desem witbrood. De volgende keer doe ik eens een bulkrijs in een kom, dus zonder mandje, geen bloem, maar ingeolied. Ik denk dat het er dan mooier uitziet. Hij is wat bobbelig aan de onderzijde, dat komt door het bakpapier. Het deeg was wat slapper dan volkorendeeg en daarom wat lastiger te vormen. Vanavond proeven bij Heel Holland Bakt, met boter en heidehoning. We krijgen altijd zo’n zin in zoet bij dat programma 😊. Foto 1 is na 6 uur stretch & fold. Foto 2 na een nachtje bulkrijs in de koele schuur. En op foto 3 staat hij af te koelen. Het ruikt heerlijk! 4 Quote
mdubbelm Geplaatst: 10 november 2024 Geplaatst: 10 november 2024 Ziet er lekker uit! Ik doe de bulkrijs nooit in een mandje, altijd in een kom met deksel. Mandje gebruik ik pas na het opbollen/ op spanning zetten. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 10 november 2024 Geplaatst: 10 november 2024 @mdubbelm, ah ok. Misschien moet dat ook wel 😃. Hoe lang laat jij het dan nog narijzen in het mandje? Quote
mdubbelm Geplaatst: 11 november 2024 Geplaatst: 11 november 2024 Dat wisselt, soms 12-24u, dan doe ik het in de koelkast in een plastic zak. Soms maar een half uur- uur, terwijl de oven opwarmt. En soms helemaal niet. Dan laat ik het gewoon onder een doek op het werkblad liggen totdat hetvin de oven kan (na ca 30-60 min) eigenlijk hoe minder ik met het deeg klooi, hoe beter het resultaat is 1 2 Quote
tielse flipje Geplaatst: 16 november 2024 Geplaatst: 16 november 2024 Recept van Foodgeek, 36 uur in de koelkast bij 2 graden. 6 Quote
Dahli Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 Vandaag weer een volkoren desembrood gebakken. Zo fijn om de starter in de ijskast te hebben! Als je opeens zin hebt om zo’n brood te bakken, kun je direct aan de slag. 3 Quote
Nasuada Geplaatst: 19 november 2024 Auteur Geplaatst: 19 november 2024 Mijn broodje. Gisteren afgebakken vandaag mee naar het werk. zo lekker met geitenkaas en eigenhoningnjom njom. wat ik grappig vind is dat al mijn broodjes hetzelfde eruit zien. alsof ik een eigen handtekening heb. hebben jullie dat ook? 3 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 6 december 2024 Geplaatst: 6 december 2024 Mijn broden zien er ook altijd wel hetzelfde uit. Maar mijn tekeningen zijn nooit mooi. Daar let ik nu veel beter op en snij ze dieper in. Dus voorlopig zien ze er een soort van gelijk uit en straks weer helemaal gelijk denk ik. Volgend jaar herken de eigenaar bij de broden?! 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 december 2024 Geplaatst: 6 december 2024 Goed idee 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dahli Geplaatst: 6 december 2024 Geplaatst: 6 december 2024 (aangepast) Morgen vieren we Sinterklaas, hopelijk krijg ik het gevraagde lame mesje (of hoe noem je zo’n ding?). Tot nu toe altijd lopen tobben met een schaar. De gietijzeren pan die ik een paar weken geleden heb gekocht bij Blokker (toen het nog kon ☹️) voldoet prima als bakpan. Als stoofpan trouwens ook! off topic: afgelopen weekend liepen we langs Blokker en toen was het opeens wel druk… Vind het wrang, en jammer. Gemis voor een klein provinciestadje zoals waar we wonen. 6 december 2024 aangepast door Dahli Aanvulling 2 Quote
woldistel Geplaatst: 6 december 2024 Geplaatst: 6 december 2024 Ja, maar van gemis kan geen winkel bestaan, helaas. Quote
mdubbelm Geplaatst: 14 december 2024 Geplaatst: 14 december 2024 Als cadeau voor vrienden waar we vanavond gaan eten 2 broden gebakken: wit desem met lijnzaad (vloerbrood) en een noten/vruchtenbrood (busbrood). 6 Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 december 2024 Geplaatst: 14 december 2024 Mooie broden! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nasuada Geplaatst: 10 februari Auteur Geplaatst: 10 februari (aangepast) Tijdens mijn vakantie waren mijn fermenteer kindjes/ projectjes uit logeren. Dit weekend alles weer opgehaald bij de “ oppas” ik had ze echt gemist mijn kefir, kombucha en mijn desem kiddies. vandaag weer 4 broden de vriezer in.( platte rogge, 2 volkoren en een witte). 10 februari aangepast door Nasuada 8 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Lekker op dreef Nas! Ik moet ook weer bakken. Gisteren na een maand eindelijk weer mijn desem gevoed Vandaag of morgen extra voeden en dan van het weekend maar weer bakken. 1 Quote
Nasuada Geplaatst: 11 februari Auteur Geplaatst: 11 februari Lekker Mel, op mijn lijstje staat nog de wens om jou gele broodje een keer te maken. 1 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 13 februari Geplaatst: 13 februari Die is ook heel lekker. Met kurkuma geel of geel van griesmeel? Ze zijn alletwee heel lekker overigens. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Ik had vrijdag een voordeeg gemaakt en zou zaterdag meerdere broden bakken. Echter… zaterdag liep wat anders. Deeg in de koeling gezet en heb er nu tijd voor. Edit: ow ja de vraagDat deeg is vast wel goed. Maar ehm, wordt wel steeds zuurder toch? Het was wel vers gevoede starter dus die is dan niet zo zuur. Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Ik ben eerlijk gezegd benieuwd wat jouw ervaring is, mijn brood was idd wel zuurder laatst toen het deeglang in de koeling was maar kan ook andere oorzaak hebben misschien Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Ik ben benieuwd, maar weet het nog niet. Zit in de oven, maar nog niet klaar. Ziet er wel wat massiever uit dan normaal, dus ben heel nieuwsgierig naar het resultaat. Rijsmandjes vorm zat er mooi in, dus daar wel blij mee. Had genoeg gebloemd, dus geen plakkerige zooi. Quote
Mellie Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Het lange brood paste niet op mijn marmeren plaat, dus die had een mooie knik Hij lag ook achterin, dus was wat heter daar. Brood had nul zure smaak @appelvrouw, echt heel raar. Misschien omdat mijn starter net was gevoed? Mijn zuurdesembroden smaken normaal echt wel zuurder en dit heeft sinds zaterdag in de koelkast gelegen… tijd zat om de smaak te ontwikkelen zou je zeggen. Brood was wel erg lekker. Broden, correctie. Het was zaterdag voor feest, maar ik had al naan en Turks brood. Ik dacht. Laat maar. Dus vandaag voor een paar man, maar het lange brood is al op en een kwart van het ronde brood. Lekker met een zeer grassige bio olijfolie van een boerderijtje in Italië waar we elk jaar olie van hebben. 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Ziet er mooi uit, tarwe neem ik aan? Op Ceres.be lees ik dit: De rijstemperatuur van je deeg Hoe warmer je jouw deeg laat rijzen, hoe zuriger je brood smaakt. Wil je die zure smaak beperken? Laat je desem dan bijvoorbeeld rijzen in een koelkast van maximaal 5 graden. De rijstijd van je deeg Hoe langer je deeg rijst, hoe meer smaak en geur het krijgt. Zo kies je zelf hoe ‘vol’ jouw desembrood smaakt. Desem heeft in elk geval tijd nodig om goed te rijzen en ontwikkelen (van zo’n 6 tot 24 uur of zelfs langer). 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.