Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Pressure cannen

Featured Replies

Geplaatst:

Je bouillon ziet er voortreffelijk uit @driepinter ! Je pressure canner ook trouwens 😉.

Geplaatst:

Dank u , ik hoop dat het lukt allemaal, hij moet nog 10 minuutjes en dan gaat het gas uit. En pas dan kan ik verder met mijn tomatensoep, want de pan paste niet op het fornuis wegens die pressure canner

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

@driepinter en hoe is het toen met de kippenbouillon gegaan?

Ik ga er ook eentje bestellen. Want drogen doe ik ook al heel lang, maar ik kan gedroogde courgette en boontjes toch echt niet vergelijken met diepvries of ingemaakte.

Na echt heel lang wikken en wegen, want keuzes, keuzes, keuzes.

-Wecken of toch hogedruk? Al mijn voorouders bleven in leven met geweckte boontjes en ander spul. Wel veel zout en soms totaal doodgekookt. Zuurgraad is erg belangrijk, anders alles weer 10+ minuten nakoken.

-Ik hoef geen grote ketel, want dat past niet op de inductieplaat. Bovendien heb ik niet zulke grote oogsten en zou ik op moeten sparen. Minder vers.

-Wecken kan ook met een elektrische ketel, ik had ook al een leuke gevonden voor hoeveelheden voor twee personen (Klarstein biggie small, alleen voor de naam al 😄, klinkt als een duitse rapper). Plug en play. Ook voor glühwein en worstjes opwarmen, maar toch nee, want weck.

- Niet nog een diepvries of een grotere. Zou wel de meest makkelijke optie zijn, maar geen plaats voor. En duurder.

- Elektrische canners! Geweldig! Kunnen ook wecken, bruinen en slowcooken.

Zelf importeren is met extra kosten voor inklaring, verzenden, etc. Grootste mankement 120V. Moet er weer een omvormer bij van 2000w. Te duur voor die kleinige oogsten voor twee personen.

Dus ik ga voor de kleine CanMate van 11 QT. Is 1 cm diameter groter dan mijn sappan, dus moet het wel doen op mijn inductieplaatje. Er hoeft niet zoveel in en ik zag dat @Rookie ook weckpotten gebruikt. En die heb ik al.

Word vervolgt.....

aangepast door woldistel

Geplaatst:
  • Auteur

Als ik de potten van Weck gebruik in de pressure canner, doe ik er wel drie klemmetjes op, i.p.v. twee.

Geeft me een veiliger gevoel.

Er kunnen alleen minder potten in, door de vorm.

Maar als je niet de tulpvorm gebruikt, maar de stortvorm, valt ook dat wel weer mee.

Ik heb ook gekeken naar die elektrische canners, die leken me geweldig.

Maar ik liep tegen dezelfde problemen aan als jij.

Dan zo maar, zo gaat het ook goed.

Geplaatst:

Ik droog ook al een tijdje. En ik keek naar een weckpan/ketel, om toch meer mogelijkheden te hebben, al weck ik nu soms ook gewoon in de soeppan. En ja, @woldistel, ik kwam ook uit bij de Klarstein pannen. Maar die weckketels zijn ook niet echt goedkoop. En geweckte groentes zijn vaak een beetje meh, en moeten dan ook nog eens extra gekookt weer. Ik heb eerder naar een pressure canner gekeken, maar de onverkrijgbaarheid in Europa en de hoge bijkomende kosten uit de USA, plus de benodigde aanpassingen hielden me tegen. Plus een hele heldere jeugdherinnering: dat het gewichtje van mijn moeder’s pressure cooker van de pan schoot en de hele keuken werd besproeid met liters tomatensoep. Toch maar niet. Maar door dit topic ga ik weer twijfelen. Een Nederlandse pressure canner is een stuk aantrekkelijker dan een Amerikaanse. Ook als er iets met je pan is. En dat er een kleine maat bestaat vind ik ook een pro, want zo’n grote kan ik niet tillen. Kunnen jullie me uit ervaring iets vertellen over de smaak van gecande groentes? @Rookie ? Vergelijkbaar met geweckt?

aangepast door Tanja65

Geplaatst:
2 uren geleden, woldistel zei:

Dus ik ga voor de kleine CanMate van 11 QT

Verdorie, ik wist niet dat er ook kleinere waren. Altijd terzijde geschoven, want te groot en te weinig oogst. Maar nu ik dit weet…. In september ben ik jarig, eventjes nog overdenken. 😃

Geplaatst:
16 uren geleden, woldistel zei:

@driepinter en hoe is het toen met de kippenbouillon gegaan?

Ja ging op zich wel goed, er staan nog 2 potten kippenbouillon in onze kelderkast.

Maar het gaat je waarschijnlijk om mijn ervaring met de pressure canner. Die kan ik wel geven.

Ook ik had lang getwijfeld over de aankoop en vorig jaar toch 1 gekocht. Geen Amerikaanse maar van de Nederlandse pressurecanning website.

Daar heb je ook reserveonderdelen.

Ik had ook problemen met ruimte in de vriezer, en het leek me geweldig om potten in te maken met lange houdbaarheid. Dat kan met wecken ook uiteraard, maar dit is veiliger, en hiermee ook sperziebonen of desnoods rauw vlees inmaken zonder toevoegingen en het dan jarenlang te bewaren. Al neem ik dat met een korrel zout, na jaren zal het heus nog wel veilig eetbaar zijn maar de smaak zal ongetwijfeld afnemen. En inderdaad in vroeger tijden deed men ook alles inmaken met wecken , de kans op botulisme is klein, en normaliter verhit je het product toch weer voor gebruik

Verder is niet alleen zo'n pressure canner duur, maar ook de mason jars waren duur. Tuurlijk kun je ook lege potjes van Hak opsparen, maar dat is verder niet getest op veiligheid. In USA zijn mason jars veel genruikelijker dan in europa.

Dan het gebruik. Tot nu toe heb ik hem nog maar 3x gebruikt, alleen nog maar voor soep.Maar ik hoop binnenkort een hoop sperziebonen en tomatensaus te hebben en die wil ik dan gaan prrssure cannen. De pan zelf is supergroot, iets van 20 liter ofzo en eigenlijk is het een sta in de weg en ik heb hem op zolder neergezet omdat ik geen ruimte ervoor heb in mijn keukenkastjes. Daar heb ik ook dozen met mason jars staan die ik vorig jaar op ebay had gekocht. De investering is nu gedaan en als het goed is kan ik er nu de komende jaren mee doen zonder verdere noemenswaardige investeringen.

Eigenlijk is zo'n ding voor mij een beetje overdreven als incidenteel gebruiker, ik heb ook maar een klein moestuintje met kleine oogst. Maar hij staat niet in de weg(op zolder dan) Een iets kleinere pan had achteraf wel beter geweest voor mij, maarja. Toch blij mee.

Mocht de stroom ooit langdurig uitvallen dan zit je in ieder geval niet zonder eten als je een vooraadje hebt opgebouwd.

En als er eens vlees of groente in de aanbieding is kun je meteen groot inkopen en het inmaken. En omdat ik geen elektrische variant heb kan ik deze bij wijze van spreken altijd gebruiken, al is het op een houtvuur midden in de rimboe.

Kortom er zitten voor-en nadelen aan het apparaat en iedereen moet zelf de afweging maken of je in zoiets wil investeren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.