Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

YouTube subscribers verzamelen?

Featured Replies

Geplaatst:

Beste mensen,

Ik vroeg mij af of er veel mensen op YT zitten en zich abonneren op mensen die met tuinieren bezig zijn, ik kwam er achter dat je minimaal 50 leden moet hebben om te kunnen livestreamen :( Het leek mij juist leuk om te streamen wanneer ik in de avond aan het klussen ben en mensen kunnen meekijken en vragen stellen, of tips kunnen geven.  Ik gebruik zelf geen sociale media en kan dus ook niets online plaatsen buiten het forum om, het lijkt mij leuk als ik ook filmpjes kan plaatsen dus zal eens een mailadres en kanaal aanmaken daarvoor. Ik neem aan dat FB, insta en etc. allemaal niet nodig zijn. 

Iemand een tip hoe je relatief snel leden kunt werven zodat ik kan streamen? 

PS: Mocht iemand zijn YT kanaal willen delen, plaats dat gerust in een reactie want dan kan ik ook gaan volgen 👍

aangepast door Vrolijk

• Vrolijk heeft de titel gewijzigd in YouTube subscribers verzamelen?
Geplaatst:
  • Auteur

Ik zit een beetje door YT te struinen naar Nederlandse kanalen voor moestuin gebeuren en kan er niet direct heel veel vinden. Wat ik wel kan vinden is trouwens erg vrolijk en leuk, maar bedenk mij dan dat mijn kanaal toch wel een hele andere kant opgaat; richt zich meer op techniek. Kan op zich wel een mooie tegenhanger worden van dat wat er nu al is en wie weet is er wel belangstelling bij. 

Ergens wil ik mijn YT kanaal wel beginnen vanaf de "lege" ruimte, dan zien mensen ook alles vanaf het begin af aan waarin ik zelfs de opzet van het filmen en alles mee ga nemen. Vind het zelf wel een leuk idee omdat ik mij toch op techniek richt en dat er prima bij past. Wil het natuurlijk ook een beetje leuk inrichten, zodat het er netjes uit komt te zien, een mix van techniek en planten is niet heel erg makkelijk om netjes te maken. 

Het zal wel een grote bende worden, de aankomende dagen, maar moet het er maar voor over hebben. Wordt voorlopig geen bankhangen en tv kijken meer, ik ben de ruimte nodig om spul neer te kwakken, zodat een deel van de kamer leeg komt. Ik neem jullie gewoon vrolijk mee in mijn YT kanaal start en dan weten we ook waar ik vandaan kwam voordat ik ben verhuisd en een loodsje heb. 

Ik ga opruimen en een knutselruimte maken waar ik ook kan filmen. Zodra de boel leeg is en de twee stellingen staan kan ik een foto maken voor de start van mijn YT kanaal:

IMG_31791.thumb.JPG.08e1ca2b26fa4fc5311a822331cbc8d1.JPG

PS: Ondertussen twee studiolampen besteld op statief, over een dag of 10 wel binnen. 

IMG_E31801.thumb.JPG.5b0c4da2900ecd4db1280807ca8d059a.JPG

Deze is ook nog leuk om te zien, omdat er straks spul staat voor filmen en er komt vast een zooi aan kabels, microfoons en weet ik het... Leuk om de gehele bouw vanaf het begin te zien denk ik dan maar:

IMG_31851.thumb.JPG.99244279aff13ec4d3c1aa7ce43af355.JPG

aangepast door Vrolijk

Geplaatst:
  • Auteur

Eerste video met slechts de Iphone zodat straks het verschil zichtbaar en hoorbaar is. En het is leuk om direct achter de schermen mee te kijken in het begin, geeft een stukje persoonlijk gevoel om echt vanaf het begin mee te kijken naar het avontuur. Gewoon leuk om te zien hoe alles gaat opgebouwd worden en wat erbij komt kijken. 

Unlisted en niet op het kanaal zichtbaar (Verwerkt nog naar HD, duurt een 20 minuten)

aangepast door Vrolijk

Geplaatst:
  • Auteur

We moeten/mogen natuurlijk ook een intro video doen... Beetje muziek erbij is dan wel lekker en dat is keuzes maken. 

4 klikjes verder en dit is wat mij als eerste aanspreekt.

Hmmm deze klinkt ook lekker en past meer bij mij, ik denk dat dit hem gaat worden en past wel bij techniek. Ik stuur hem door naar een bewerken op Fiverr zodat die hem kan knippen en samples er uit kan halen zodat ik ze zelf lekker makkelijk kan gebruiken. Geen tijd om hier mee te spelen nu. Kan goed gebruikt worden voor de eerste video hoe het spul opgebouwd gaat worden voor het kanaal. Gitaren moeten er uit geknipt worden voor een deel, daar hou ik niet van.

Deze is wel lekker voor elektronica prutswerk, gaan we ook gebruiken. 

Goed, genoeg muziek voor nu en geeft een gevoel hoe het kanaal gaat worden. Wil het dus vrij snel en upbeat hebben zodat het vlot loopt. 

aangepast door Vrolijk

Geplaatst:

Ik ben techneut en heb in het verleden ook geluidstechniek voor radioprogramma's gedaan.

Heb je al bepaald op welke doelgroep je je gaat richten? Dat is belangrijk, want daar moet je bijvoorbeeld je intromuziek en ook je programma op richten. De klassieke moestuinier is, denk ik, niet op zoek naar een druk programma met uptempo muziek. Dat leidt alleen af van de inhoud. Jongere mensen die wat tuinieren erbij doen, omdat het trendy is om je eigen voedsel te verbouwen, zien het weer wel graag wat vlotter. Die zien liever korte, strak gesneden items.

Kortom, eerst goed nadenken hoe je het geheel gaat vormgeven en voor wie en dan lekker losgaan. Succes!

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ben geen techneut en heb verder geen verstand van radio of geluidstechniek N/F, bedankt voor het advies en zal mij wat beter verdiepen in de doelgroep. 😃

Crystal clear advies! 

aangepast door Vrolijk

Geplaatst:
20 hours ago, Vrolijk said:

tip hoe je relatief snel leden kunt werven zodat ik kan streamen? 

Ik denk dat je eerst iets moet hebben wat je kunt laten zien, iets wat volgers trekt. Sociale media kunnen daarbij helpen. Je zegt dat je daar niet aan doet, maar mensen moeten je wel kunnen vinden, en dan zijn meer kanalen die naar jouw YouTube kanaal verwijzen handig. 

Ik kijk bijvoorbeeld regelmatig filmpjes van een bakker vanwege zijn grote kennis en goede uitleg over zuurdesem bakken. Net als heel veel andere mensen ben ik bij hem terechtgekomen via X (voorheen Twitter) of Instagram of Facebook. 

2 hours ago, Vrolijk said:

Nederlandse kanalen voor moestuin gebeuren en kan er niet direct heel veel vinden

Als ik in YouTube 'moestuin' intik, vind tientallen kanalen van Nederlandse en Vlaamse moestuiniers. Ook mensen die vanaf het begin opstarten. Je ziet ook dat veel mensen hun eigen thema hebben: ecologisch, no dig, makkelijke moestuin, permacultuur, stadstuintje, in bakken of juist in de volle grond, enzovoort. Ik denk dat het belangrijk is duidelijk te maken wat jouw thema is. 

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor al jullie goede tips! Niet verwacht dat dit soort kennis hier aanwezig was :) 

Ik zal wat extra kanalen aanmaken via sociale media. 

X Doet het: Dutch Gardening (@dutchgardening) / X

Insta stuurt geen code...  Dutch Gardening (@dutchgardening) • Instagram-foto's en -video's

Facebook zit in een bezwaar iets van 24 uur... 

dutchgardening (github.com)

www.dutchgardening.info 

Dutch Gardening | Trello

https://www.tiktok.com/@dutch_gardening

aangepast door Vrolijk

Geplaatst:
  • Auteur
34 minuten geleden, Arja zei:

Ik denk dat je eerst iets moet hebben wat je kunt laten zien, iets wat volgers trekt. Sociale media kunnen daarbij helpen.

Geautomatiseerd CO2 systeem? Is direct een stap verder dan alles wat ik kan vinden en heb de boel in huis om het te maken... Zal het interessant zijn? Het zijn wel dure systemen om toe te passen, maar leveren immens veel voordeel op. 

aangepast door Vrolijk

Geplaatst:

👍

Geplaatst:
  • Auteur

Goed, dat ging even snel om sociale media te claimen en een website, bedacht mij ineens dat een naam wel van belang is en niet door x mensen gebruikt moet worden. 

Nu gaat het nadenken worden over mijn doelgroep.... 

aangepast door Vrolijk

Geplaatst:
1 uur geleden, Dutch Gardening zei:

👍

@Vrolijk   Dus je nieuwe naam is nu Dutch Gardening? 

Geplaatst:

Live-streams en podcasts en dergelijke? Duurt mij te lang en echt geen tijd en zin om op gegeven momenten te kijken naar iemand die aan het klussen is. Meestal moet ik dan werken. Of slapen. Dus kijk ik nooit.

Ik zou gewoon een goed filmpje maken. Of een reeks. Op onderwerp.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ik ben ook niet de doelgroep voor podcasts (dat vind ik tijdverspilling om naar te luisteren) en live-streams kijken is ook teveel tijdverspilling. Monteer dan een korte film en van het proces en geef in de film aan waar je bij het klussen / tuinieren op moet letten en wat er fout kan gaan tijdens het klussen / tuinieren. En stop niet 100 onderwerpen in een film; minder is altijd meer.

Maar ik weet ook niet of wij, als moestuinierders de doelgroep zijn. Er is op deze site eens een topic geweest over de leeftijdsopbouw van de forumleden. Dat geeft, denk ik, een aardig inzicht in welke leeftijdsgroep vooral moestuiniert. Wat ik om mij heen zie, is dat jonge mensen na hun studie / opleiding eerst een baan zoeken en dan een gezin stichten en dan een passende woning / huis zoeken. Even grof samengevat. Hele jonge mensen (zeg jonger dan 25 jaar) zijn over het algemeen niet met moestuinieren bezig. Gezond leven en eten willen die wel, maar de tijd om daar zelf wat mee te doen, ontbreekt nog. Die komt zodra hun leven in wat rustiger vaarwater is. 

Qua moestuinierders heb je verschillende typen. Die kun je nooit allemaal voor jouw YT-kanaal trekken, daarvoor zijn de groepen te verschillend.

Ik denk bijvoorbeeld aan:

- De klassieke moestuinierder die het moestuinieren met de paplepel ingegoten heeft gekregen. Die weet het een en ander en is op zich best geinteresseerd in nieuwe technieken, maar wel op zo'n manier dat het past.

- de 'modernere' tuinierder. Deze groep is heel breed en kan van heel extreem (geen bestrijdingsmiddelen, ook geen ecologische) tot heel hip (kijk mij eens milieubewust bezig zijn) tot gewoon down to earth zijn.

- De kleine moestuinier, die op een kleine ruimte toch groente en fruit probeert te telen.

- De zelfvoorzienende moestuinier.

En je hebt ook mengvormen.

Om met mijzelf te spreken, ik ben meer klassiek met moderne invloeden. Bestrijdingsmiddelen keur ik niet af, maar ik gebruik ze zelf niet in de tuin. Een ander zal ikechter niet veroordelen als die wel bestrijdingsmiddelen gebruikt. Het gaat om de redelijkheid en extremen hou ik niet van. Veel bloggers (daar schaar ik voor het gemak even iedereen met een blog, YT-kanaal, TikTok-kanaal, Instagramaccount en weet ik veel wat onder) veroordelen anderen / maken anderen belachelijk om hoe zij tuinieren en dat stoot mij af. Daar hou ik in het echte leven ook niet van.

Daarnaast heb je niet van de een op de andere dag succes met een YT-kanaal, dat kost echt tijd. Ik weet niet of je de website kent van Diana's mooie moestuin? Zo niet, dan zou ik daar ook even naar kijken. Zij schrijft wekelijks wel wat over haar moestuin en heeft een uitgebreide groente- en fruitdatabase. Heel down to earth, eerlijk over succes en pech en voor mij bijvoorbeel een genot om te lezen. Het is wel geen YT-kanaal, maar het geeft wel inzicht in hoeveel tijd zoiets kost! Dat moet je ervoor over hebben. Veel tijd en vooral veel creativiteit. Want eigenlijk is alles over de moestuin en het moestuinieren wel ergens ooit beschreven of op YT te vinden. Het gaat erom dat jij in een eigen stijl weergeeft wat jij leuk vindt aan tuinieren en aan het klussen in en om de tuin. En dat is niet makkelijk.

Geplaatst:
1 hour ago, rorror said:

@Vrolijk   Dus je nieuwe naam is nu Dutch Gardening? 

Ik denk het.... Hij laat er geen gras over groeien in ieder geval. ;-)

Geplaatst:

Heel goed omschreven @Flup 👍

Geplaatst:
  • Auteur

@rorror Nee niet voor hier, de naam is alleen geclaimd met hoog op de toekomst dat er niet iemand anders ineens die naam gaat gebruiken op het forum. 

@woldistel Livestreamen kan leuk zijn wanneer je bewust met mensen iets onderneemt of bespreekt, ik volg in de nacht een paar streams als ik op bed ga (Furry suites, vliegvissen maken, man in de Filipijnen en iemand die motorzagen tuned). Ik heb verder zelf niets met de onderwerpen die zij doen, maar ze zijn creatief en vertellen van alles over hun klusjes en haal daar inspiratie uit. Onderwerpen filmen ga ik wel doen, maar heb nog geen wenslijst wat dat gaat worden. 

@Flup Mijn doelgroep is in de basis mensen met groene vingers, dat wat ik wil filmen aan onderwerpen is immers ook gericht op de moestuin en aanverwanten. Iets waar het verschil hem in gaat komen is techniek gebruiken en simpele hacks, verder veel experimenteren en testen. Omdat ik begrijp dat niet iedereen lange films wil bekijken maak ik handig gebruik van de mogelijkheden:

Short voor snelle intro en resultaat, dit moet mensen naar de basis video brengen.

Basis video voor de techniek en relatief hapklaar zodat het toepasbaar is

Verdiepingen of vervolgen op gemaakte zaken. 

Wat betreft onderwerpen ga ik gewoon kijken waar belangstelling voor is, mocht het zijn dat er veel kijktijd zit in voedingsbodems dan ga ik daar wat breder op in als voorbeeld. Maar krijg ik op den duur vragen over watersystemen, dan pak ik dat onderwerp weer wat breder aan. Het idee is dat het wel meegaat met de seizoenen, dus begin met binnenkweek. 

Verder is het ook niet het doel om een kanaal te maken als vlogger, blogger of wat dan ook. Het is voor mijn eigen plezier en op een interactieve manier mijn vorderingen laten zien. Volgers zijn alleen belangrijk voor het kunnen streamen, maar heb al gezien dat ik 50 volgers kan kopen voor 5 euro en dan heb ik mijn "probleem" al opgelost. 

@Arja Mijn thema's richten zich voornamelijk op techniek, knutselen en experimenteren. Persoonlijk hoef ik niet een kanaal hebben waarbij ik mij slechts richt op de planten zelf en daar de oneindige vorderingen van laat zien. Ik vind het voornamelijk leuk als mensen ook geïnspireerd worden om zelf iets te maken wat zij kunnen toepassen. 

Zodra ik weer een bruikbare tuin heb, richt ik mij persoonlijk meer op de extra large soorten en gekke dingen. De grootste aardbijen, prei, uien en etc. smaak of nut is dan van minder belang en weet toch dat ik veel weg moet geven. 

Geplaatst:

@Vrolijk, zelf ben ik een Ingenieur  electronica alhoewel in België, lang voor een Nederlands bedrijf  Philips in Eindhoven gewerkt, vooral op cd tot blue ray  optical unit regeling. dus om maar te zeggen je vind hier tal van mensen. Ik zou je aanraden echt in 1 project te gaan en dit  te beschrijven met voor en tegenslagen gedurende een jaar  zowel hier als op youtube, je kan wel zeggen wat je wil bereiken, maar belangstelling creëer jezelf  door je onderwerp helemaal uit te werken, techniek, knutselen en experimenteren, doen wel velen.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

@Flup, je zou er verwonderd van zijn hoeveel jonge beginnen met moestuinieren of bv  podcast's  in die trend volgen bv deze  met een half miljoen luisteraars laats dacht ik , maar er zijn er nog eenheel pak engelstalige  met veel meer. Maar inderdaad vooral wat je zegt, blijf bij 1 onderwerp en werk dat uit om een publiek op te bouwen.

aangepast door redzebra

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ga gewoon aankomende week een begin maken met filmen en laat mijzelf nog even verrassen waar het onderwerp heen gaat, er is niets mis mee om een paar test video's te gaan maken om te kijken welke stijl bij mij past en waar ik mij als speerpunt op in wil zetten. Mijn eerste set-up met de stelling en extra grote tafel heb ik alweer afgebroken omdat het mij totaal niet aanstaat en niet functioneel is. 

Al met al ga ik gewoon in een klein hoekje beginnen en doe wel wat probeersels, ik hoef ook niet dagelijks te publiceren en heb de tijd wel. Het gaat om persoonlijk plezier en lekker rommelen om dingen te maken. Maar hoe dan ook gaat het de technische DIY kant op :) Het gaat te maken krijgen met kweek, lampen, klimaat, automatisering en etc.

aangepast door Vrolijk

Geplaatst:

Succes @Vrolijk, heus. Doen wat jij leuk vind, is altijd goed.

Maar nee, voor mij geen livestreams of podcasts. Ik heb wel eens geprobeerd naar een podcast te luisteren, maar het duurt me echt te lang. Ik heb zelfs al een hekel aan de reels op Instagram. Als ik informatie zoek dan wil ik dat op mijn eigen snelheid, dus via foto's of geschreven woord vind ik fijner. 

Een audioboek luisteren via Audible vind ik dan wel weer fijn en ik Netflix voor het slapen gaan. Koreaanse detectives of andere crime huppeldepup 😄

Geplaatst:

Dat is een goede ingesteldheid, het gaat ook om persoonlijk plezier anders ga je dat niet vol houden, alleszins ik ga je volgen , @woldistel mmm crime gaat inderdaad goed op audible, ik pak ook veel boeken mee.

aangepast door redzebra

Geplaatst:
  • Auteur

Podcast is totaal niet mijn ding en livestream is meer voor eigen handig gebruik wanneer ik hulp nodig ben of voor mensen die je kent en even meekijken naar je gepruts, zie dat meer als ene huiskamer feed met geklets wat nergens over gaat. www. adres is voor tekst en naslagwerk.

Ben wel blij met jullie reacties, op die manier kan ik mij beter inleven in wat mensen willen of verwachten. 

Geplaatst:

Nog een klein dingetje. Je haalt hebben en zijn wel erg vaak door elkaar. Je typt vaak "ik ben" terwijl je "ik heb" bedoelt.

Geplaatst:

@acpronk Dat is heel gebruikelijk in Noord- en Oost-Nederland. Vooral in de betekenis van 'nodig hebben'.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.