Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Verse groentes in de winter

Featured Replies

Geplaatst:

Zelf ga ik dat late zaaien dit jaar zeker weer doen. Tatsoi en winterpostelein zijn vorige winter prima gegaan. Dit jaar wordt ook de micro-erwt Tom Thumb een experiment. Even door wat foto’s van vorig jaar gelopen.

In september gezaaid. Foto’s van 7 december. Tatsoi en winterpostelein buiten in een kweektafeltje.

IMG_8898.jpeg

IMG_8899.jpeg

Oogst van 2 januari

IMG_9071.jpeg

Oogst van 8 januari. Tijdens de sneeuwperiode. Ik dacht toen dat het klaar was, maar begin februari kwam er nog zo’n maaltje winterpostelein af voor door een salade.

IMG_9122.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

Wat leuk!

Zoiets bedoel ik dus.

Dat moet wel te doen zijn.

Geplaatst:

Zoiets wil ik ook wel. Wij hebben enkele van die Action kweekbakken met een deksel, niet al te groot dus maar door de hoogte wel minder gevoelig voor kou. Kan ook een fleece deken of jute zak overheen als de vorst niet heel extreem is. Ik overweeg een tunneltje op de moestuin, voor spinazie. Sowieso staat er al wat palmkool en russische boerenkool om van te oogsten ook in de winter. En wat overblijvend spul als spruitjes en een bloemkool waarvan ik niet weet of deze een herfstteelt of een overblijvende is. Verder was ik nog niet gekomen.

@Dahli Tatsoi in de winter! Dat had ik niet bedacht…

Geplaatst:
  • Auteur

Als je toch al naar de tuin gaat voor de kool is een tunneltje spinazie helemaal geen gek idee, toch?

En wat ik er zo mooi aan vind, je hebt er in de winter weinig omkijken naar, naar mijn idee.

Het groeit niet of heel langzaam, het onkruid dus ook.

Ik wil zelf graag wat bodembedekkers laten groeien, dan hoef ik dat niet te mulchen.

Ik heb al een aardig lijstje:

spinazie

tatsoi, groen en rood

winterpostelein

winterkers (voor mij iets nieuws)

veldsla

En dan in de koude bak:

paksoi (proberen)

snijbiet

wintersla, 3 soorten

winterandijvie

Ik ben heel benieuwd.

Kent iemand die winterkers toevallig?

Het wordt ook wel barbarakruid genoemd.

Geplaatst:
49 minuten geleden, Tanja65 zei:

Tatsoi in de winter! Dat had ik niet bedacht…

In een Action tafel dus. De kap heb ik er eigenlijk maar heel weinig op gehad, maar het is fijn om die mogelijkheid te hebben mocht het nodig zijn. Bij die sneeuwval had ik de kap er wel op bijvoorbeeld. Isoleerde ook nog mooi met die sneeuw erop.

Geplaatst:
1 uur terug, Rookie zei:

Het wordt ook wel barbarakruid genoemd.

Ik had dat gezaaid, maar er kwam niets op. Was van de BZD.

Tatsoi is een idee als de koolwitjes weg zijn dacht ik. In oktober gezaaid en werd alleen aangevreten.
Dus kap erop lijkt mij een goed idee als je nog zo'n kweekbak hebt. Ik kan het doen als de pompoen en tomaat eruit zijn.

Geplaatst:
20 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Ik kan het doen als de pompoen en tomaat eruit zijn.

Dat wordt wel rijkelijk laat als je wacht tot de pompoenen eruit zijn. Om in de winter bijvoorbeeld tatsoi te kunnen oogsten moeten ze wel al een start in het najaar hebben. September is een goede zaaimaand daarvoor. Tenminste dat is mijn ervaring van vorig jaar.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.