Rookie Posted October 6, 2024 Share Posted October 6, 2024 Ik ben op zoek naar groentes, die zelfs in de winter blijven groeien en waar ik van kan blijven oogsten. Geen weeuwenteelt dus, maar doorgroeiende soorten. Ik las, dat tatsoi er zo eentje is, maar welke nog meer? Boerenkool, palmkool, nog meer kolen misschien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted October 6, 2024 Share Posted October 6, 2024 Hmmm. Het meeste van wat je noemt, is winterhard. Maar dat betekent niet dat het nog groeit. Het gaat niet dood. Dat vraagt een goede voorbereiding. Ik vind het niet echt de moeite waard. Veel lelijke plekken, beesten en zooi. Met uitzondering van prei, boeren- en palmkool. 1 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted October 6, 2024 Share Posted October 6, 2024 (edited) Er zijn genoeg soorten die je in in de winter kan blijven oogsten. En met wat licht groeit hier, zo lang het boven nul blijft, veel heel langzaam door. Het lastigste is aan het eind van de winter, vroege voorjaar. Het gebruik van platglas, kas of plastic tunneltjes geeft een betere en zekerder oogst. Ik ben blij met winterpostelein, pastinaken, schorseneren, Russische bladkool, warmoes, veldsla, winter slasoorten , winterspinazie etc, etc. Sommige groenten heb ik er uit gegooid zoals winterpeen, aardpeer en witlof zonder dekgrond, maar er blijft genoeg over. Zaaien in sept, okt en vanaf febr. weer als e dagen gaan lengen. Kijk anders eens op mijn Blogs in die periode of de topics wat zaaien in sept en oktober. Edited October 6, 2024 by Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 6, 2024 Author Share Posted October 6, 2024 1 uur terug, bonnie f zei: Hmmm. Het meeste van wat je noemt, is winterhard. Maar dat betekent niet dat het nog groeit. Het gaat niet dood. Dat vraagt een goede voorbereiding. Ik vind het niet echt de moeite waard. Veel lelijke plekken, beesten en zooi. Met uitzondering van prei, boeren- en palmkool. Nee, precies, het stopt met groeien. De boerenkool en de palmkool groeien dan nog door, langzamer weliswaar, maar ze stoppen niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted October 6, 2024 Share Posted October 6, 2024 Ik heb rucola, wintersla, veldsla, palmkool en paarse boerenkool gezaaid. De eerste 3 heb ik vorige week nog gezaaid. Het groeit nu langzamer 3n bij vorst staat het even helemaal stil. Toch heb ik vorig jaar af en toe wat van kunnen oogsten in de winter. Ik had er een muts over gedaan toen het onder de 7 graden werd overdag. In de lente wanneer het warmer wordt gaat het weer sneller groeien. Gewoon kijken wat kan in de winter en wat je graag wil. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 6, 2024 Author Share Posted October 6, 2024 46 minuten geleden, Patrijs zei: Ik ben blij met winterpostelein, pastinaken, schorseneren, Russische bladkool, warmoes, veldsla, winter slasoorten , winterspinazie etc, etc. Sommige groenten heb ik er uit gegooid zoals winterpeen, aardpeer en witlof zonder dekgrond, maar er blijft genoeg over. Zaaien in sept, okt en vanaf febr. weer als e dagen gaan lengen. Kijk anders eens op mijn Blogs in die periode of de topics wat zaaien in sept en oktober. Op het gevaar af te klinken als een groupie: ik ben bezig om al je blogs vanaf het begin door te lezen... 😀 Russische bladkool moet ik even gaan bekijken, maar de postelein, snijbiet, veldsla en winterspinazie moeten wel lukken. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted October 6, 2024 Share Posted October 6, 2024 (edited) Een aantal zal voor de volgende winter zijn, het licht en dus de groei nemen nu snel af. Nog maar elf weken tot de winter zonnewende. Maar nu binnen voor zaaien en soms klein oogsten geeft dan toch nog oogst. Bijv. bij de diverse wintersla soorten. Ook een flinke vorstperiode kan tegenwerken, maar dat is het leuke, geen seizoen is hetzelfde. Denk ook eens aan de zeer vele soorten kiemgroenten, ideaal voor de winter. Edited October 6, 2024 by Patrijs 3 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted October 6, 2024 Share Posted October 6, 2024 Ja inderdaad @Patrijs , mooie toevoeging, dat doe ik hier ook, nog regelmatig binnen voor zaaien en verder buiten, de oogsten zijn redelijk wat kleiner, maar met wat geluk heb je toch wat vers in de winter en voorjaar. O.a. hier ook in de tunnel knoflook en plantui puur voor het groen te oogsten in de winter, (veld) sla staat er ook bv. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted October 6, 2024 Share Posted October 6, 2024 December en januari staat alles gewoon stil, zelfs in de kas. Nu heb je nog wat groei, maar het gaat heel rap minder worden. Om te kunnen oogsten moet je gewoon uiterlijk september nog zaaien en anders genoegen nemen met kiemgroenten of zeer kleine oogsten, zelfs uit de onverwarmde kas. Kleine plantjes hebben veel meer moeite om te blijven doorgroeien dan grotere die al dieper zijn geworteld en daardoor ook wat langer profiteren van warme grond. 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted October 6, 2024 Share Posted October 6, 2024 (edited) @MSDG je haalt de 2 ergste maanden eruit en dan nog, buiten licht telt ook temperatuur. Je kan gewoon binnen zaaien later als september, gaat een pak sneller, inderdaad het is niet gemakkelijk voor de kleintjes, maar dat weerhoudt me hier niet. Edited October 6, 2024 by redzebra 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted October 6, 2024 Share Posted October 6, 2024 Misschien moet ik ook eens wat dapperder zijn in plaats van te geloven dat niks kan… 4 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted October 6, 2024 Share Posted October 6, 2024 @redzebrahet is ook niet ontmoedigd bedoeld, maar de realiteit is dat je gewoon warmte en kunstlicht nodig hebt om de wintermaanden door te kunnen telen. De groei is er gewoon uit. En de koude schok die de plantjes krijgen is wel erg extreem van binnen naar buiten in de winter, dus eerder doorschieten. Dus ik wil niemand ontmoedigen, vooral proberen, maar je oogst gewoon amper wat, dat is de realiteit voor de meeste mensen. 😊 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted October 6, 2024 Share Posted October 6, 2024 @Tanja65tot vorig jaar had ik ook nooit najaars zaai. Vorig jaar geprobeerd en het is goed bevallen. Je moet niet de oogst verwachten die je in de zomer hebt. Maar kleine oogstjes. Als het in maart weer warmer wordt, gaat het allemaal wat meer groeien en kun je al vroeg in de lente leuk oogsten van het in augustus/september gezaaide. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted October 6, 2024 Share Posted October 6, 2024 (edited) Dat is wel zo @MSDG en ontken ik niet, maar daarom krijg je er juist meer voldoening van 😁 Edited October 6, 2024 by redzebra 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts