Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Kerstomaatjes in olie?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb nog wat kerstomaatjes van de struiken kunnen halen.

Eigenlijk wil ik die inleggen in olie of zo, zodat we er nog een poosje van kunnen snacken.

Heeft iemand daar een lekker recept voor?

Geplaatst:

Eerst drogen in ieder geval. Botulisme in olie, brrr 😉

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
  • Auteur

Okee, ik zal ze dan drogen.

Vorige keer, dat ik gedroogde kerstomaatjes in olie deed, was het niet zo'n succes.

Maar misschien deed ik het niet goed, dat kan natuurlijk.

Geplaatst:

Deze zomer heb ik kerstomaatjes half gedroogd op olie gezet. Met gedroogde knoflookvlokken en gedroogde tijm en oregano als ik me goed herinner. Heel erg lekker, maar zeker half gedroogd hebben we ze wel binnen 14 dagen gegeten. De olie daarna was trouwens erg lekker door de salade. Ik denk dat als je ze langer op olie wil bewaren dat je ze dan echt droog-droog moet maken. Ikzelf vind het te riskant. Hier veel half gedroogde kerstomaatjes ingevroren, dat bevalt erg goed. Je kunt ze dan alsnog een middagje op olie zetten trouwens vlak voordat je ze eet of gewoon een handje bevroren door een saus.

IMG_6434.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

Dankjewel Dahli.

Ik ga er nog maar even over nadenken.

• 10 maanden later ...
Geplaatst:

Ik twijfel hier ook over. Ik heb (door en door) gedroogde tomaatjes op olie gemaakt, teen knoflook erbij, en wat kruiden, en alles vervolgens in de koelkast gezet - maar dat blijkt niet erg praktisch ivm dat de olijfolie stolt. Maar zo lekker. Op internet kom ik ook erg tegenstrijdige adviezen tegen, wel of niet veilig, wel of niet in de koelkast. Wie het weet mag het zeggen.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@Tanja65 De meest riskante factor hierbij is volgens mij de (verse) knoflook. Daarom gebruik ik bij dit soort bereidingen, zeker de onverwarmde, dus alleen gevriesdroogde knoflook. Die koop ik. En ik zet het sowieso in de ijskast om eventuele bacteriegroei af te remmen. Zo’n potje als hierboven is daarbij hier binnen 2 weken op. De olie stolt inderdaad wat in de ijskast, maar als ik de tomaatjes gebruik, lepel ik wat ik nodig heb even in een schaaltje op het aanrecht. Na een half uurtje is de olie weer volledig vloeibaar. De rest van mijn halfgedroogde tomaatjes bewaar ik in de vriezer. Er gaan er héél veel in 1 zak. Soms zet ik die na maanden weer eens op olie of ik gebruik ze zo uit de vriezer op allerlei manieren.

Geplaatst:

Ja, dat moet ik denk ik ook maar eens aanschaffen. Hier is het overigens ook heel snel op! @Dahli

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.