Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gekochte rode bietenplantjes uitdunnen?


William Jellesma

Aanbevolen berichten

WS een hele vreemde vraag:

 

ik heb eind maart bij een winkel 20 opgekweekte rode bietjes gekocht en geplant. Nu constateerde ik gisteren dat elk plantje 2 of sommige 3 bietjes uit 1 plantje krijgt. Sommige zijn al zeker 3 cm in doorsnee. Had ik dit moeten uitdunnen en de grootste van elk plantje laten staan?

 

bvd

 

William

Tuinieren volgens www.natuurlijkemoestuin.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkopen ze die ook al. Hoe heb je ze gekocht: in van die violen bakjes met daarin de kiemplantjes (elk 'zaadje' bevat meerder zaadjes)? Je had kunnen uitdunnen maar er zijn ook mensen die bietjes zaaien in modulen om vervolgens een aantal zaailingen per module aan te houden en deze in zijn geheel uit te planten. De bietjes groeien dan tegen elkaar, maar dat kan dus prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was laatst bij een oude boer (90!) en die vertelde dat ze vroeger de bieten 'op één' moesten zetten: dwz uitdunnen zodat een plantje goed tot ontwikkeling kon komen. En dat een hele grote akker vol bietjes...

Het lijkt me dat wat ruimte goed is, anders zitten de bietjes elkaar toch in de weg

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Ik zat ook met deze vraag. Ik las namelijk dat het wenselijk is om uit te dunnen op 5cm. Is er iemand die dit ook doet, of laten jullie de plantjes lekker hun gang gaan?

 

(ik heb gewoon zelf gezaaid, ter plekke)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bietenzaad zijn geen afzonderlijke zaadjes, maar klusters met vaak meerdere zaden. Als je plantjes nog klein zijn, kun je ze misschien nog verspenen. Uitdunnen op toch een 10 a 15 cm is wel nodig om behoorlijke bieten te kunnen oogsten. Ik zaai ze (liefst) voor in perspotjes om ze een groeivoorsprong te geven en een zaadkluster per potje betekent inderdaad dat er soms 3 a 5 opkomen, waarvan ik de grootste laat staan en de andere wegknip.

 

Aanvulling: als je buiten zaait, staan de plantjes altijd te dicht. Je zou een deel kunnen dunnen als ze ca. 4 bladen hebben op ca. 5 cm en dan nog eens als ze weer wat verder gegroeid zijn (en de bladeren van die grotere dunsels als sla gebruiken!). Geloof me: na het dunnen groeien je bieten veel sneller en beter!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...