Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@driepinter misschien een idee om een min-max thermometer in je kas te plaatsen zodat je inzicht krijgt in wat de minimumtemperatuur ‘s nachts in je kas is. Ikzelf zet ze nog niet in het foliekasje als de temperatuur onder de 10 graden komt in het kasje. Zelfde geldt voor de pepers. Tot die tijd is het dus inderdaad slepen ‘s avonds: of naar de schuur of, als het ‘s nachts echt fris is, naar binnen. 

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Het is juist slim om de tomaten regelmatig te verspenen/verpotten.

Daardoor kun je ze steeds weer diep (tot aan de blaadjes) in de aarde zetten. Ze zullen dan ook wortels maken aan het stuk steel dat nu onder de grond zit.

Ook geef je daar door elke weer verse potgrond waardoor ze weer een paar weken voorzien zijn van voeding.

En heb ooit iets gelezen over "ruimtevrees", dat als je de zaailingen gelijk in een grote pot zet de wortels zich slechter ontwikkelen omdat ze eh... "niet weten waar ze heen moeten"/ ruimtevrees hebben.

En natuurlijk is de ruimtebesparing ook erg belangrijk. Kleine zaailingen in grote potten nemen al heel vroeg onnodig veel ruimte in. Dat is logistiek niet handig voor de meeste mensen.

@driepinter Wel de plantjes elke dag even omdraaien he!

• Like 3
Geplaatst:
Op 26-3-2025 om 11:35, Petrasmoestuin zei:

Ik heb ook het idee als ik groente voorzaai dat die wortels onder het kleine potje uitkomen en dan niet kunnen groeien. Nu heb ik weer een aubergine die in een klein potje plat ligt, maar dat was geen stekaarde, dus dat kan.

Kun je uitleggen waarom je dat denkt @Petrasmoestuin , want ik vind het tot nog toe een nogal vage beredenering. 🤔  Hoe werken bv hydrophonics dan??? Daar hangen de wortels ook niet in aarde... :wink:

En wat heeft het niet gebruiken van stekaarde volgens jou te maken met je platliggende aubergine?

Zaai- en stekaarde heb ik 1 x gebruikt, nooit weer. Wat een rommel. Ik gebruik al jaren gewoon potgrond (niet extra bemest bij voorkeur).

Tomaten willen graag heel veel licht, daardoor zullen ze mooi stevig en sterk groeien ipv dat het lange slappe planten worden. @henkg heeft ergens een zeer leerzaam topic over Licht en Lichtbehoefte geplaatst. Lees dat maar eens door.👍

Geplaatst:

Veel groente heeft lange wortels en die kunnen dan niet weg. Een voorbeeld is bonen, die moet ik echt in hogere potjes zetten, want anders zitten die wortels na 6 dagen onder mijn potjes en kunnen niet groeien.
Ik gebruikte nooit stekaarde en vorig jaar groeiden mijn komkommer, pompoen en courgette veel te hard, hadden lange nekken. Ze stonden niet onder een lamp en niet op een matje, dat zeg ik er even bij. Ik vraag mij dan af dat er te veel voeding in zit in de gewone potgrond en dat ze daarom zo snel gingen, maar te weinig licht hadden misschien.

In mijn zaai- en stekgrond zag ik opeens een zaaiing die niet van mij is, dus dat kan ook nog en in een ander potje kwamen er grassprietjes naar boven, dus ik twijfel dan ook weer of dat een verstandige keuze is geweest, ik heb nu 4 zakken staan van 20 liter, dus kan vooruit.

Geplaatst:

Je geeft zelf je antwoord al @Petrasmoestuin Je kom-pom-gettes kregen dus niet genoeg licht.

De aanwezige voeding in de potgrond is geen probleem. Tenminste, bij mij nooit geweest. Deze kunnen ze goed gebruiken omdat ze zo hard groeien.

Oh het was @Bit niet @henkg :cool:

En bepaalde voorzaaiers, zoals peulen, bonen, mais e.d. kun je beter in een hoger potje (of wcrol) leggen omdat ze inderdaad erg snel groeien inclusief hun wortelgestel. Die willen daar wel de ruimte voor krijgen.

En het lijkt mij dat die wortels ook gewoon buiten het potje door blijven groeien (bij water en voedinggift) alleen is dat erg onhandig als je deze weer van elkaar moet scheiden.

Maar gelukkig hoeven deze soorten ook niet erg lang van te voren gelegd te worden, juist omdat ze zo snel kiemen en groeien. Die kunnen dan na een paar weken de volle grond in. 👍

Maar dat is Offtopic in dit tomatentopic. ⚠️

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Gewone potgrond is vaak te grof voor zaailingen. De worteltjes zijn gewoon nog niet krachtig genoeg om door dichte grond heen te gaan, of om stukken hout te omzeilen. Vandaar zaai- en stekgrond. Maar gezeefde potgrond, of gezeefde compost zijn ook prima, ook luchtig en weinig brokken, dat gebruik ik ook, soms nog gemengd met zand of kokos. De voeding in de gebruikte grond maakt volgens mij weinig uit, in reguliere grond met voeding groeien de zaadjes immers ook. Maar nodig is het niet. Zaai- en stekgrond is vaak erg arm.

Hydroponics is een heel ander systeem. De wortels groeien in of door het substraat tot in het water, en krijgen daar de - toegevoegde - voeding. Maar die wortels liggen dus niet open en bloot onder een potje, die zijn juist lang om het water te bereiken. Bij hydroponics ontstaan ook luchtwortels, maar die zijn dus echt van een andere kwaliteit dan de wortel die uit een potje groeit, op zoek naar aarde met eten. 

En over tomaten: die doen het prima op hydroponics! 

aangepast door Tanja65
  • Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
6 minuten geleden, Tanja65 zei:

Maar gezeefde potgrond, of gezeefde compost zijn ook prima,

Precies. :mrgreen:

Maar @Tanja65 denk jij dat de worteltjes die bij @Petrasmoestuin onder uit haar potjes komen niet verder zullen groeien? Want dat is wat Petra suggereert. Ik zie vooralsnog geen reden voor die worteltjes om hun groei te stagneren...

Hydrophonics: geen aarde, geen potje, wel voeding, wel water => wel wortelgroei. Dat was mijn punt ter verduidelijking voor Petra. Worteltjes houden niet persé op met groeien bij afwezigheid van aarde.

Als er dingen worden beweerd, zoals dat "worteltjes buiten het potje niet verder groeien", dan wil ik die bewering graag gestaafd zien. Anders staat er allerlei onjuiste informatie waar anderen dan weer mee aan de haal gaan en voor je het weet zijn er opeens mensen die denken dat het een regel is. 🤓

Hoe dat, verstrekken van onjuiste informatie, totaal uit de hand kan lopen kunnen we nu helaas aanschouwen in de overzeese politieke situatie. Maar dat is ook Off topic. :cool:

• Like 1
23 uren geleden, Vinky zei:

links de Coeur de Boeuf, rechts de Koralik

Tja het zal toch wel met de soort tomaat te maken hebben, hoe hoog de tomaat zal worden, idd hoe snel hij groeit.

Ik heb het met twee dwerg tomaten, de Venus en de turboreactivnyy die respectievelijk 30 en 45 cm kunnen worden. Dat verschil zie je nu al goed 

4ABEA74B-9049-4611-8964-AD3E7991FB8D.thumb.jpeg.d663bf9c90ded9b3a519bc2f41a7f7f0.jpeg

Deze tomaten zijn voor onze eigen ruil beurs de mtfdag ..het zijn de Persik iz Rigi en de Beauty de Lorraine. Ze groeien als kool en ze krijgen nu een uurtje extra licht omdat we vroeger opstaan ivm de zomertijd ( ze staan op de slaapkamer)
Wat vinden jullie moet ik ze nog extra bijlichten savonds? Het eerste licht krijgen ze nu om 9 uur smorgens.

43183A68-A28C-4E24-9661-5F0C56E51B4A.thumb.jpeg.906e0896836fa5d1b0f90d22659f5df1.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 4

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja regelmatig. Tot nu toe ‘s-avonds nog enkele uurtjes bijverlichting maar ik vroeg me af of het nog nodig is. Het maakt me verder niet uit om het te doen, en een overdosis licht kan niet toch?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nee, voor een overdosis hoef je geen schrik te hebben en het zal zeker helpen bij donkere dagen, maar ze staan daar eigenlijk ideaal :), je kan ze gelijk laten wennen aan de buitenlucht.

• Like 2
Geplaatst:

Over de vraag of het al dan niet noodzakelijk is voor (tomaten)zaailingen om op te komen in zaai- en stekgrond hieronder een foto van 4 september jl. Je ziet de (volle) grond rondom mijn Rubylicious-planten. Er viel er zo nu en dan wel eens een tomaatje af en die liet ik lekker liggen. Het stikt er van de zaailingen, ze groeiden prima! De grond is niet bepaald fijn te noemen. Ik denk dat er zo’n groeikracht in zaden zit en dat hun overlevingsdrang (en daarmee voortbestaan van de soort) sterk genoeg is om op veel uiteenlopende plaatsen tot ontkieming te komen. Hier zaai ik in potgrond vermengd met vermiculiet. Dat laatste m.n. om vocht beter vast te houden.

IMG_6474.jpeg

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:

Dit is toevallig de boon, maar ik heb het ook bij andere groente gehad,  b.v. de venkel en ook andere, ik heb even geen tijd om te zoeken nu, maar als ik ze zo laat staan totdat ze de grond in kunnen, dan breken vaak de wortels, dat bedoel ik. En het lijkt mij zo: hoe langer de wortels hoe beter de groei, want ook met het plaatsen breekt er soms wat af en hebben ze even een groeistilstand.
De aarde/grond zeven is wel een idee, maar ik ga nu mijn zaai- en stekgrond wel gebruiken en opmaken. Ik had ook veel zakken van de MM, die maakte ik ook op, gemixt met andere aarde. Die aarde vond ik ook wel erg grof, nu heb ik weer wat anders. Potgrond heet het hier ook in Duitsland, die heb ik nog niet open gemaakt.

En ik las wel van zo veel mensen op FB dat zij altijd zaai- en stekgrond gebruiken en hier las ik het ook, dus ik heb het 2 weken geleden voor het eerst gekocht.
Tomaten verpot ik maar 1 keer, dat ging vorig jaar ook goed. Eerst in een klein airpotje en dan later in een grotere airpot.

12 mei potjes te klein.jpg

5 april voorgezaaid.jpg

• Like 1
Geplaatst:
35 minuten geleden, Erny zei:

Precies. :mrgreen:

Maar @Tanja65 denk jij dat de worteltjes die bij @Petrasmoestuin onder uit haar potjes komen niet verder zullen groeien? Want dat is wat Petra suggereert. Ik zie vooralsnog geen reden voor die worteltjes om hun groei te stagneren...

Ik vermoed dat de worteltjes zeker nog een tijdje zullen doorgroeien, op zoek naar voeding. Maar als ze dat niet krijgen (geen aarde, geen hydroponics), dan heb ik geen idee hoe lang het duurt voor ze uitdrogen en het opgeven. 

• Like 2

@Petrasmoestuin afbrekende wortels is een ander probleem dan doorgroeiende wortels. Mijn zaailingen staan meestal in wc rolletjes, of in van die kartonnen voorzaaibakjes. Die worden met potje en al verpot, en worteltjes die daar doorheen groeien - gebeurt regelmatig - zijn dus geen enkel probleem bij het verpotten.  Maar ik kan me voorstellen dat als worteltjes al flink zijn gegroeid, en afbreken bij het verpotten omdat ze uit een plastic potje moeten gewurmd, dat dat wél een probleem kan zijn. Dan hangt het waarschijnlijk van de overige wortels af of het plantje herstelt. 

Ik heb ook een paar van die mini-potjes. Mijn ervaring tot nu toe daarmee is dat eea prima ontkiemt, maar vervolgens voor geen meter groeit, en dat ik vergolgens veel te kleine en te kwetsbare zaailingen sta te verpotten. De wc-rolletjes schimmelen snel, dat is ook niet alles. Ik denk dat ik P7 potjes moet gaan aanschaffen.

ps zaai- en stekgrond is vooral makkelijk met voorzaaien. Maar eigenlijk ben je een dief van je eigen portemonnee. Het is gewoon gezeefde potgrond, maar dan veel armer (eigenlijk goedkoper) - maar uiteindelijk veel duurder per liter. Maar je hoeft geen moeite te doen. 

aangepast door Tanja65
  • Like 3

Geplaatst:

Voor hydroponic wortelgroei buiten substraat even een foto gemaakt.

deze zijn van paprika maar voor tomaat is hetzelfde. gaat altijd goed.

paprika2025wortels.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Vanavond tomaten gezaaid op hydroponics pluggen 28 mm

allen van https://cultivetarue.fr/

Afternoon delight

Atol

Chernichensky Cherry

Chokolate striped icicle

Damskiy palchik

Nefertiti

Shadow boxing long

ussurijskiy tigr

Op de warmtemat en cover op de vensterbank.

tomaten 2025 gezaaid1.jpg

• Like 4
Geplaatst:

@Tanja65 nee de prijs was best laag. 1,95 voor 20 liter en ik had 3 zakken potgrond 40 liter voor 8,50 euro. En jij zegt het nu ook zelf, kiemen snel maar groeien ho maar. Dat bedoel ik ook, en de aarde wordt snel opgeslurpt en ik vind het te veel moeite om ze 3 x over te potten en dat is ook niet goed voor de ielige plantjes en inderdaad de rode biet kreeg ik niet verpeend (raar woord vind ik dat). Dus dat doe ik niet meer. Of winterzaai of direct of in grotere potjes.
P7 is prima, ik heb de P9. Die zijn dan weer groter, maar die gebruik ik dan ook voor zomergroente. Maar ja, ik kom straks ook ruimte te kort, er moet een gedeelte in het kozijn met minder licht, maar dan voor de plantje die al een stuk groter zijn. De nieuwe krijgen van mij wat extra licht.

Geplaatst:
51 minuten geleden, Anton Gardener zei:

How do I stop e-mails about this post being sent to me?

In your profile , choose  "accountinstellingen" then2.JPG.79933eeb2eadd8d24b9c7516b2d33c81.JPG1.thumb.JPG.534a283ac933e51a27481d652e159518.JPG1.thumb.JPG.534a283ac933e51a27481d652e159518.JPG2.JPG.79933eeb2eadd8d24b9c7516b2d33c81.JPG "andere instellingen"

Untick the options you want to be notified, and tick the option "stuur me geen meldingen"3.thumb.JPG.c9e6619266b66f24986c333552c31d6d.JPG

• Like 1
Geplaatst:
Vandaag heb ik de meeste tomaten gezaaid. Ik loop me alleen suf te zoeken naar mijn zaden van Rose de Bern. Die zet ik elk jaar, maar ik kan ze nu niet vinden! 

Nou ik ben blij dat ik niet de enige ben. Had dat met primabella
Heb je ze intussen al gevonden?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...