Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Rookieik wacht nog met buiten zetten 's nachts. Overdag staan ze inmiddels de hele dag buiten, maar aan het begin van de avond zet ik ze weer binnen. De potten en mini's heb ik al wel klaar staan waar ze in komen te staan. Zonder de grond erin. 

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

tja @Jorieke123 de lampen en in huis en de  tomaatjes zie ik hier  echt niet als een nadeel, eerder als een leuke hobby, de rouw vliegjes daarentegen, daar moet ik je gelijk geven, die kan ik ook wel missen. Het was dit jaar wel een heel mooie lente, tomaten uitzonderlijk staan al een maand in tunnel en gaan waarschijnlijk dit weekend de eerste vruchten geven, dat wordt een lang seizoen 😁, de rest is gezaaid 15 maart, die voor buiten 29 maart, vroeger moet hier niet maar later zeker ook niet. In een slechter jaar zal zaaien in serre misschien veel later geschikte plantjes geven.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Hier staan de tomaatjes al een tijd in de kas, en zelfs buiten. Ik doe maar wat op gevoel, dus ik zal niet de beste oogsten verwachten.. maar de  Tiny Tim staat al vol bloesem en vruchten, de eerste krijgen een tintje geel nu.

De rest groeit als kool in de kas, en er staan 2 stuks Super Sweet 100 al buiten sinds begin maart..

Veel te vroeg gezaaid, lange planten in huis, afgeknipt uieindelijk om de uitlopende dieven verder te gaan.. De eerste bladeren waren zo verbrand, niks afgehard, dan matige nachtvorst, ze staan nu te bloeien, lager dan de planten in de kas, maar zolang ze het volhouden mogen ze blijven..

• Like 2

Net na de jaarwisseling. De Tiny Tim in Februari geloof ik. De plantjes waren slungelig en veel te hoog om kunstmatig bij te lichten in mijn kweekhok/ slaapkamer. Eerst gesnoeid met het idee om ze een vertraging mee te geven, dat werkte natuurlijk niet.

Maar het is apart hoeveel kou ze kunnen hebben.

Omdat dit het daglicht niet kan verdragen-

20250509_011600.thumb.jpg.23f36255c01411f8a01a860b8ad78810.jpg

In pot, met z'n 2en, tegen een gaasje aan geplakt..

Hier de Tiny Tim, een paar dagen geleden.

20250503_141750.thumb.jpg.2f7df556ef34ceacc7601034e30d9efc.jpg

Nogmaals, ik doe maar wat, als het misgaat is dat een les.

aangepast door Dashbro
  • Like 4
Geplaatst:

Van de week de eerste tomaten in mijn kasje gezet, maar ik moet het op bepaalde uren sluiten, want ze gaan steeds slap hangen van de zon en zijn heel erg dorstig. Vandaag al 2 x water gegeven. Hebben jullie dat ook? Die van mij zijn inderdaad nog klein, maar dat heb ik altijd met plantjes, die worden niet groot, pas als ik ze buiten zet gaan ze groeien.

20250510_160719.jpg

44 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Hebben jullie dat ook?

Ja hoor, bij sommigen wel meer dan bij anderen. Als de volle zon er op staat gaan bij sommigen de blaadjes beetje hangen. Vooral bij de kleinste. Over een weekje gebeurt dat niet meer is mijn ervaring. Zodra de zon weer weg is, staan de blaadjes zo weer recht op. Ik geef ze geen 2 x per dag water. Gisteren flinke plens gehad, misschien morgen of overmorgen weer. De meesten staan hier wel in de volle grond.

Wordt dat bij jou niet veel te warm met dat kasje dicht en dan de volle zon er op? Zeker met zo’n klein kasje loopt de temperatuur snel op tot boven de 40 graden (ik had er een thermometer in om dat in de gaten te houden). Toen ze bij mij nog in het foliekasje stonden, liet ik daarom de deur juist open. 

Zo staan er een paar hier bij. Net voordat de zon er op komt. Sinds ze in de grond staan lijkt het haast of je ze per dag ziet groeien 😃. Dit weekend geplant. De anderen gaan straks de grond in. Dit jaar er aan gedacht om bijtijds wat stapstenen er tussen te leggen zodat ik beter bij kan voor opbinden en dieven (en oogsten t.z.t.).

IMG_7477.jpeg

aangepast door Dahli
Toevoeging
Geplaatst:

Mijn schoonzusje stuurt me net wat foto’s door van haar Matina-planten. Ze heeft ze nog binnen staan, maar verschillende bladeren zien er aangetast/ziek uit. Het ziet er niet best uit vind ik. Herkent iemand dit misschien en wat zou eventueel een goede remedie zijn?

cb7c4c11-66ef-4211-bcac-aeed5c43ed93.jpeg

9bbfe961-de51-47f7-9f5a-597a4060ae48.jpeg

bc4f5ebb-508c-46d7-a7a5-f909b0251b78.jpeg

52c38cf8-4b7a-4ed6-b425-d8518efde47f.jpeg

Geplaatst:

Dit jaar wordt me toch een tomaten jaar bij ons! 21 in de kas. Een stuk of tien buiten in de moestuinen. En aangezien onze tuin bij het nieuwe huis nog een tegel paradijs is, ga ik het daar hé-le-maal volzetten met tomaten in pot. Ik denk wel een stuk of 30. 

Kan niet wachten op juli/augustus 😍🍅

• Like 3
Geplaatst:
58 minuten geleden, Dahli zei:

zien er aangetast/ziek uit

Voedingsgebrek? Lichtgebrek? Staan de planten in  potten, bakken, kas? Binnen? Er mist een hoop info.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
35 minuten geleden, appelvrouw zei:

Voedingsgebrek? Lichtgebrek? Staan de planten in  potten, bakken, kas? Binnen? Er mist een hoop info.

Ze staan in een vensterbank in balkonbakken. Nooit verpot 🙁. Volgens haar krijgen ze veel licht. Rouwvarenvliegjes aanwezig, en vangplaten.  Niet bijgevoerd, wel in nieuwe moestuinaarde waar voeding in zat gezet. De planten kunnen niet of nauwelijks op zichzelf staan wat ik ook geen goed teken vind.  Ze heeft haar andere tomaten in haar kas, die doen het prima. Wat betreft deze Matina’s, wat dus al langer getob is, zou ik zelf opnieuw beginnen. Met die kas moet dat toch te doen zijn. 

@Jorieke123 Die boterhamzakjes-sluitingen trek ik ook niet 😂

Maar de aantasting op zich doet dus geen belletje rinkelen op het eerste gezicht? Ik heb nog gevraagd, maar geen aantasting op de stammetjes, alleen sommige bladeren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...