Geplaatst: 10 juli10 Jul Even snoeien vandaag. Ze snoeien helaas zichzelf niet, en mijn huisgenoten doen dat ook niet. Vorige week had ik bijna geen tijd, afgelopen week werkte ik 7 dagen en nu vrij! Dus snoeitijd.Toch ook de Afrikanen maar weggehaald, die mijn zoon zo lief langs de rand gezet had. Ze werden groter dan ik dacht. Voor:En Na: A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 10 juli10 Jul Ik tik me suf maar in een dichte jas goede vruchtzetting op de tomaten krijgen, blijkt maar weer een uitdaging…. Ik rammel inmiddels echt aan die grote planten maar bevruchting ho maar…. Hoe doen jullie dat?
Geplaatst: 10 juli10 Jul Deur open houden voor de beestjes en ik vinger 🤭 Dat wil zeggen dat ik bij elke tros bloemen met een vinger even in de bloem tik. Bij elke soort een andere vinger ✋🤚 Je hebt er tien en daarna maar even handen wassen en verder tikken. Bij de multiflora's doe ik dat niet, hoor, daar heb je een dagtaak aan. En ik doe dat ook alleen als ik er toevallig langs kom, dus de tomaten thuis worden veel befrummeld en die op de volkstuin maar 1 keer in de week.Doe ik ook bij de pepers en de paprikas. Bij de meloenen ga ik met een kwastje tekeer, want ♀️en ♂️ bloemen dus dat vergt wat extra inspanning.
Geplaatst: 10 juli10 Jul Zomaar een paar sfeerplaatjes uit de kas. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 11 juli11 Jul Wauuuuwwww Frans, wat een lange trossen, zeker die paarse tomaten. ongelooflijk zeg! Heel erg mooi. Ik hoop dat ze net zo lekker smaken als ze eruit zien. Heerlijk hoor! A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: Vrijdag om 13:355 d Op 7-7-2025 om 20:04, grusonia zei:Een ander effect op mijn hybride project is dat veel tomaten trossen mini blaadjes hebben. Op de foto is de meeste extreme met 4 kleine blaadjes bij een tomaten vrucht.Ps: hebben normale tomaten rassen dit ook?Normale bladeren aan de tros heb ik bij verschillende rassen door de jaren gespot, ook dit jaar. Meestal in de vorm van de tros met bloemen waarbij aan het uiteinde bladeren groeien aan de hand van een doorlopende tak. Ik knip het vrijwel altijd direct weg wanneer ik het zie. De enige link die ik kan leggen is dat het - denk ik - vaker lager op de plant gebeurt. Harde neigingen tussen het type tomaat en hoe vaak dit voorkomt heb ik niet bespeurd.
Geplaatst: Vrijdag om 13:405 d 17 uren geleden, Mellie zei:Ik tik me suf maar in een dichte jas goede vruchtzetting op de tomaten krijgen, blijkt maar weer een uitdaging…. Ik rammel inmiddels echt aan die grote planten maar bevruchting ho maar…. Hoe doen jullie dat?Tikken met de vingers bovenin, een beetje rammelen. Maar de bijen doen al het werk hier. Ik heb ze veel op de planten zien zitten de afgelopen weken. De meeste trossen slaan grotendeels aan, dus ik voel weinig behoefte om zelf te helpen ;). In het verleden werkt het wel goed door een beetje te trillen met de vingers.
Geplaatst: Vrijdag om 17:265 d Auteur Het hangt vaak een beetje van het type tomaat af @Mellie, sommige zetten slecht vrucht bij lage temperaturen andere weer bij hoge, daarom ook die vele variaties, boven een bepaalde temperatuur wordt geen enkel nog bevrucht, of bv onder een bepaalde minimale luchtvochtigheid is de stamper niet meer kleverig genoeg om het stuifmeel te ontvangen etc . Soms heb je dus gewoon pech en helpt niks, in het uiterste geval neem ik als ze echt niet willen, een bloem (stuifmeel) van een tomaat die altijd goed gaat om die moeilijke te bevruchten, je moet er dan natuurlijk geen zaad meer van nemen want dat wordt een ongewilde kruising. Tikken of hommels werken absoluut voor bestuiving, maar zijn geen garantie als voor bepaalde types andere voorwaarden niet voldaan zijn. Vrijdag om 17:425 d aangepast door redzebra
Geplaatst: Vrijdag om 17:435 d 4 juliVandaag De gele snacktomaatjes zijn lekker aan het kleuren. De rest van alle tomaten is nog groen. Nog nooit eerder zo vroeg in het jaar gekleurde tomaten gehad/geoogst.
Geplaatst: Vrijdag om 19:045 d Ik heb al jaren dezelfde doodgewone Roma tomaten en ongeveer een maand geleden zag ik duidelijke verschillen tussen planten. Er zijn lange slungels met ruime afstand tussen de bladeren die meer geveerd zijn en die eerder begonnen met bloemtrossen. En er zijn compacte planten met de bladeren dicht op elkaar, minder geveerd, en met dikkere stelen. En die dus later begonnen met bloemtrossen.Nu de vruchten groeien zijn de verschillen helemaal groot: de compacte planten maken Roma tomaten zoals ik gewend ben. De lange slungels make rondere tomaten, vaak met een rib. Sommige tomaten krijgen een paarsbruine verkleuring, alsof ze willen tijgeren. En die zijn wat puntiger. De planten zijn tegelijk gezaaid onder dezelfde omstandigheden en ook tegelijk in de volle grond gezet. Kunnen zulke verschillen ontstaan door zeer lokale groeiomstandigheden? Of heeft de zakjesvuller van de Hoogeveense zaadhandel zitten suffen? Als dit laatste het geval is: zijn er hier ook anderen die verschillende soorten uit een zelfde zakje zaad krijgen?En is er iemand die herkent welke tomatensoort ik als verrassing kreeg?Trosje links: Roma. Trossen rechts ?Met paarsbruine verkleuring
Geplaatst: Vrijdag om 19:445 d Roma tomaat is volgens mij een type, geen variëteit. Maar die rechtse zijn geen roma, meer vleestomaat, denk ik. De Hoogeveense zaadhandel koopt gewoon in. Ze hebben zelf geen kassen met planten, voor zover ik weet. Ergens gaat wel iets niet goed als deze verschillende tomaten uit één zakje komen. Ik neem maar even aan dat het gekochte zaden zijn, geen zaden die je zelf hebt geoogst (met een kleine kans op allerlei kruisbestuiving).
Geplaatst: Vrijdag om 20:085 d Auteur Roma tomaat is een tomaat die in de USA ontstaan is uit een kruising van San Marzano met 2 andere tomaten, dus echt wel een variëteit. San Marzano is geen Roma tomaat maar een voorouder, Roma en San Marzano zijn wel beide van hetzelfde type "plum tomato's" https://www.fruitlent.nl/san-marzano-tomaten/ Roma wordt nu vaak onterecht als een synonym van "plum tomato" gebruikt.@Vinky er lijkt een kruisbestuiving zijn geweest, wat je best mag melden, De Hoogeveense zaadhandel zal moeten reclameren bij zijn zaadleveranciers.
Geplaatst: Vrijdag om 20:325 d 11 minuten geleden, redzebra zei:De Hoogeveense zaadhandel zal moeten reclameren bij zijn zaadleveranciers.Ja, en daarom wilde ik graag weten of meer mensen zulke verschillende tomaten uit een zakje krijgen. Van gesprekken in de Hoogeveense winkel @woldistel weet ik dat ze inderdaad alles inkopen, eerst testen op kiemkracht, en daarna in zakjes afvullen. En leuk om wat meer over die achtergronden leren @redzebra.
Geplaatst: Zondag om 05:384 d Dank voor alle tips. Ik heb tomatenmest van dcm gehaald wat goed schijnt te zijn. Misschien helpt dat ook nog wat. In de kas komen er wel insecten, maar beduidend minder dan buiten in de tuin waar ik elke meter door hommels en bijen word begroet. Vind dat gezoem heel vrolijk maar in de kas zitten alleen slakken en andere vliesachtige beestjes. Beduidend minder aaibaar 😬
Geplaatst: Zondag om 09:074 d Nog even over groeiomstandigheden en vruchtzetting. Linkje voor de liefhebber, met alle info: https://chatgpt.com/share/68737760-250c-800c-aa40-ef76c9bcfe6bEn ik heb zeer vergelijkbare percentages gezien van de trossen die er waren toen het hier warm was in het zuiden (in een week meermalen boven de 30 graden). Er zijn toch wel wat trossen te bespeuren waar 70% niet is aangeslagen, zo ik moet concluderen. En nu het weer wat gematigder zie ik weer meer bloemen die aanslaan, maar misschien is dat omdat ik ook handmatig wat aan ben gaan klungelen.Te hoge stikstof gehaltes werken blijkbaar ook niet mee. Nu gebruik ik wel specifieke tomaten mest korrels (12-12-17,+2-+20, een grote zak van 20 kilo die nooit op zal gaan...), maar de goedkope potgrond waar ik alles in heb gegooid was vooral hoger in stikstof. Dat was achteraf bezien misschien niet de meest goede zet, ondanks dat de planten ontzettend gezond zijn. Het kan overigens ook dat er geen verband is met de grond en de vruchtzetting en dat het allemaal hitte was.. Zondag om 09:254 d aangepast door Gianni1234
Geplaatst: Zondag om 10:114 d Gisteren voor ik ze ging oogsten. Daarna de eerste 4 snacktomaatjes geoogst.
Geplaatst: Zondag om 10:584 d Snelle sfeer impressie. Wát een seizoen tot nu toe. NB: de planten hangen ramvol met oogst. Zondag om 11:014 d aangepast door Gianni1234
Geplaatst: Zondag om 20:293 d Op 30-6-2025 om 22:06, Frans zei:rolgordijnen neergelatenDat is een goed idee! Ga ik eens over nadenken hoe ik dat hier in mijn kas kan doen. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: Zondag om 20:353 d Op 7-7-2025 om 20:04, grusonia zei:veel tomaten trossen mini blaadjes hebbenbladeren of zelfs scheuten op de trossen komt bij diverse soorten voor. De Tomberry's (bestomaatjes) hebben hier heel veel last van, erg veel werk om de trossen te snoeien. Maar ze geven wel heel erg veel lekkere tomaatjes gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: Zondag om 20:383 d Op 8-7-2025 om 19:06, redzebra zei:Dus andere gebieden, andere methodes. Verschillende weersomstandigheden, verschillende voorzorg maatregelen en dan is er ook nog de plaats (volle zon of half schaduw) en het type tomaat ( bij een kers tomaat is het minder erg wat je doet) en persoonlijke voorkeur. @Mai Pensato geeft de ideale snoei voor optimale opbrengst weer in een serre, Ruud legt zijn prioriteiten iets anders, @Roland snoeit bij sommige nauwelijks of niet maar gaat meer voor resistentie en heeft ook zeer prachtige planten tot laat in het seizoen.Zoals ik het doe is inderdaad van toepassing voor de teelt van stamtomaten in de kas. Voor mijn werk ben ik al bijna 35 jaar actief in de vruchtgroenteteelt en zo doen de professionele tomatentelers het ook. En dit is op basis van wetenschappelijk onderzoek. Gaat over de optimale LAI (Leaf Area Index) maar dat gaat denk ik wat te ver om dat hier verder uit te leggen gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: Zondag om 20:523 d Sorry voor de meerdere reacties van mij achter elkaar... Afgelopen weken erg druk gehad en nu aan het bijlezen hier...Het hete weer van enkele weken geleden, hier in Limburg werd het enkele dagen achter elkaar ruim 36 graden, heeft toch voor wat probleempjes gezorgd bij de tomaten.Boven de 30 graden gaat de vruchtzetting bij vrijwel alle tomatensoorten snel achteruit. Alle bloemen die tijdens die hete dagen bloeiden hebben hier last van gehad.Dit is nu heel goed te zien.Foto:Ik ga nu toch serieus nadenken over hoe ik tijdelijk een scherm kan aanbrengen in mijn kas. Het kasdek krijten vind ik maar niks.Een ander probleem is neusrot en dit is ook al gemeld hier zie ik.De San Marzano tomaten zijn hier erg gevoelig voor. Dit jaar heb ik voor het 2e jaar het ras Eduardo F1 staan. Dit zou een verbetering moeten zijn van Pozzano F1@redzebra jij kweekt ook Pozzano en had interesse in Eduardo. Ik kan nu bevestigen dat deze minder is dan Pozzano. De groei was vorig jaar in het begin matig, dat is dit jaar wel beter. Maar heel veel last van neusrot.Foto: gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: Zondag om 21:243 d Mijn tomaatjes. Er wordt er nu eentje oranje, de rest is allemaal groen nog
Geplaatst: Maandag om 14:482 d De eerste 100 & 1000’s zijn rijp. Ik heb er al een paar geprobeerd, lekker! Ook de Trixi’s komen er aan. Binnenkort de eerste plukken.De tomaten die vorig jaar aan de tomtato zaten, zijn nog niet zover. Wel veel vruchten voor een klein plantje. Geen idee welke soort dit is, maar ze waren vorig jaar 1 van de lekkerste. Nog even geduld.
Geplaatst: Dinsdag om 20:081 d Hier in de kas gaat het heel snel. Alle 22 soorten zijn inmiddels in productie, de vleestomaat Knockout was de laatste die de eerste rijpe tomaat gaf.De snack- cherry- en minipruim tomaatjes gaan veel sneller. Bij enkele soorten bloeit al de 15e tros en zijn de onderste 5 trossen geoogst. Bij de vleestomaat bloeit nu de 8e tros.Zoals ik paar dagen geleden al aangaf de hete dagen hebben wel gezorgd voor een verstoring in de vruchtzetting.Omdat beelden meer spreken dan tekst:oogst van 8 juliOverzicht van onderste trossen linker rij 11 juli zoals te zien is pluk ik vrij veel blad (zie eerdere posts)overzicht van onderste trossen rechter rij (11 juli)Tomimaru Muchoo F1 roze vleestomaat (erg populair in Polen) heb ik voor het eerstCostoluto Fiorentino geribde vleestomaat, oude heirloom soortCocktailtomaat rood (professioneel ras van Rijk Zwaan naam weet ik niet)Appleberry Yellow F1 gele paprikavormige tomaat, 2e jaar. ziet er erg mooi uit, groeit heel langgerekt inclusief de trossen. Smaak valt iets tegen: beetje melig (zoals bij veel gele tomaten)Solena Choco bruine cherrytomaat, groeit supersnel en erg veel trossen (hier in de kas al paar jaar 18-20 trossen!) die er prachtig uitzien. Maar ook erg lekker en gezond (extra lycopeen en antocyant) een van mijn favorieten. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.