Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:
9 uren geleden, Tanja65 zei:

Is het verantwoord die potten op warmtematjes te zetten of vermoord ik dan mijn pepers? Of gaat het om de luchtwarmte bij het rijpen?

Zou ik niet doen, het gaat om de vruchttemperatuur. De wortels verwarmen zal eerder averechts werken

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Tnx @Mai Pensato , dat was het antwoord waar ik naar zocht. Niet doen dus.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik heb vandaag 3 pepers geoogst van de mysterieuze peper (waarschijnlijk Anaheim of Prik Chi faa). Ik heb er zaden van verzameld. Hij is niet heel erg pittig, dus kan in gerechten voor de kids gebruikt worden.

20250917_114520.jpg

20250917_114820.jpg

Geplaatst:

@Gitta ik heb anaheim gehad en die ander niet. Dus dan zijn het zaden geweest van anaheim. Ik kan uitleggen hoe het verrassingszakje peperzaden is ontstaan. Elk jaar sorteer ik alle zaden die ik op het aanrecht in een hoekje opspaar. Op mysterieuze wijze vallen er altijd zaden uit waarvan ik niet weet wat het is. Dat gooi ik altijd weg en toen dacht ik, hoe geinig als alles dan bij elkaar zit en je hebt wel zin in een verrassing. Anaheim heb ik 1 x gehad en vind dikwandige pepers zo voor de snack niet zo lekker. Dus die gingen er ook bij. En zo geschiedde.

Ik vind het zo stoer dat je gewoon dacht, ik kijk wel wat er uit komt! Want je offert toch plek op. Maar dat bedacht ik me achteraf pas. Vond het ten tijde van het maken van het zakje een heel leuk idee om prima zaden niet te verspillen.

Geplaatst:

Ik vond het heel leuk en spannend om te zaaien. Ik ben er erg blij mee. Ik vind ze allemaal lekker, dus van allemaal zaden verzameld. Erg fijn dat ik nu bij allemaal een naam heb. Bedankt! @Mellie Ik heb er 4 verschillende pepers uit opgekweekt die ik nog niet kende.

aangepast door Gitta
Taalfout verbeterd

Geplaatst:

Het gaat opeens hard met de rijping van de pepers. Dit is de Habanada. Morgen weer een aantal oogsten.

IMG_8407.jpeg

Geplaatst:

Hoe verwerken jullie je pepers? Broekie hier.

Geplaatst:

@Tanja65 Het grootste gedeelte vries ik in. Die gebruik ik afhankelijk van wat ik kook. Mme Jeanette bijvoorbeeld in de roti. Jalapeno’s en sugar rush stripey in salsa. Daarnaast zet ik verschillende soorten op zoet-zuur om bijvoorbeeld te vullen met roomkaas. Of in schijfjes ingemaakt op pizza of broodje Mario bijvoorbeeld. Vers verwerk ik ze ook tot hotsauce, met mango bijvoorbeeld. De aromatische zijn daar erg lekker voor. En ik droog een flink aantal waar ik chiliflakes van maak.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Dank je, @Dahli . Ik ben nog in de fase waarin ik vooral onderscheid maak in hitte, en minder in smaak. Maar dat komt vanzelf. Dat had ik eerst ook met tomaten. Tot nu toe is de lemon drop hier favoriet, vanwege de… smaak inderdaad. Maar hey, alle begin is moeilijk. Ik kweekte nooit pepers wegens gebrek aan warmte, dit is mijn eerste jaar. Chilivlokken klnkt ook lekker. Snijd je de pepers dan in reepjes voor op de droger?

En voor de kenners: kan ik gedroogde pepers in de sambal gebruiken of beter vers (of ingevroren)?

Geplaatst:
1 minuut geleden, Tanja65 zei:

Snijd je de pepers dan in reepjes voor op de droger?

Ja, dan gaat het stuk sneller. Ook door schade en schande ontdekt, eerst sneed ik ze over de lengte door. Maar vooral bij dikwandige pepers duurt het dan erg lang. En…. eenmaal begonnen met pepers, raak je dat virus niet meer kwijt 😉.

Gebruik trouwens wel handschoenen als je gaat snijden en vet vooraf je handen in met zonnebloemolie ofzo. Dan de handschoenen aan, dan snijden.

Geplaatst:

@rorror Echt wel! 😍

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Wat een plaatje @rorror ! Allemaal even mooi 😍.

Geplaatst:

Dank! Hangt nog wel een hoop onrijp.
Morgen gaan we ze snijden voor in de vriezer en een deel drogen in droogmachine.

Geplaatst:

Vanochtend de laatste Jalapeno’s en Cabaca’s geplukt. Habanada’s en Sugar rushes hangen er nog genoeg. De Jalapeno’s laat ik nog even afrijpen in de vensterbank.

IMG_8417.jpeg

Geplaatst:

@Rorror!! Ik schrik ervan! Wat een palet. Ja met zoveel pepers moet je wel wat doen. Ik vries ze in, maar ik hoor nu alleen over droogmachines. Toch eens kijken of ik volgend jaar ook iets goedkoops kan scoren. Maar hoe doe je dat met pepers? Eerst schoonmaken denk ik, pitjes eruit en dan drogen in helften?

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Als ik voor mezelf mag spreken (anderen doen het misschien anders), snijd ik pepers kleiner dan alleen in de lengte. In de lengte doorsnijden duurt erg lang om te drogen, vooral bij dikwandige pepers als Jalapeno’s. Kleinere stukken drogen sneller. Ik maak van de gedroogde stukken chiliflakes of chilipoeder door ze te malen. Dan maken die kleinere stukken dus niet uit, maar het gaat wel sneller.

Geplaatst:

Ik snij de pepers - en ook de paprika's trouwens - in hele dunne reepjes, zodat ze sneller drogen. Ik maak er toch poeder of flakes van daarna.

Geplaatst:

Jalapeno's of alles wat dikwandig is gaat in de vriezer. Zonder zaadjes.
Alles wat overblijft snij ik klein in reepjes. Inclusief zaadjes.
DIrect na het drogen als het nog wat warm is gaan ze direct in de koffiebonenmaler. Doe je dit malen een dag later trekt het vocht er al weer snel in.

Vandag weinig tijd gehad, dus ga het morgen doen. Droogmachine zet ik buiten onder het afdakje, zodat de hete peper lucht niet door het hele huis gaat.

Geplaatst:
3 minuten geleden, rorror zei:

Droogmachine zet ik buiten onder het afdakje, zodat de hete peper lucht niet door het hele huis gaat.

Precies! Pepers en prei droog ik in de schuur om dezelfde reden, de rest in de keuken. 1x prei in de keuken gedroogd, nooit meer!!!

Geplaatst:
7 minuten geleden, rorror zei:

DIrect na het drogen als het nog wat warm is gaan ze direct in de koffiebonenmaler. Doe je dit malen een dag later trekt het vocht er al weer snel in.

Dat geldt voor vrijwel eigenlijk alles wat je niet direct verwerkt. Logisch ook wel, het is zo veel droger dan de omgeving. Ik doe om die reden ook vaak een zakje silicium bij de gedroogde groentes. Ik spaar daarvoor de zakjes uit de supplementen potjes.

Geplaatst:
6 minuten geleden, Dahli zei:

1x prei in de keuken gedroogd, nooit meer!!!

Waarom als ik vragen mag? Ik vind prei lekker ruiken. Ik heb een open keuken en ik ruik altijd de volgende dag wat ik gekookt heb, maar dan heb ik de fijne gedachte dat ik heerlijk heb gegeten. Of bedoel je wat anders?

Geplaatst:

verplaatst naar ander topic (Drogen met machine).

aangepast door Dahli
Verplaatst

Geplaatst:

Dank je. Wij hebben daar wel een stopcontact (eentje maar, niet normaal wat ze tegenwoordig aanbieden in een huurhuis), maar dan zet ik tijdelijk een tafeltje neer, geen probleem.😊😊😂

Geplaatst:

Is er nou vorig jaar stiekum een Peachadew met een SRStripey gekruist? 🤔

IMG_20250921_131309585_PORTRAIT.jpg

Dit is de enige vrucht met een rood/oranje/peachy kleur die ik tot nu toe gezien heb en ik weet niet eens van welke plant ie komt (thuis of volkstuin).

Wel grappig. Ik ga hem apart houden en de zaadjes bewaren.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.