Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

De Jalapeno’s gaan best goed. De ene pot geeft veel ‘bessen’, de andere meer traditionele vorm. Er ligt inmiddels al een en ander in de vriezer.

IMG_7939.jpeg

IMG_7949.jpeg

aangepast door Dahli
Typo

Geplaatst:

De sugar rush stripey is nog niet zo ver, maar belooft veel vruchten te geven. Hieronder een close up. Er hangen veel vruchten nog dieper in de plant en achter het blad. Blij mee! De plant is ruim 1 meter al. Morgen krijgt hij wat stokken ter ondersteuning.

IMG_7934.jpeg

Geplaatst:

En tenslotte nog eentje die ik via @woldistel heb gekregen, de Numex big Jim. De sugar rush en Habanada komen ook van haar 😃. Wat een mega-vruchten. Leuk die diversiteit vind ik.

IMG_7951.jpeg

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Als moestuinierder met weinig kennis van pepers kweken (had me daar nog niet eerder aan gewaagd wegens gebrek aan warmte en licht) dacht ik in mijn onnozelheid dat de bolivian rainbow in alle kleuren tegelijk zou groeien. Dus was ik een tijdje best teleurgesteld dat er alleen maar paarse aan groeiden. Maar nu zie ik dat ze verkleuren, en natuurlijk doen ze dat want duh dat doen alle pepers en paprika’s. Goeiemorgen, ook wakker. Maar enfin. Wij vonden - niet veel gewend - de paarse al behoorlijk pittig, vooral toen Cor er per ongeluk iets teveel tegelijk van door de bonenschotel gooide. Inmiddels heb ik geleerd dat ze van paars naar geel naar oranje naar rood verkleuren. We hebben momenteel een aantal paarse en één oranje aan de struik hangen. Ben benieuwd hoe heet de rode dan uiteindelijk zullen zijn.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Het loopt eindelijk in de kas. Alleen geen paprika’s…. Kyra had ik 9 planten. Waarvan nog 1 over en die kwijnt een beetje weg…

a0bedfecaaac87348bbe38011ae6cf39.jpg
018d11292306aeac6d07bcbdf4197d3d.jpg

e404f9fb9b8fb5fc81b43dec2701b5d6.jpg

En elke dag meerdere slakken in de kas

4b814617007fa84d262fca5f17a16b4a.jpg

e5b7ebb7320ba583aaedc0251ecfb808.jpg

Komt heel veel aan. Maar nog niks gegeten… snuf.

Geplaatst:

Het gaat erg traag hier.

Maar ik lees nu dat dat bij meer mensen het geval is, ik wacht het maar weer af.

De Espelettes doen het in elk geval prima, de rest zal nog wel komen dan.

Misschien dat ik ze volgend jaar allemaal in de kas doe.

Geplaatst:

Hier gaat ook bijna alles traag. Behalve de cayenne yellow, die heeft er zin in.

Het weer doet er de laatste twee weken ook geen goed aan.

Geplaatst:

Hier ook alles traag, maar ook de cayenne's doen het hier goed.

Geplaatst:

Hier een aantal uit de collectie.

In de grote 200 ltr pot hangen ook enkele cayenne red (foto volgt later, ben ik vergeten). Een hele grote pot heeft volgens mij niet echt voordelen. Lijkt er op dat de plant heel lang bezig is geweest om een groot wortelstelsel aan te leggen, waardoor boven de grond lange tijd niets is gebeurd.

20250803_203721.jpg

20250803_203759.jpg

20250803_203818.jpg

20250803_203832.jpg

20250803_203851.jpg

20250803_203901.jpg

20250803_204355.jpg

Geplaatst:

Hier een update van mijn peper-kweek dit jaar.

Op 11 januari heb ik de extreem hete pepers gezaaid (Carolina Reaper en Habanero Orange) en 2 potpepers (Solar Flare en Aurora). Op 12 februari de minder hete soorten, in totaal 8 soorten.

Helaas kiemden de Anaheim (hele milde maar geweldige peper) en de Koh Chang slecht. Uiteindelijk is na meer dan 20 dagen nog een Anaheim zaadje gekiemd maar dat plantje heeft altijd slecht gegroeid. Daar komen nu pas de eerste bloemen in (!). Van de Koh Chang (nieuw zaad) kiemden beide zaadjes niet.

Daarom heb ik later nog een paar planten bij gekocht: een Jalapeno White en een Aji Dulce Orange.

De Aji Dulce Orange plant heeft tot nu toe alleen maar hele lange scheuten met blad gemaakt en ik zie nu pas de eerste bloemknopjes.

Maar het goede nieuws is dat ik nu 9 soorten heb (plus de 2 potpepers) waaraan volop rijpe pepers hangen. Inmiddels heb ik er al diverse geoogst.

De Zebrange heeft dit jaar wel de kenmerkende rode strepen ! Vorig jaar gaf deze alleen egaal oranje vruchten.

Foto's (van 28 juli) (Carolina Reaper: zie het speciale topic waarin ik zojuist ook gepost heb):

1. Overzicht 12 planten (potpepers staan er niet op):

Pepers 2025-08-01 01.jpg

1. Jalapeno M

02 Pepers 2025-08-01 04 Jalapeno M.png

1. Jalapeno white

03 Pepers 2025-08-01 08 Jalapeno White.png

1. Zebrange rijpe vruchten

06 Pepers 2025-08-01 16 Zebrange.png

1. Zebrange ook nog heel veel niet rijpe vruchten:

Pepers 2025-08-01 17 Zebrange.jpg

1. Lemon Drop

05 pepers 2025-08-01 14 Lemon Drop.png

1. Cayenne Long Slim

04 Pepers 2025-08-01 11 Cayenne Long Slim.png

1. Thunder Cacho Brown

07 Pepers 2025-08-01 19 Thunder Cacho Brown.png

10.. Habanero Orange

08 Pepers 2025-08-01 21 Habanero Orange.png

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Wat een kleurrijk geheel! Volgend jaar ga ik ook pepers proberen, maar ik heb geen kas. Ik ben benieuwd hoe het dan gaat, want paprika's en aubergines gaan bij mij niet goed. Allemaal warmteminners.

Geplaatst:

Pepers kunnen op zich wel buiten, tenzij het zo'n prutjaar is als vorig jaar. Ze rijpen pas laat af, maar als je een beetje een beschut en zonnig plekje voor ze hebt, moet het lukken.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Ik kweek mijn pepers ook gewoon buiten, in grote potten, niet overdekt. Dat gaat prima! Maar wat @Arja zegt, beetje beschutting en zonnig (bij mij staan ze beschut op het Zuid-Oosten), is absoluut waar. En geduld hebben. Alhoewel ik al best wat pepers heb kunnen oogsten, verwacht ik de grootste oogst in september. Alles is gezaaid 1e week januari….

Geplaatst:

Ik heb vandaag eindelijk de eerste pepers op.
Wel gefrituurd, dus kan het niet helemaal beoordelen, maar weel wel dat de üç burun peper waarvan je een milde en pittige hebt, ik de pittige heb. Mijn moeder had nl de zaden door elkaar in hetzelfde zakje gegooid.

Heb de aji crystal blanco op. Was heel lekker. Meer een paprika. Erg dikwandig en sappig. HD ik niet verwacht. Zou deze en piri piri niet zo snel frituren, maar nood breekt wet.

Piri piri Was geurig en mild pittig. Niet te. Misschien door gebrek aan zon en hitte? Zo even googelen hoe die eigenlijk hoort. Ik heb altijd pepers die heter zijn dan de bedoeling. Misschien deze net andersom.

Zelfs mijn zoontje zei heel verrast ‘ op 6 augustus pas de eerste peper?!’ Dus het valt niet alleen maar mij op.

Geplaatst:

Wat een mooie foto's @Mai Pensato hier is het grootste deel nog groen.

Chinese 5 color

20250808_113229.jpg

Verrassing pepers uit de biozadendoos

20250808_113317.jpg

Nadapeño van @Rookie

20250808_113601.jpg

Espelette van @Rookie. Hier al 2 rijpe pepers van kunnen oogsten. Nu weer nieuwe bloemen.

20250808_113704.jpg

Malawi Peppadew van @Arja20250808_113713.jpg

Peppadew van @Arja

20250808_113757.jpg

Lemon drop van @Arja

20250808_113809.jpg

Bio Chilli peper uit het tuincentrum

20250808_113826.jpg

Van de chilli peper heel veel en van de Espelette dus 2 pepers kunnen oogsten. De rest is nog groen of begint te kleuren. Van chinese 5 color is de onderste bijna rijp.

Geplaatst:

Wil je weten hoe pittig de peper is die ge met liefde hebt gekweekt?

Stuur me een berichtje dan kan ik de peper voor je meten.

Ik ben een chemisch analist die door een uit de hand gelopen hobby een HPLC heeft.

Hiermee kan ik o.a. heel nauwkeurig capsaïcine /schovile meten, gewoon voor de lol, het kost je niks (behalve een pepertje).

Dan krijg je een analyse certificaat en kan je onderling kijken wie de pittigste peper heeft gekweekt!

Het is misschien extra leuk om dat te doen als je zaden met elkaar gedeelt hebt zodat mensen beter weten wat ze van de zaden kunnen verwachten.

Mijn vader houd heel erg van sambal, van de pittigste pepers ga ik een sambal proberen te brouwen.

Maak je toevallig van je pepers zelf ook sambal? laat het graag weten!

ik probeer een soort sambal proeverij voor mijn vader en wat vrienden te maken met verschillende pittigheid sambals zodat je zelf kan testen hoe pittige sambal je aan kan.

20250705_152146.jpg

Geplaatst:

@groentje wat leuk! Uit de hand gelopen hobby 😬 ik stuur je tzt wel wat pepers op. Ben zeer benieuwd! Nog even de zon pakken voor wat extra pit. Ze zijn nu sowieso nog milder vanwege de kou.

Geplaatst:

@Mellie Wie weet, we zouden kunnen testen of een beetje extra zon echt wat uit maakt. Als je nu een pepertje in de vriezer legt en later na wat zon dagen er nog 1 plukt, dan weten we wat het verschil is.

Geplaatst:

Net toen ik de kasdeuren dicht ging doen, zag ik wat geks. Bleek wolluis. Alle topjes afgeknepen waar het op zat. Morgen maar controleren of ik wat heb gemist. Leuk man moestuinieren 😬

Morgen ook maar gelijk foto’s maken.

Geplaatst:

Hier zijn de pepers tijdens onze afwezigheid goed gegroeid. Voorlopig nog niet op kleur (behalve sommige Jalapeno’s en wat Cabaca Peach), maar wel al aardig op formaat.

Jalapeno. Sommige groene zijn wat aangeknaagd. De rode niet, al te heet denk ik 😉.

IMG_8174.jpeg

Numex big Jim. Er hangen best wat grote knapen in. Niet goed te zien op de foto, maar deze begint wat te kleuren.

IMG_8172.jpeg

Sugar rush Peach. Ook hier de eerste verkleuring te zien.

IMG_8190.jpeg

Cabaca Peach. Belooft een mooie oogst te worden. Deze zijn zo enorm aromatisch. Klein, maar heel fijn. Maar ook pittig. Je hebt er maar 1 of 2 nodig om een geweldige smaak én geur aan je gerecht toe te voegen. Erg blij mee!

IMG_8166.jpeg

Habanada. De plant hangt vol. Ook zo aromatisch, maar weer heel anders dan de Cabaca. En heel mild. Erg lekker ook!

IMG_8191.jpeg

Geplaatst:

Ik ga hier ff wat “ koelte” in al die hitte brengen …😉

Wij houden dus niet van pittig eten…maar ik vind peperplanten zo leuk!! 😍

Dus aantal jaren terug me rot gezocht en uiteindelijk de “ sweet cayenne gevonden; een ZOETE peper…😅 Ik ben er heel blij mee en kweek ieder jaar paar planten op zodat ik zoete sambal kan maken en als er in recept een pepertje staat pak ik de zoete die dan soort pitte paprika smaak heeft…😋

Ze kwamen laat op gang dit jaar maar nu toch goed opweg!!👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_5300.jpeg

Geplaatst:

@Vrouwholle Als je niet van pittig houdt, kan ik je de Habanada echt aanbevelen! Echt nauwelijks pittig, mag echt geen naam hebben, maar zo aromatisch. Heerlijke smaak & geur. Als je wilt stuur ik je tzt wat zaadjes op als ik die heb kunnen winnen. Laat maar weten.

Geplaatst:

Ja dat zou ik fijn vinden @Dahli als jij de zaden tzt gewonnen heb stuur maar pb dan geef ik jou mijn adres…👍🙏🏻😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:
2 uren geleden, Vrouwholle zei:

sweet cayenne een ZOETE peper

Oh gaaf! Op de wensenlijst! Mijn man houdt van heet, ik ook maar ik kan veel minder hebben voor mijn maag begint te protesteren. Wel de smaak en niet de heet lijkt me geweldig.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Hier begint de eerste cayenne red eindelijk te kleuren. Nu weet ik renminste wel zeker dat ik het juiste zaadje had😁. Zijn flinke pepers bij van 23 cm.

20250812_155851.jpg

aangepast door Polly168

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.