Compostbode Geplaatst: 14 december 2024 Geplaatst: 14 december 2024 Hoi mijn naam is Compostbode Siemen en ik ben vandaag begonnen hier op het forum. Afgelopen voorjaar mijn tweede moestuin aangelegd. We waren beperkt in onze ruimte, dus vandaar twee plekken. Het stukje naast de schuur had relatief weinig zon, dus daar hebben wij de meer schaduw minnende planten gehad. Altijd al fan van composteren en composthopen geweest. Onze compost-straat bestaat uit een jora tumbler [JK270], een ecocyle compostbak, een ecoo compostbak en een hotbin 200. Wij zijn "extreme composteerders" en composteren ook de inhoud van onze composttoilet of beter gezegd droogtoilet. Groot fan van humanure handbook van Joseph Jenkins. Ben hier op het forum om moestuin kennis bij te spijkeren en inzichten rond composteren te delen. 8 Quote Ik composteerde al lang voordat ik een moestuin had....... 🥒 Etensresten zijn de meest voor de hand liggende kandidaten om te verwerken in een compostproces. 💩 Zowel dierlijke als menselijke uitwerpselen lenen zich uitstekend voor composteren. 🌱 Met compost voeden we het bodemleven dat op haar beurt de planten voedt. 🍃 Compost is een natuurlijke meststof en een interessant alternatief voor industrieel 🏭 geproduceerde kunstmest. 🪱 Door te composteren lever je een bijdrage aan het behoud en herstel van de biodiversiteit.
Jorieke123 Geplaatst: 14 december 2024 Geplaatst: 14 december 2024 Welkom hier! Zoals je in een ander topic al merkt zijn we wat 'heet' op mensen die misschien wel eens reclame zouden kunnen maken zonder ook maar wat zinnigs bij te dragen aan ons fijne forum. Ik zie tot nu toe nog geen overtredingen dus je zit nog goed Wat wil je zoal gaan telen komend jaar? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gitta Geplaatst: 14 december 2024 Geplaatst: 14 december 2024 Welkom. Twee mooie plekken om te kunnen moestuinieren. Ook ik ben nieuwsgierig naar wat je komend jaar wil gaan telen. Ik ben zelf al beetje bezig met het moestuinplan voor volgend jaar te maken. Mijn jongste zoontje is er samen met mij aan het kijken wat volgend jaar te kweken. Hij wil meer tomaten zegt hij. Quote
bonnie f Geplaatst: 15 december 2024 Geplaatst: 15 december 2024 Grappige naam! Welkom. Wat kweek je t liefste? Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Compostbode Geplaatst: 15 december 2024 Auteur Geplaatst: 15 december 2024 (aangepast) 22 uren geleden, Jorieke123 zei: Welkom hier! Zoals je in een ander topic al merkt zijn we wat 'heet' op mensen die misschien wel eens reclame zouden kunnen maken zonder ook maar wat zinnigs bij te dragen aan ons fijne forum. Ik zie tot nu toe nog geen overtredingen dus je zit nog goed Wat wil je zoal gaan telen komend jaar? Hoi Jorieke, Ja, de eerste reacties moet ik ff doorheen bijten. Voelde niet als een warm welkom. Fijn dat het desbetreffende topic opgeschoond is. Jouw reactie en vraag zijn warmer. 9 uren geleden, bonnie f zei: Grappige naam! Welkom. Wat kweek je t liefste? Komend jaar gaan we door met succesjes van afgelopen jaar. Pluksla, wortelen, snijbiet, nieuw-zeelandse spinazie, aaardperen, aardappels hebben het allemaal goed gedaan. De moestuin is tijdelijk en klein dus zeer beperkt in mogelijkheden. Voorjaar was erg lastig met weinig zon, veel regen en super veel slakken. De meeste aanplant is opgegeten. Naast de succesjes wil ik ook graag paksoi, chineese kool, spitskool en witte kool uitzetten. We hebben heeeel veeel zaden en het is lastig keuzes te maken. Volgend jaar ook mengsel van vermiculiet en eigen compost gebruiken om te ontkiemen. Laat mij o.a. inspireren door Charles Dowding [no dig] en permacultuur [ik heb PDC gedaan]. Mijn grootste droom op moestuinvlak is een kas om seizoen te verlengen en zaden te ontkiemen. We hebben afgelopen week de laatste wortels uit de grond gehaald en de nieuw-zeelandse spinazie geoogst gezien de aankomende vorst. De bedden zijn gemulched met compost en krijgen voor de nachtvorst waarschijnlijk nog een laag bladeren over zich heen. We zijn nu vooral bezig met citrus likeur en paddenstoelen tincturen maken. Typische winter activiteiten voor ons. 15 december 2024 aangepast door Compostbode Multiquote 7 Quote Ik composteerde al lang voordat ik een moestuin had....... 🥒 Etensresten zijn de meest voor de hand liggende kandidaten om te verwerken in een compostproces. 💩 Zowel dierlijke als menselijke uitwerpselen lenen zich uitstekend voor composteren. 🌱 Met compost voeden we het bodemleven dat op haar beurt de planten voedt. 🍃 Compost is een natuurlijke meststof en een interessant alternatief voor industrieel 🏭 geproduceerde kunstmest. 🪱 Door te composteren lever je een bijdrage aan het behoud en herstel van de biodiversiteit.
appelvrouw Geplaatst: 15 december 2024 Geplaatst: 15 december 2024 Ook welkom namens mij. Vertel eens wat meer over de paddenstoelen tinctuur? Van welke paddestoel en met welk doel? Ik maak wel tincturen maar voornamelijk met kruiden, zaden en een enkele wortel. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Compostbode Geplaatst: 15 december 2024 Auteur Geplaatst: 15 december 2024 (aangepast) Hoi @appelvrouw Dank. Op dit moment maak ik tinctuur van chaga, elfenbankje en lionsmane. Dat zijn alle drie zeer medicinale paddenstoelen. Denk bij Chaga o.a. aan de volgende positieve gezondheids effecten: – Sterke antioxidanten: Chaga is rijk aan antioxidanten zoals polyfenolen en superoxide dismutase (SOD), die helpen vrije radicalen te neutraliseren en het verouderingsproces te vertragen. – Versterkt het immuunsysteem: De beta-glucanen en polysachariden in chaga bevorderen de werking van het immuunsysteem, wat de weerstand tegen ziekteverwekkers vergroot. – Ontstekingsremmend: Chaga heeft krachtige ontstekingsremmende eigenschappen, wat het kan helpen om chronische ontstekingen te verminderen, bijvoorbeeld bij aandoeningen zoals artritis. – Ondersteunt de spijsvertering: Chaga bevordert de gezondheid van de darmen, helpt bij het kalmeren van het spijsverteringsstelsel en draagt bij aan een gezonde balans van de darmflora. – Verbetert de energieniveaus: Regelmatig gebruik van chaga kan helpen vermoeidheid te verminderen en de algehele energie te verhogen, zodat je je vitaler voelt. Daarnaast heb ik afgelopen maand ook mijn eerste paardenbloemwortel tinctuur gemaakt. De wortel heb ik in de herfst geoogst in een voedselbos hier in de buurt. Voor die tinctuur heb ik mij laten inspireren door dit artikel: https://growingupherbal.com/dandelion-root-tincture/ 15 december 2024 aangepast door Compostbode 3 Quote Ik composteerde al lang voordat ik een moestuin had....... 🥒 Etensresten zijn de meest voor de hand liggende kandidaten om te verwerken in een compostproces. 💩 Zowel dierlijke als menselijke uitwerpselen lenen zich uitstekend voor composteren. 🌱 Met compost voeden we het bodemleven dat op haar beurt de planten voedt. 🍃 Compost is een natuurlijke meststof en een interessant alternatief voor industrieel 🏭 geproduceerde kunstmest. 🪱 Door te composteren lever je een bijdrage aan het behoud en herstel van de biodiversiteit.
Erny Geplaatst: 15 december 2024 Geplaatst: 15 december 2024 (aangepast) Welkom op ons forum. En inderdaad hebben we wat felle waakhondjes hier maar als je eenmaal door het hekje bent en goedgekeurd dan kwispelen ook zij je tegemoet. Quote ... veel regen en super veel slakken. De meeste aanplant is opgegeten. Heel herkenbaar, alle courgette- , meloen- en bonenplanten waren erg snel verdwenen. Het mooie is dat er altijd weer een volgend jaar is en staat het slakkenrapen weer bovenaan de prioriteitenlijst. 🐌🐌🐌 Waar in Drente zit je ongeveer? 15 december 2024 aangepast door Erny 3 Quote
Gallox Geplaatst: 16 december 2024 Geplaatst: 16 december 2024 @Erny helemaal juist 😅 @Compostbode alvast een goed seizoen 25 1 Quote
Compostbode Geplaatst: 16 december 2024 Auteur Geplaatst: 16 december 2024 20 uren geleden, Erny zei: Waar in Drente zit je ongeveer? Ik zit net boven Emmen. 1 Quote Ik composteerde al lang voordat ik een moestuin had....... 🥒 Etensresten zijn de meest voor de hand liggende kandidaten om te verwerken in een compostproces. 💩 Zowel dierlijke als menselijke uitwerpselen lenen zich uitstekend voor composteren. 🌱 Met compost voeden we het bodemleven dat op haar beurt de planten voedt. 🍃 Compost is een natuurlijke meststof en een interessant alternatief voor industrieel 🏭 geproduceerde kunstmest. 🪱 Door te composteren lever je een bijdrage aan het behoud en herstel van de biodiversiteit.
redzebra Geplaatst: 16 december 2024 Geplaatst: 16 december 2024 (aangepast) Welkom ook namens mij, misschien zijn we even op slechte voet gestart, ik heb evenwel oprecht veel bewondering voor je professionele omschakeling en je doel om onze Eco print te verlagen, ik ben ook een fan van composteren, maar ik mag evenwel ook een beetje kritisch zijn, bij zomaar zeggen " Zowel dierlijke als menselijke uitwerpselen lenen zich uitstekend voor composteren." hoort toch ook enige nuancering als je dit op een algemeen forum stelt, o.a; van welke dieren, het composteren ervan gaat inderdaad altijd best, maar vooralsnog is alles nog niet toegelaten in België en Nederland voor professionele teelt zonder bijkomende maatregelen voor teelt van voedsel en ook voor particulieren is het opletten als je niet echt goed weet waar je mee bezig bent o.a. Menselijke uitwerpselen | Vlaco, het artikel dat je hier linkt ivm paardebloemwortel gaat me eerlijk gezegd ook iets te ver, daar wordt echt gesuggereerd dat dit een wondermiddel is voor kanker en geloof me iemand die in nood is neemt direct alles voor waar uit eigen ervaring. 16 december 2024 aangepast door redzebra 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 16 december 2024 Geplaatst: 16 december 2024 16 minuten geleden, redzebra zei: het artikel dat je hier linkt ivm paardebloemwortel gaat me eerlijk gezegd ook iets te ver, daar wordt echt gesuggereerd dat dit een wondermiddel is voor kanker en geloof me iemand die in nood is neemt direct alles voor waar uit eigen ervaring. Wel, dat lijkt mij ook wat al te kort door de bocht. Ik heb zelf herhaald kanker gehad en nog steeds. Maar ik neem echt niet alles blindelings voor waar aan! Bovendien is naar mijn mening het onwankelbare geloof in dingen als chemo en bestraling óók een geloof, maar als je dat hardop durft te zeggen dan ben je aan het vloeken in de kerk. Aan mijn lijf alvast geen polonaise meer, liever dood aan de kanker dan dood aan de ‘behandelingen’. Ik heb het betreffende artikel niet gelezen, maar in de natuurgeneeskunde staat paardebloem inderdaad bekend als een sterke lever ondersteuner en algemeen sterke anti-oxidant. Daarmee is het geen wondermiddel tegen kanker, maar het kan, in combinatie met andere kruiden, wel ondersteunend werken bij het genezingsproces. In de natuurgeneeskunde, en in de germaanse geneeskunde in het bijzonder, wordt bovendien anders tegen kanker aangekeken dan vanuit het reguliere perspectief. Ieder zijn meug, lijkt me, we sijn allemaal volwassen en hebben recht op ons eigen perspectief. 4 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Tanja65 Geplaatst: 16 december 2024 Geplaatst: 16 december 2024 Welkom hier @Compostbode! Leuk iemand te ontmoeten hier die ook bezig is met kruiden, tincturen en natuurlijke genezing. Op dit forum gaat het toch ook vaak over hoe je de nieuwste peperrassen het beste kweekt. Harstikke leuk, maar ik houd zelf ook wel van de natuurlijke aanpak. Misschien is er op het forum plek voor een rubriek waar items over genezende kruiden en natuurlijke ondersteuning een plek zou kunnen krijgen? 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Dahli Geplaatst: 16 december 2024 Geplaatst: 16 december 2024 Ook namens mij welkom @Compostbode. Ben van plan om binnenkort een hotbin te proberen, altijd leuk en interessant om van ervaringsdeskundigen te leren. Ik begrijp overigens wel een beetje waar de opmerking van @redzebraover nuancering t.a.v. bepaalde statements van vandaan komt en deel die mening. Ik ga ervan uit dat lezers die serieus verdergaande vormen van composteren willen proberen zich inlezen in de materie, maar ik denk wel dat je bij statements/claims rekening moet houden met die ene die dat niet doet. T.a.v. menselijke uitwerpselen en urine bijvoorbeeld lijkt het me wijs om aan te geven dat bij bepaald medicijngebruik dit niet wenselijk is bij toepassing in de moestuin/kweken van voedsel. Je landjes liggen er overigens prachtig bij! Ben benieuwd naar je moestuin-ervaringen van komend seizoen. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 17 december 2024 Geplaatst: 17 december 2024 Op 15-12-2024 om 17:25, Compostbode zei: We hebben heeeel veeel zaden en het is lastig keuzes te maken. Dit herken ik wel. Hier ook een beperkte ruimte en toch zoveel mogelijk willen zaaien. Zaden zijn gelukkig wat langer houdbaar dan 1 jaar. De meeste zaden dan. Het komt vast goed met het maken van de keuzes. Quote
Lia56 Geplaatst: 17 december 2024 Geplaatst: 17 december 2024 Welkom hier en veel lees / leer plezier Quote
Compostbode Geplaatst: 19 december 2024 Auteur Geplaatst: 19 december 2024 (aangepast) Op 16-12-2024 om 19:54, redzebra zei: Welkom ook namens mij, misschien zijn we even op slechte voet gestart, ik heb evenwel oprecht veel bewondering voor je professionele omschakeling en je doel om onze Eco print te verlagen, ik ben ook een fan van composteren, maar ik mag evenwel ook een beetje kritisch zijn, bij zomaar zeggen " Zowel dierlijke als menselijke uitwerpselen lenen zich uitstekend voor composteren." hoort toch ook enige nuancering als je dit op een algemeen forum stelt, o.a; van welke dieren, het composteren ervan gaat inderdaad altijd best, maar vooralsnog is alles nog niet toegelaten in België en Nederland voor professionele teelt zonder bijkomende maatregelen voor teelt van voedsel en ook voor particulieren is het opletten als je niet echt goed weet waar je mee bezig bent o.a. Menselijke uitwerpselen | Vlaco, het artikel dat je hier linkt ivm paardebloemwortel gaat me eerlijk gezegd ook iets te ver, daar wordt echt gesuggereerd dat dit een wondermiddel is voor kanker en geloof me iemand die in nood is neemt direct alles voor waar uit eigen ervaring. @redzebra we zijn niet op slechte voet gestart. Jij insinueerde dat ik reclame kwam maken. Je hebt zelf de website van één van mijn bedrijfsactiviteiten opgezocht. Je hebt daar kunnen zien dat daar geen producten voor consumenten zijn. Er is niet eens een webshop. Mijn professionele omschakeling doet er volgens mij ook niet toe. Ik ben hier als moestuinierder die graag kennis komt delen en zijn eigen kennis komt bijspijkeren. Excuus zouden volgens mij op zijn plaats zijn. Zowel dierlijke als menselijke uitwerpselen lenen zich uitstekend voor composteren. Als je dat van plan bent, dan ga ik uit dat iedereen daarin zijn verantwoordelijkheid neemt en onderzoek doet naar wat daar bij komt kijken. Ik link niet voor niets naar de website van het humanure handbook. Als ik een autoreis naar de Noordkaap aanraad, dan hoef ik daar ook niet bij te zetten dat het verstandig is dat je je rijbewijs, paspoort en sneeuwkettingen meeneemt. Iemand hier vraagt naar tincturen. Ik deel een artikel waardoor ik mij heb laten inspireren om die tinctuur te maken. Dat is een artikel van ruim 3.000 woorden met verwijzingen naar 24 wetenschappelijke artikelen! Een heel klein stukje van die tekst gaat over wetenschappelijk onderzoek [!] naar kanker bij gebruik paardenbloemwortel. Nergens wordt gesuggereerd dat het een wondermiddel tegen kanker is. Sterker nog er staat zelf een waarschuwing bij die ik hieronder nog even zal vermelden. Daarnaast geef ik nergens aan dat ik tinctuur maak als middel tegen kanker. "Voordat we verdergaan met meer gezondheidsvoordelen van paardenbloem, is het belangrijk om op te merken dat de meeste van deze studies voorlopig zijn en zijn uitgevoerd in een petrischaal in een laboratorium of bij dieren. Hoewel ze veelbelovende resultaten laten zien, kunnen we hieruit niet concluderen dat paardenbloem de juiste keuze is ter ondersteuning van ieders kanker. Paardenbloem is echter een antioxidant (Lobo et al., 2010) en helpt bij het ondersteunen van een gezonde ontgifting in het lichaam, die beide erg belangrijk zijn voor het voorkomen van ziekten, waaronder kanker." Dus ik zou het fijn vinden als je even bij jezelf te raden gaat mbt je reacties op de dingen die ik tot nu toe gedeeld heb. Als dit echter de gangbare manier is van communiceren hier, dan laat ik dit forum met alle liefde links liggen. 19 december 2024 aangepast door Compostbode 2 Quote Ik composteerde al lang voordat ik een moestuin had....... 🥒 Etensresten zijn de meest voor de hand liggende kandidaten om te verwerken in een compostproces. 💩 Zowel dierlijke als menselijke uitwerpselen lenen zich uitstekend voor composteren. 🌱 Met compost voeden we het bodemleven dat op haar beurt de planten voedt. 🍃 Compost is een natuurlijke meststof en een interessant alternatief voor industrieel 🏭 geproduceerde kunstmest. 🪱 Door te composteren lever je een bijdrage aan het behoud en herstel van de biodiversiteit.
redzebra Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 (aangepast) Beste @Compostbode, ik denk dat het het beste is dat ik geen reacties meer plaats op post van jou, deze laatste hier waren alleszins niet aanvallend bedoeld. Je kan mij gewoon negeren. Ik ben het forum niet, ook maar een gewone moestuinenthousiasteling. 19 december 2024 aangepast door redzebra 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 Nu het duidelijk is dat niemand het hier slecht bedoeld vind ik het een goed plan om hier ( ik bedoel de discussie gebaseerd op misverstand en elkaar niet helemaal begrijpen) een streep onder te zetten en vanaf nu gewoon verder te gaan met de dagelijkse zaken van het forum en in het bijzonder het verwelkomen van Compostbode. Hopelijk vind je het niet erg CB dat ik af en toe je naam afkort, sommige namen, zoals de mijne 😉vind ik wat lang. 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 Van mij ook welkom! Ik vind Compostbode Siemen een bijzonder goed gekozen naam, maar dat kan aan mij liggen 😆 3 Quote
Rookie Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 Ik heb weer van alles gemist, merk ik en dat is denk ik wel goed zo. Welkom hier en ik moet steeds grinniken als ik jouw naam zie...😀 Ik vind die koude bak met de strobalen leuk. 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 Op 15-12-2024 om 22:01, Erny zei: kwispelen ook zij je tegemoet. Leuk gezegd. 😂😂 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 (aangepast) 54 minuten geleden, appelvrouw zei: lang. Dank je AV. 😂 19 december 2024 aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 (aangepast) Welkom @Compostbode Ik moet er even aan wennen, wel grappige naam die je verzonnen hebt. Hoewel ik mijn eigen "boodschap" liever ergens anders zou brengen dan in jouw tuin te gaan zitten. Grapje hoor! Ik bedoel het goed. Ik houd nou eenmaal van grapjes en woordenspelingen. Maar daarom vind ik het goed bedacht. En ik ben ook zeer benieuwd naar jouw oogsten. 19 december 2024 aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.