Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bosbes-probleem: blad valt af en bloemen verschrompelen


Liesje

Aanbevolen berichten

Dáág, daar was ik weer

 

Ik heb een paar weken geleden mijn schamele collectie bosbesstruikjes uitgebreid naar 8. Helaas doen ze het niet allemaal even goed. Willen jullie eens met mij meekijken? Ik wil graag weten wat ik moet doen voordat straks mijn hele populatie sterft...

 

Van het rechterplantje beginnen de blaadjes af te sterven lijkt het. Zijn vriendje links heeft deze fase al doorlopen, en ziet er nu helemaal niet goed meer uit. Ik twijfel zelfs of ik hem niet moet rooien. Ik weet niet of dit besmettelijk is (wat het dan ook is), maar hoe hou ik het onder controle?

imag222668491338555584.jpg

 

Op deze foto zie je dat de eens witte bloemetjes lijken te verschrompelen, paars worden en dan af sterven. Is dat normaal? Nee toch? Iemand enig idee wat het is en wat ik er tegen kan doen?

imag222774221338555720.jpg

 

Alvast heel erg dank voor jullie reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Lies ik zit op klei hoor in N-Holland.

Voor dit soort gevoelige planten kun je toch best even bodemonderzoekje bij tuincentrum laten doen als je niet zeker weet, deze kunnen dan vertellen wat je moet verbeteren aan de hand van type beplanting.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ugh, beroepsdeformatie Hans , ik vind dat eigenlijk heel West-Nederland op veengrond zit. De vraag is dan alleen, hoe diep zit het veen? Maar de omschreven situaties komen niet bekend voor? Want dan ga ik idd wel even met een bodemmonster langs het tuincentrum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het toevallig "Goldtraube" want die van mij doet het ook niet goed

terwijl "Reka blue" en "Blue crop" die ernaast staan het wel goed doen en

bessen dragen.

 

 

Ron...

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje giswerk zo, maar laten we het proberen.

 

Ik zie geelverkleuring van het blad (magnesium tekort)

 

Verder staan deze planten op kleigrond. Ik kan de kalksporen op de verdroogde kluiten zien. Een giftig milieu voor de bosbes.

 

Achter je planten zie ik een verhoogde bak. Kun je daar geen turfstrooisel in doen en de planten daarin zetten? Werkt hier perfect.

 

ohja, blauwe bes houd niet van de (wortel)concurrentie van loofbomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Inderdaad wel giswerk. Maar ik zou ook gaan voor de optie, dat dit toch een geval is van : kalk aanwezig.

 

Is het klei, dan sowieso kalk ( jawel er bestaat ook zure klei, I know, maar in N-Holland ? ) Is het deels veen , of volle veen , kan het óók een teveel aan kalk zijn.

 

De blauwe bes ( het is geen bosbes ) in najaar opnemen en in kuipen ( al dan niet ingegraven ) zetten, met de juiste grondsamenstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken dit beeld. Boompjes die bij mij in de achtertuin staan hebben er ook zo uitgezien. Volgens mij is het onderbemesting. De grond is te schraal, en waarschijnlijk niet zuur genoeg. Of je op veengrond zit zegt an sich weinig over precies het stukje waar je boompjes staan...

Probeer te mulchen met turfstrooisel en gooi er een beetje bemesting bij. Verplanten is wellicht een beter idee.

 

Het zijn inderdaad zeurkousjes, die blauwe bessen. Maar wij zijn er hier dol op. Goede blauwe bessen uit eigen kweek zijn niet te vergelijken met die smerige waterbessen uit de super.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...