Ga naar inhoud

Beste methode om tomatenplanten te leiden / op te binden?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn houtje-touwtje oplossing (letterlijk), gebruikmakend van de balkon-railing (elk nadeel hep ze voordeel):

tomatentouw80391338979096.jpg

De planten zelf bind ik op aan bamboe, met een touwtje: platte knoop (geen oud wijf) erin zodat er een ruime, niet knellende lus ontstaat. Dat voorkomt dat ze teveel gaan wiebelen.

De zware vruchttrossen hang ik op, ook weer met touwtjes. Ten eerste vanwege het gewicht dat de plant zou doen ineenzijgen, ten tweede om knikken van de tros te voorkomen. Ook dun touw geeft bij mij geen insnoering, zolang het maar lussen zijn, geen strakke knopen.

Het ziet er niet uit, maar voldoet uitstekend.

(Oud wijf = fout gelegde platte knoop).

En de foto is uiteraard niet van dit jaar, was het maar waar.

Als ik in de volle grond zou telen (misschien over niet al te lange tijd):

- Twee paaltjes, lang genoeg, in de grond tikken (misschien drie, bij een wat langere rij)

- Halverwege en bovenop een horizontale stevige dwarslat. Voor de afhangende touwen.

- Misschien een smal dakje bovenop, tegen de ergste regen.

Een soort tomaten pergolaatje dus. Zal al wel eerder bedacht zijn.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Yep Henk,

Tomaten pergola, was ook in mijn ogen de beste mogelijkheid. Ze hebben behoefte aan licht, lucht en zon en niet te veel water van boven.

De grootste beginnersfout die ik maakte was de beperkte hoogte. Achteraf zou 1.30 meter beter zijn, voor de forse groeiers en handiger om onder te werken.

Ik heb van dikke hardhouten (afval)planken paaltjes gezaagd, waarlangs de tomaten groeien en waarop ik met overstek (plm 30cm)naar beide zijden een dun houten regelwerk heb getimmerd afgedekt met dikke plastic. (of golfplaatjes)

Met een beetje verval naar een kant en een regenton is het ook nog een welkome regenopvang.

Een vergelijkbare constructie heb ik gemaakt van buizen, is degelijker maar je moet wel een manier bedenken om de overkapping erop vast te zetten.

Bij de jonge plantjes in de kas gebruik ik dezelfde klemmen als GeeDee liet zien.

Voor buiten zou ik er een heleboel moeten bijhalen want ik heb momenteel zo'n 75 planten staan.

Ik zet ze trouw vast met binddraad. En ja dat is best veel werk maar ik laat de draden fijn zitten en kan de meeste volgend jaar gewoon weer gebruiken. Bij de zwaardere soorten en de struik-tomaten gebruik ik altijd binddraad naar het "dak" van de constructie.

Geplaatst:

om te lachen, ik haak een koord van wol,bind dat aan een grondpen en sla het koort regelmatig om de stengel, Is er een zware tros krijgt die nog een extra koort.

Wol genoeg, ben uitgebreid.

Doei

Geplaatst:

Misschien een optie die erg mij is, en als belachelijk van de hand wordt gewezen. Maar je kán ook gewoon voorkomen dat de hele tomaten-zooi te zwaar wordt en te lang en gewoon een last wordt:

alles dieven zoals iedereen natuurlijk doet. Maar ook na de 3e bloemtros ( en 2 bladeren erboven ) gewoon de plant toppen. Stoppen met verdergroeien dus. 3 bloemtrossen ( de onderste zijn inmiddels al richting tomaat aan het gaan ) en gewoon heel simpel; niet méér. Is de oogst straks klaar. Hup plant weg. Geen verder gemiep en weg met die dingen.

Ja, je hebt minder tomaten ( hoe ver gaan jullie ? 5 trossen ? ) maar wat zou mij dat ? Ze zijn er misschien nog wel lekkerder door ook. En geen ziektes misschien. ( of net wel )

Geplaatst:

Het lijkt mij dat ook met minder trossen per plant de planten gesteund dienen te worden. Maar op zich is het wel interresant wat Bit zegt, genoegen nemen met minder hoge planten door een minder hoge opbrengst per plant na te streven en daardoor ook gezondere planten te hebben. Wel zal je dan meerdere zaaisels moeten hebben om gedurende de gehele zomer over tomaten te beschikken.

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

Heb nu een aantal soorten (Tommy Toe, Kondine, Heart's Delight) waar ik meer een stokje naast heb staan voor de zekerheid dan omdat de tomaat het echt nodig heeft. Ze staan op het zuiden op een plateau waar de wind best bij kan, maar ze lijken daar totaal niet mee te zitten. Prachtige stevige stammen hebben de tomaten, bijna kaarsrecht ook. Dit in tegenstelling tot de Money Makers, die als een plumpudding in elkaar zakken zonder steun. En dan zit er nog niks geen tomaat aan.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...