Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Samen met @cobro60 een paar uurtjes gewerkt, Dozen gelegd en daarop compost gestort, en bedjes gemaakt. Rabarber geplant/verplant. Aardbeien in een nieuw bed gezet. Grasjes getrokken in de kas en tussen de kapucijners (die mooi opkomen). 

Daarnaast eindeloos verpot (thuis) ivm groei en de aankomende MTFD. En laurier in bosjes gebonden en boven te drogen gehangen, de restblaadjes in de oven gedroogd (hele plaat vol!), en een heleboel inmiddels gedroogde rozemarijn klein gemaakt en gedeeltelijk tot poeder gemalen, en ook een restje winterbonenkruid. 

• Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Zonnig, met een stukje er af en een fris windje.

Veldsla geoogst en op de tuin schoongemaakt.

Het komt van de volle grond en dan is het wat sleets.

Op zoek gegaan naar potjes en kweekbakjes en gelijk het kasje wat opgeruimd.

Met een hoop troep, bakjes etc. en een halve emmer zaaigrond naar huis.

• Like 2
Geplaatst:

Vandaag opruimochtend op het complex. Goeie opkomst van leden en ik heb zelf een flink stuk afwateringssloot ontdaan van takken en blad. Daarna een breed pad weer geblokkerd met stammen en takken, dat ontstaan was doordat de gemeente nogal rigoreus aan het snoeien was gegaan, met flinke machines. Als vereniging hebben we daardoor wel gratis alle paden van een nieuwe houtsnipperlaag kunnen voorzien. Maar ik vind het toch wel een beetje kaal.

Om kwart voor elf snel naar huis om de telescoop op te stellen voor de gedeeltelijke zonsverduistering van vandaag. Leuke time lapse van gemaakt.

En daarna nog aubergines en paprika's in grotere potten gezet. Die stonden al een tijdje wat te verpieteren, dus ik hoop dat ze nu weer wat bijtrekken.

Morgen ga ik weer op mijn eigen tuin aan de gang 🤸

• Like 5
Geplaatst: (aangepast)

@cobro60 heeft zich uitgeleefd met compost sjouwen op de moestuin. Ik heb me ondertussen uitgeleefd in de achtertuin, alles in de bakken water gegeven (ondanks de olla’s redelijk droog), een stuk of wat plantjes verder verpot en opgepot en bewaterd ivm de MTFD, potten en emmers ontdaan van oude aarde en afgewassen, de vele opgegeten doperwten vervangen door nieuwe zaailingen die al klaar stonden (dit jaar ben ik slakbestendig, lol), en tussendoor de was gedaan en opgeruimd binnen. Productief dagje zo. Morgen weer verder op de moestuin, dan ein-de-lijk de aardappels er in. 

Misschien moet ik nóg wat extra doperwten bijzaaien bedenk ik nu.

aangepast door Tanja65
  • Like 1

Geplaatst:

Tomaten voorgezaaid.

Paprika's verspeend.

Raapstelen kwamen niet op, op het zakje gezien dat de tht datum 2017 was (een gegeven paard) en gelijk de gehele inhoud gezaaid en nieuw raapsteelzaad op het boodschappenlijstje gezet. 

Tuinbonen karmozijn uitgeplant. Ik vind ze nu al mooi!

PXL_20250329_152624097.jpg

Tuinbonen en bietjes WUR uitgeplant. 

PXL_20250329_152600054.jpg

De WUR bonen plantjes waren nog erg klein, maar ze gingen al een beetje schimmelen in het potje, dus toch maar uitgeplant voordat het erger werd. Ik had net twee potjes met tot snot verworden tuinbonen en doperwten weggekiept. Ik wijt het aan de kleffe potgrond (ik begrijp nu waarom je zaai/stekgrond moet gebruiken), en waarschijnlijk heb ik ze teveel water gegeven. 

Partner was met de vijver bezig, die ziet er nu al bijna af uit. Er komt nog wat meer flora en fauna erin en omheen. 

PXL_20250329_152730024.jpg

Genoten van het prachtige weer. De amandel is nog steeds prachtig.

PXL_20250329_152839595.jpg

Maar ook laag bij de grond is het mooi, de daslook bloeit al.

PXL_20250329_153240129.PORTRAIT.jpg

En de dovenetel, waar de hommeltjes zo blij mee zijn.

PXL_20250329_154612412.PORTRAIT.jpg

Ook veelbelovend: de nine star. Hij wordt steeds voller. Mooi! 

PXL_20250329_121317414.jpg

De knoflook staat er erg mooi bij, en we hebben nog boerenkool die we binnenkort toch eens in de pan moeten hakken. En heee, wie zie ik daar bij het hek zitten? 

PXL_20250329_121257878.jpg

Mijn vriendinnetje zit te wachten tot ik haar aandacht geef. 

PXL_20250329_154106370.PORTRAIT.jpg

Het is een hele blog geworden, meestal ben ik daar te lui voor, maar vandaag was het allemaal te leuk om niet te delen. Lentekriebels! 

• Like 9
Geplaatst:

Rondje water gegeven, pepers voeding, mijn tomatenzaailingen de grond uitgekeken en (eindelijk) de 2 gigantische hortensia’s gesnoeid. De rattengang onder de sugarsnaps in de tuin nogmaals dicht getrapt. Gelukkig lijden ze er vooralsnog niet onder. En natuurlijk de vogels bijgevoerd. 

• Like 2

Vanmorgen eerst even 4 zakjes gratis compost gehaald bij de gemeente.  Goed dat ik met de scooter was want er stond een file van auto's, als ik met de auto geweest was had ik rechtsomkeert gemaakt. 

Op de tuin heb ik  een tuinslang aangelegd naar mijn kasje,want het water was weer aangesloten op de tuin! En de parelslang doet het. Wel lekte het nog overal bij de slangkoppelingen en ik dacht eerst dat het B-keus was dat Temu spul maar iemand wees me erop dat de waterdruk veel te hoog is en dat ik zo'n waterdrukregelaar ertussen moet zetten. Die had ik toevallig liggen, maar die paste niet helemaal lekker en toen heb ik met ductape loten klooien, en nu lekt ie alleen nog maar daar. Moet ik nog wat voor aanschaffen. 

Voor de rest panlatten in mijn kasje geschroefd waar ik later het touw aan kan vastknopen voor de tomaten. Beetje sla en bietjes gezaaid.

En iemand kweekt daar 6 tomatenplantjes "crimson crush"  voor me , en ik heb er alvast 3 zaailingen van gevraagd. Die wil ik later gaan enten thuis.

Voor de rest beetje opgeruimd..

20250329_103026.jpg

20250329_115330.jpg

20250329_115341.jpg

20250329_130955.jpg

20250329_181540.jpg

aangepast door driepinter
  • Like 5
Geplaatst:

Wat een leuke fotos en wat een prachtige amandel en vijver! Een amandelboom lijkt mij heerlijk!  Ik ben gek op amandelen, qua noot, amandelspijs, amandelolie, etc. Helaas woon ik in een huurwoning en zet ik dus geen bomen die nog jaren nodig hebben om vruchten te geven.

• Like 2
Geplaatst:

Zon met harde noordenwind, windkracht 5.

Trek gekregen in spinazie en dus naar de tuin gegaan en de helft van de eerst gezaaide spinazie gedund.

Alles schoongemaakt en water gegeven aan de planten die bleven staan.

Nog een bosje narcissen gesneden en verse bieslook en knoflook geoogst.

Een deel van de buitensla nog gegoten en weer retour.

• Like 5
Geplaatst:

Ik vond het vandaag echt wel fris, met die wind. Toch weer een paar bedden schoongemaakt en eentje wat extra bemest met koemestkorrel voor de brassicas die ik deze week wil voorzaaien. Zwitserse reuzen (peul) en Usui bladerwt uitgeplant. 

• Like 2
Geplaatst:
24 minuten geleden, woldistel zei:

Zwitserse reuzen (peul)

Jij zit goed in de reuzen! Na de monsterspinazie van gisteren, weer een reus toegevoegd aan mijn lijstje. Ik heb me nooit gerealiseerd dat er zoveel reuzen-varianten zijn. Heb ze even opgezocht, leuk hoor!

IMG_0965.webp.0a9aa23436021154dc2051f9bfc63df6.webp

On topic: Vooral veel onkruid gewied, nog wat water gegeven en nog eens door mijn zadenverzameling gegaan. Naast koolrabi, ook klimcourgette, vijgenpompoen, abc kruid en bietjes alvast apart gelegd.

• Like 3
Geplaatst:

Zo zeg, wat een wind op het open terrein van de moestuin! Het leek wel alsof we aan zee waren (we wonen op de Veluwe). Ondanks dat toch  wel wat werk verzet samen, ik heb voorgezaaide doperwten geplant (er waren er ondanks mini-kasjes toch nog opgegeten), eindelijk de aardappelen in zakken gepoot, de nieuwe zaaibedjes nog wat opgehoogd met de compost die we gisteren konden ophalen bij de gemeente, en de bak met spinazie en kapucijners van gras ontdaan (volhouden! We gaan het winnen van het kweekgras). @cobro60 heeft weer een stuk grond omgespit en van kweekgras ontdaan, en rabarber in het nieuw omgespitte stuk gezet, en is ook nog even heen en weer gereden voor wat extra water. Ik wacht met smart op het aansluiten van de waterpomp, de slang ligt er al, nu de pomp nog.

• Like 2

Geplaatst:

Zonnig met een frisse noordenwind, wel iets minder hard als gisteren.

Pastinaak, boerenkool, venkel, verse knoflook, snijbiet en selderij geoogst.

Een paar aardbeiplanten opgepot.

Een stukje gespit en geschoffeld.

Water gegeven.

Uitgebloeide narcissen gekopt.

De berglook er uit gespit want er was kweekgras ingegroeid van de verwaarloosde buurtuin.

• Like 2

Nog even snel naar de moestuin gesjeesd om de kas water te geven (was de hele dag elders). Daslook geplukt. Morgenmiddag hopenlijk meer. 

aangepast door Tanja65
  • Like 2

Geplaatst:

Mijn tomaten en de enkel peper planten mee naar buiten genomen en een zonnebad gegeven. Ook de planten een laagje nieuwe aarde op de bodem gegeven ( plant omkiepen in je hand, de stengel losjes tussen twee vingers, een cm verse aarde in het potje scheppen en de plant weer terugkiepen ) en een voetenbad. 
wederom de jonge boom- en struikaanplant water gegeven.

Geteld of ik genoeg tomatenplanten heb voor de mtfd.

Dit is de peper Jigsaw voor @StanW

32D3D881-C8EF-44B1-87CC-0898BC943CEB.jpeg

• Like 4

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nog steeds een harde, koude wind.

We hebben de tuinslang veranderd.

Er zitten nu een paar splitters tussen, zodat ik drie slangen heb: eentje naar voren, eentje voor de bakken in de achtertuin en eentje voor de bakken aan de zijkant van de tuin.

Dat scheelt een heleboel heen en weer gesleep met een tuinslang van veertig meter.

Ook heb ik mijn twee nieuwe kunststof bakken met deksel een plekje gegeven en gevuld met grond van de Jumbo.

Ook nog extra zakken grond gehaald voor de bakken, die morgen komen.

Fijn, die deksels er op.

• Like 2
Geplaatst:

Een nieuwe overbuur en kennis gemaakt.

Ze zat lekker als een kleutertje op haar kont de kweekwortels uit het zand te zoeken.

Haar wat over de tuin verteld en het over het nut van de uitvinding van de schoffel en spitvork.

Nog wat aardbeiplanten kunnen geven en daarna een eenruiter met een rot raamwerk  fris gewassen en in een goed raam gedaan.

Twee oude eenruiters uit elkaar geschroefd na  ik schat zeventig jaar bewezen diensten.

Hardhout met messing schroeven die er netjes uitgingen.

De grond onder glas begoten zodat ik het straks  weer kan spitten en de lage kas dichtgedaan.

Gezocht naar bepaalde potjes maar niet gevonden, wel veel andere troep en nog hard gevallen over de kabel van het zonnepaneel.

Nog een plaat trespa schoongemaakt en klaargezet, die moet in de kapotte beschoeiing.

De asbestplaat die er zat er uit gehaald en er vast gespit zodat er ruimte is.

Het is ondertussen droog genoeg om in de greppeltjes te kunnen werken.

• Like 2
Geplaatst:

Vandaag rode Mizuna gezaaid buiten. Binnen voorgezaaid, 2 soorten mm test zaden (Greensboro RZ en Trival Bataviasla RZ) en tatsoi. Verder nog wat onkruid verwijderd en water gegeven. 

• Like 3
Geplaatst:

Een 8-tal paletten, 2 per zijde, rechtstaand aan elkaar vastgemaakt met koord om er een compostbak van te maken. Dat maakt een bak met een volume van zo'n 3 of 4 kubieke meter. Daar gaat al het groenafval in en over 2 jaar komt daar dan de mooiste compost uit dat ik kan wensen.

De compostbak van 2023 ook meteen afgebroken. De compost zelf had ik al goed geplunderd 😁 maar er is toch nog een 200 liter over.

Met behulp van een mini graafmachine 10+ kuub paardendrol 30cm dik uitgestrooid op een 'nieuw' veldje.

• Like 3
3 uren geleden, Patrijs zei:

Ze zat lekker als een kleutertje op haar kont de kweekwortels uit het zand te zoeken.

Haha @Patrijs, zo doe ik het ook! Tot groot vermaak van mede tuinierders maar dat kan me echt niks schelen. 

Vandaag de diverse soorten sla en de andijvie geplant,  stukje van de kas met spinazie onkruidvrij gemaakt (want de compost bleek vol te zitten met een of ander onkruidje), opgegraven rabarberwortels van kweekgras ontdaan, uien en sjalotjes geplant en diverse plantjes water gegeven. We wachten met smart op de aansluiting van de slang want het is een enorm gesleep met jerrycans met water nu. Ondertussen thuis de gisteren schoongemaakte en gesneden rabarberwortel gedroogd voor thee en verfstof, en ook nog in de achtertuin allerlei soorten kolen in een zaaitray voorgezaaid, o.a. bloemkool, broccoli, spruitkool, spitskool en palmkool. Ik geloof niet dat ik eerder zoveel kolen had.  

aangepast door Tanja65
  • Like 5

Geplaatst:

Gisterenochtend voor ik naar school ging, de kas al water gegeven. Later de potten.

Gisteren en vandaag laatste planten verpot.
Nieuwe komkommers gezaaid. Courgette niet, want ik denk dat alles opgegeten gaat worden door slakken… dus had er geen zin in.
Wel vandaag nog wat tomaten bij gezaaid nadat er laatste zaden 3 stuks niet zijn opgekomen en door een waternietgeef-actie van een niet nader te benoemen iemand er wat planten zijn uitgevallen… duusssss

• Like 4
Geplaatst:

Paprika's en tomaten verpot. Een aantal paprika's staan al een weekje in de kas ( nog wel in een grotere pot) en dat gaat goed. Verder de aardbeienplantjes in de bakken gezet, Dahlia's in de grond en lekker van t zonnetje genoten

• Like 4
Geplaatst:

Naar de bewoonde wereld om een cirkelzaag te halen om de trespa platen door te halen.

Lekke band met de auto dus eerst een ander wiel er op. 

Op de terugweg via de tuin de plaat opgehaald en wat stronkjes witlof opgegraven en schoongemaakt.

• Like 3
Geplaatst:

Alle plantjes in de moestuin water gegeven, en de uitgedroogde zielepietjes in het kleine kasje achter zojuist ook nog ff. Verder gegaan met de kas onkruidvrij maken. Begonnen aan een nieuwe bak die grasvrij moet, morgen verder. 

• Like 5

Geplaatst:

Alle bakken op poten leeggeschept, de bakken waren van metaal en helemaal verroest, flut kwaliteit.

Het bovenste laagje grond aan de heg gegeven, maar daar onder kwam prachtige grond vandaan.

Al die grond in de emmers geschept, waar straks de kolen in gaan.

De grond, die uit de kolen emmers kwam overgeschept in andere emmers, daar komen bloemen in te staan.

De verwachting was, dat er nieuwe bakken (met deksels) bezorgd zouden worden vandaag, maar tot nu toe nog niets...

Die bakken zijn dan van kunststof, UV bestendig en kunnen tot min 40 aan.

Ik hoop, dat die het langer volhouden dan de metalen bakken die er stonden.

• Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...