Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Featured Replies

Geplaatst:

Ik denk dat we een verwarring hebben in het begrip “bak” @Petrasmoestuin 😬 wat ik doe is een klein los bakje bv van de champignons met een laagje bemeste aarde en daarop het bv p9 kweekpotje….🤔 als tijdelijke oplossing .

Maar ik begreep later dat jij wel de tijd neemt om de planten naar steeds grotere maat pot te verplanten en dan is dat wat ik doe niet nodig. Verpotten is uiteraard ook veel beter voor de plant en wat ik doe is een “nood oplossing” Sorry dat ik daar niet duidelijker in was🤦‍♀️🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

aangepast door Vrouwholle

Geplaatst:

Hij stond al in P13 en ik had er een bakje van de chinees onder gezet, net als grootte champignonsbakje. De aarde klopte ik eruit, maar de wortels braken bij alletwee. Maar ze komen er wel weer bovenop.

Geplaatst:

De laatste sugar snaps geoogst.

Daarna de planten afgeknipt en verwijderd.

Klimtouw gemaakt en tomaten geplant, daarna gemulched.

In de kas plek gemaakt voor vier aubergineplanten en vijf struiktomaten.

Alles uitgeplant en gemulched.

Als ik het zo lees lijkt het niet veel, maar ik voel me gesloopt...

Geplaatst:

Ik voel mij ook gesloopt, maar dat komt niet door de 5 uur werk, maar door mijn rug en heuppijnen, die steeds heftiger worden. Maar ik ga gewoon door.
De kweekbak met 9 stengelbroccoli hogere bogen gegeven en dan weer vlies erom.
Alle sjalotten uit mijn grote Hero van 120 x 120 gehaald, wat een klus! Die wortels zijn diep en zitten heel vast in de grond, dus dat was niet zo prettig.
En toen bleek dat ik een hele streng heb van allemaal hele kleine sjalotjes, dus zo'n 25 strengen (zo noem ik het maar) met zeker 10 - 12 sjalotjes eraan. In die zelfde bak stonden ook 58 rode uien, die moesten er ook uit, sommige schoten al in bloei en de meeste omgevallen, net als de sjalotten.
Opgehangen in mijn vroegere groenteflat, was ook veel werk.
En dan te bedenken dat ik nog 4¼ bak knoflook heb en 2 bakken uien trio.
Snel wat plekjes gevonden (niet de ideaalste, maar ze werden hoog) voor de venkel, niet in de bak waar de sjalotten uitkomen, want ik wou ze in een diepere bak laten groeien.
Vanmorgen water gegeven om pff 7.00 uur.
Ik wou nog meer doen, maar het was even genoeg. Straks weer slakken rapen. Morgen weer verder.

20250616_132346.jpg

20250616_153207.jpg

20250616_163302.jpg

20250616_172646.jpg

20250616_172655.jpg

Geplaatst:

Mooie uienoogst @Petrasmoestuin ! Die rode zien er helemaal prachtig uit.

Geplaatst:

Edit: en wat zo leuk is dat er diverse N-Z spinazie tussen de knoflook stond, die heb ik allemaal aan de zijkant naast elkaar gezet, die mogen van mij doorgroeien. Hoef ik dus ook nooit meer te zaaien hahaha.

Geplaatst:

Water gegeven en aardbeien geoogst. 2 slakken gevangen vandaag.

Geplaatst:

Gisteren en vandaag aardbeien geplukt tomatenkas bijna onkruidvrij gemaakt. Komt steeds mini sprietjes kweekgras in de nieuwe peperkas op. Gelukkig zijn ze zo klein heel makkelijk weg te halen, maar wel irritant.

Gisteren alleen de nieuwe zaailingen water gegeven. Vanochtend wat grootser. Ook weer in de peperkas alle luis eraf gespoeld… wel hardnekkig dit jaar. Blijft maar terugkomen.
Paar frambozen gesnoept. Zelf ook wat grote aardbeien naar binnen gewerkt. Ik moet zeggen dat deze ongeplande planten me een gigantische oogst opleveren die heel lekker is. Nu zit ik er sterk over na te denken de aardbeien weer in de volle grond te doen. Veel grotere aardbeien.
Eerste x framberry aardbeien. 1e jaar schimmel erop. Vorig jaar altijd kinderen of vogels die er eerder bij waren. Dit jaar IK MUHAHAHHAHA

ac40a35bbad38d80b687e521c1d0247f.jpg
Die gaan uit deze pot, al is de combi schapenwol wel echt een blijver in potten.

Volle grond aardbeien zijn groot.

1f470101ed5f7b6bd4105a5193aed620.jpg

Geplaatst:

Hahhahah @Mellie ik moet steeds gnifflen en nu zelfs hardop lachen om je aardbei verhalen. Heerlijk, zo wel de aardbeien als hoe je schrijft.

Ik snoepte ook een paar frambozen (hele grote), totdat ik zag dat er meer hingen. Dat waren veel kleinere, die zijn voor de kinderen. Ik was dus ook eerder dan de kinderen vandaag.

Ik haalde de laatste rucola uit de kas, maakte dat schoon. Oogstte 2 Little Gems. Pootte de Basilicum die ik gezaaid had op de plek van de rucola. Diefde tomaten en gaf water in de kas.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Alles vanmorgen gedaan. Onkruid verwijderd. Water gegeven. Peultjes geoogst en de laatste tuinbonen geoogst. Ook nog aardbeien geoogst.

aangepast door Gitta
Tekst toegevoegd

Geplaatst:

Weer water gegeven, tomaten gediefd en opgebonden. Pompoenen ook opgebonden, die gaan zo hard. En uitgebloeide bloemetjes van de peperplanten gehaald, de bloemblaadjes dan. Zodat het pepertje zichtbaar wordt. Vorig jaar had ik een paar volgroeide pepers die ingesnoerd waren omdat het rokje er halverwege nog om zat.

Geplaatst:

Bijna alles 2 x water moeten geven.
18 Knoflook eruit gehaald uit de volgende bak (heeft mijn man gedaan, ik kwam er niet toe). En gelijk opgehangen om te drogen.

Knoflookbieslook die een beetje uit zijn verband was gegroeid en het smaakte niet naar bieslook of knoflook, dus wat het was is een raadsel of is dat normaal dat het zo wordt?
Snijbiet Luculles geoogst.
Bonenkruid en tuinkers geoogst.
Tomaten gediefd.
Alle courgetten en pompoenen vastgezet, nieuwe stokjes erbij en dan richting hek. Omdat ze ver van de hek staan na het verwijderen van alle peulen.
Niet veel kunnen doen verder, wou de bak van gisteren schoonmaken en de wortels eruit (heeeel veel) kom ik een nierenmest tegen, nou dan baal je sterk. Dan ben ik er toch een tijd mee bezig. Vorig jaar had ik er 4. Alleen nu kon ik het echte nest niet zo gauw ontdekken, de mieren liepen zeker over 4 tot 6 vakken heen, als je in vakken denkt. Heb ik niet meer. Zo veel mogelijk eruit gehaald wat ik tegenkwam en ook nog even een keer gebeten doordat er een ontsnapte via mijn handschoen naar mijn pols. Brandnetelgier gespoten en kruidnagelen in de bak gegooid. Ik hoop dat er morgen minder zijn.

Oh ja toch nog wat gedaan: extra Haricots Verts en slabonen voorgezaaid. Niet direct, want die komen later in de ex-mierenbak (hoop ik). En wat andijvie bijgezaaid dat niet opgekomen was.

En mijn man heeft weer een hele bak aalbessen geoogst.

20250617_162515.jpg

20250617_164433.jpg

20250617_182652.jpg

20250617_183626.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Net twee uurtjes buiten onkruid gewied en alles wat teruggesnoeid kon worden ook gedaan. Mooi weer ervoor en er staat een lekker briesje hier.

Geplaatst:

Ik moest een dezer dagen water geven, en moest me inhouden want was maandag al paar uurtjes buiten en gisteren ook paar uurtjes, ging een vriend helpen zijn huistuin te onderhouden (gras maaien en heg snoeien), en was voor mijn doen best wel verbrand. Normaal verbrand ik een beetje lichtrood en is het de volgende dag weg, maar vandaag was ik nog steeds lichtrood in mijn nek. Armen waren weer normaal.

Dus vanochtend rond 9am klein uurtje wat rond gekeken en water gegeven.

Morgen en overmorgen rusten, en zaterdag weer. Dan is ook de klusochtend op de vereniging.

Geplaatst:

Gieten en aardbeien eten, dat doe ik dagelijks. Samen met onze hond (aardbeien eten, met gieten helpt hij helaas niet mee), die is gek op aardbeien en doet ook aan zelfbediening.

Geplaatst:

Water gegeven. Onkruid verwijderd. Bindsla geoogst. De boterbonen en stambonenRecord in potje met moestuin grond gedaan. Ze hadden worteltjes.

Geplaatst:

‘Zelfbediening’ @@flup [emoji38][emoji38][emoji38][emoji38]

Geplaatst:

@Jorieke123 ik zie ze sinds de update ook niet meer bij Mellie. Altijd ‘emoji38’.

Geplaatst:

Eigenlijk doe ik momenteel een soort standaard rondje elke dag:

vroeg in de ochtend de kas open, even checken of alles in de kas nat genoeg is, dan gaas voor de deur. Lathyrus knippen om de dag (dan steeds zo'n 40 stelen, iedereen hier ind e buurt krijgt bosjes).

Rond het avond eten even kijken wat ik oogst, vandaag was dat Little gem, wat uitjes, een knofje en peterselie.

En na het eten een rondje sproeien met de nieuwe Einhell accu-pomp.

Daarnet ook nog de voorgezaaide rucola uitgezet en de edamame boontjes de grond in. Die stonden al zo'n 20 cm hoog.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Heel lang water gegeven vandaag , dan kan het morgen en overmorgen niet of minder. In de kas alle kuis er wéér afgespoten. Echt niet normaal zo hardnekkig! Heb ik normaal nooit. In de tentkas moet ik elke x lachen om de 3 tomaten die ik niet heb gezaaid noch geplant. Ze doen het er prima in die mega vochtige kas. Heel lollig. Bloemen geplukt. Aardbeien en frambozen geplukt. Alles gedeeld vandaag. Ik heb kennelijk ook mijn tax. [emoji2960][emoji18]

Geplaatst:
12 uren geleden, Mellie zei:

Aardbeien en frambozen geplukt. Alles gedeeld vandaag. Ik heb kennelijk ook mijn tax.

🤣🤣🤣 Schreef ik nu van de week al dat ik steeds zo moet lachen om je aardbei verhalen. 😂

Hier de beukensnippers inclusief poepjes uit het kippenhok over mijn aardappelveldje uitgestrooid. Ik bedacht me dat ik dat prima als een soort mulch en mest kan gebruiken.

En uiteraard de kas weer open gezet.

Ik ga nu een mega krat met p9 potjes uitzoeken en netjes opruimen. De soort die ik heb mag (voor een deel) blijven, de andere potten breng ik naar de kwekerij van een zorginstelling hier. Zijn ze superblij mee.

Ik kreeg de potjes van mijn buurman die hovenier is en gisteren ene tuin inplantte.

Geplaatst:

Bessen ( rode,witte en zwarte) geplukt Kleinzoon kwam heel trots laten zien dat hij oma geholpen had.Helaas had hij alle nog lang niet rijpe kruisbessen geplukt. Jammer maar goed bedoeld

Geplaatst:

Vanmorgen vroeg begonnen met de laatste tuinbonen eraf te halen. De bovenkant van de planten bij de grond afgeknipt en hier daarna de voorgezaaide basilicum en salie in gezet. De uitgebloeide bloemen weggeknipt. Daarna in de schaduw de aardappelen geoogst. Er was een begin van phytopthora te zien. Maar toch nog een mooie oogst vind ik. Maar aardappelen doe ik waarschijnlijk niet meer. Toch leuk om het een keer gedaan te hebben. Na de lunch nog even 2 tatsoi geoogst, geblancheerd en ingevroren. Anders zouden ze door gaan schieten en vandaag en morgen eten we het niet ivm kliekjes dag en verjaardag. Ik hoop vanavond nog even wat te kunnen doen als het weer koeler is.

'S avonds nog een courgette en komkommer plant op zijn plek gezet in de leeggeoogst mini's waar de aardappelen in hadden gezeten. En nog water gegeven.

aangepast door Gitta

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.