Geplaatst: 10 augustus10 Aug 3 uren geleden, Gitta zei:geen aardappelen meer.Ik ook niet. Ik vind het veel te riskant. Ik had heel weinig aardappelen, maar wel heel veel loof en werk eraan gehad en waarschijnlijk zijn mijn tomatenplanten nu ziek.Wij eten wel regelmatig aardappelen, maar die zijn niet zo duur om te kopen. Nu meer aardappelen, omdat ik veel stamppot maak van restgroente uit de tuin hahaha. Maar ik gebruik ook vaak zoete aardappelen, ben benieuwd of dat beter gaat. De planten staan er in ieder geval goed bij.
Geplaatst: 11 augustus11 Aug 12 uren geleden, Gitta zei:Die planten kreeg phytopthora en zijn denk ik de aanstichter geweestWaarom dan niet gekozen voor resistente rassen? Ik verbouw al jaren o.a. Vita Noir, Texla enz. Nooit een aantasting gezien.Pootgoed gehaald bij v.d.Wal. Goeie keus geweest. 👍
Geplaatst: 11 augustus11 Aug Met wassen bedoel ik alles ontsmetten wat met de zieke tomaten in aanraking is geweest @Petrasmoestuin ..; snoeischaar , de terracotta potjes die ik als Olla gebruikte met de dekseltjes..het binddraad ( van dat rekbare) ga ik ook in heet sopje zetten zodat ik dat kan hergebruiken…Ik houd zelf ook niet heel erg van rauwe tomaat, gebakken en saus vind ik wel lekker..😋Maar het opkweken opzich vind ik gewoon super leuk! 😍Het kiezen van de soorten..Het vroege beginnen terwijl buiten nog koud is.,.De uitdaging of het wel/niet luktAl die verschillende manieren…En dan staat het zo lekker zomers al die rode / gele/ zwarte/ gestreepte/ aparte vormen/bolletjes aan mijn planten! 😍En dan uiteindelijk de foto van al die pracht geoogst op mijn keukentafel….😍I love tomaten!!!😍🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 11 augustus11 Aug Snoerschaar wel, maar klemmen, e.d. nooit aan gedacht. En volgens mij hoeft dat ook niet.
Geplaatst: 11 augustus11 Aug Wat een ellende, @Gitta , @Petrasmoestuin , @Vrouwholle !Allemaal op zijn eigen manier, maar helemaal als je er zoveel plezier in hebt.Ik had dit jaar op het juiste moment níet genoeg tijd, dus heb ik maar wat zielige plantjes die er ‘op hoop van zegen’ staan. Als die ook maar iets opleveren is het alleen maar bonus.
Geplaatst: 11 augustus11 Aug 10 uren geleden, Roelie zei:Waarom dan niet gekozen voor resistente rassen? Ik verbouw al jaren o.a. Vita Noir, Texla enz. Nooit een aantasting gezien.Pootgoed gehaald bij v.d.Wal. Goeie keus geweest. 👍Dan krijg je er teveel in 1x. Deze aardappelen heb ik bij de mm besteld. Dan krijg je er 8 in een zakje. Precies genoeg om 4 mini's mee te vullen. Maar ik hoef geen aardappelen meer. Ik vind tomaten belangrijker en lekkerder. De Annabelen zijn wel lekkere aardappelen, dat scheelt. Ik heb zojuist alles water gegeven en onkruid verwijderd.
Geplaatst: 11 augustus11 Aug 10 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Snoerschaar wel, maar klemmen, e.d. nooit aan gedacht. En volgens mij hoeft dat ook niet.Ik doe het wel. Heb alles verzameld en dit weekend ga ik alles grondig wassen/ontsmetten. Overal zitten die sporen op van phytopthora. 11 augustus11 Aug aangepast door Gitta
Geplaatst: 11 augustus11 Aug Gedieft wat onkruid en veel geplukt. Smullen joh al die vijgen! Ook de laatste blauwe bessen gegeten die de vogels niet hebben gevonden…. Heb nog een paar trosjes die niet rijp zijn. Slakken geraapt. Ze zitten niet op de grond, maar overal in de planten en zelfs in de bomen. Dan zie je ineens iets glinsteren. Huisjesslak. Allemaal enkeltje sloot. Ook een vleermuizenkast opgehangen. was nog best spannend zo hoog.
Geplaatst: 11 augustus11 Aug Begonnen met het vrijmaken van twee appelbomen en een vijg, ieder jaar weer worden ze overgroeid door een wisteria met een groei syndroom. De vijg is nu bijna vrij, ik hoop dat de wespen/vogels nu niet over deze ruimbaan blij aankomen vliegen.Over enkele bijna rijpe vijgen heb ik wat van die boodschappen netjes geknoopt, ik weet niet of het benut heeft, vlieg en wesp kunnen er in ieder geval nog wel langs. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 augustus11 Aug 2 uren geleden, Gitta zei:Ik doe het wel. Heb alles verzameld en dit weekend ga ik alles grondig wassen/ontsmetten. Overal zitten die sporen op van phytopthora.Dit is meer een gesprek voor het tomatentopic want daar zit nog meer kennis maar even kort door de bocht overleven de gewone sporen het niet zonder gastheer. De snoeischaar schoonmaken is vooral belangrijk wanneer je van de ene naar de andere tomatenplant gaat om verspreiding te voorkomen maar alles ontsmetten is echt niet nodig. Tomatenplanten afvoeren en klaar. 12 augustus12 Aug aangepast door loes
Geplaatst: 12 augustus12 Aug Een rustig aan dagje. Was een beetje minnetjes. Na het avondeten kreeg ik wat energie en heb ik 2 uur heel zen alles water gegeven en zag ik een stuk tomaat uit de tomatenkas steken. Volledig aangetast door pytho. 4 planten geruimd. In de peperkas ook onaangename verrassing gevonden gisteren. Iets wollig pluizigs op 1 plant. Wolluis zegt internet met sterk vergrote foto’s. Maar mijn ogen vergroten niet en ik zie alleen pluis. Alle aangetaste stukken incl pepers eraf gehaald. Er zitten op sommige bladeren ook insectsporen… dus misschien wel? Geen idee. Een muis weggespoten met een harde straal en dito met een kat. Die laatste keek heel verontwaardigd met een ‘e tu Brutus-blik’. De muis misschien ook wel, maar mijn ogen vergroten niet. Patio en buitenkeuken schoongespoten en nu is alles weer heerlijk fris van het water.
Geplaatst: 12 augustus12 Aug Op 11-8-2025 om 20:24, Petrasmoestuin zei:Ook volgend jaar nog @Gitta ?Ja, die schimmel sporen kunnen wel een jaar of 4 overleven. Soms zelfs langer onder ideale omstandigheden. Maar meestal wordt 4 jaar aangehouden. Dus vandaar die ontsmetting van alle aangeraakte spullen.Ontopic:Courgette, boterbonen, spekbonen en snack komkommers geoogst. Het lelijke gele blad van de stokbonen gesnoeid. Bij de courgette de bladeren met beginnende meeldauw gesnoeid. Water gegeven. 12 augustus12 Aug aangepast door Gitta Tekst toegevoegd
Geplaatst: 12 augustus12 Aug 1 uur terug, Gitta zei:a, die schimmel sporen kunnen wel een jaar of 4 overleven. Soms zelfs langer onder ideale omstandigheden. Maar meestal wordt 4 jaar aangehouden. Dus vandaar die ontsmetting van alle aangeraakte spullen.Maar het is toch volstrekt onmogelijk omdat tegen te houden? De schimmels zitten altijd, overal. In de lucht, in de bodem, in de tomatenplanten van je buurman of het aardappelveld verderop. Ik denk dat je beter je best kunt doen om de kwaliteit van je grond zo optimaal mogelijk te hebben of krijgen, en de planten goed te onderhouden (water, voeding, snoei etc), zodat je sterke planten krijgt die de aanslagen van beestjes en schimmels overleven. Los van dat je uiteraard je spullen moet schoonmaken als je van aangetaste plant a naar niet-aangetaste plant b gaat. maar misschien ben ik wel te nonchalant. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 12 augustus12 Aug Vamorgen om kwart voor 8 al in de moestuin, om de warmte voor te zijn. Gelukkig bleef het redelijk, met veelal bewolking. Alleen het laatste stukje (tussen 11 en 12:30) was bloedje heet. We hebben sperziebonen en snijbonen geplukt, courgettes en augurken geoogst en een paar late bietjes, en wat tomaten. Verder vooral de pompoenen gesnoeid, en blad bij de bloemen weggehaald zodat de bijtjes ze kunnen vinden. Met tegenzin de patissons gerooid die toch onder de meeldauw waren bezweken. Alles ruim besproeid en in de kas en onder het tomatenrek handmatig water gegeven. Extra voeding bij de meeste planten, want er staan nu vooral slokoppen. Op de valreep nog wat aangetast blad bij de augurken weggehaald. In de kas in de achtertuin van alles opgebonden en alles water gegeven. De courgette, tomaat en olijfkomkommer in de bakken ook weer enigszins in toom geduwd, en ook de bakken water gegeven. En toen lekker terug naar de camping, waar inmiddels de sperziebonen en snijbonen zijn schoongemaakt (morgen blancheren) en een grote en een kleine courgette in blokjes op de voedseldroger staan te drogen. Voldaan. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 12 augustus12 Aug 4 minuten geleden, Tanja65 zei:maar misschien ben ik wel te nonchalant.Nee hoor dat denk ik niet. Ik lees verschillende dingen. Je kunt je planten ook te veel pamperen. Inderdaad wat je zegt: zorg voor een goede grond, voeding en zet stevige planten neer. Ik heb ook weleens plantjes voorgezaaid die er een beetje zieliger eruit zagen dan de ander en die zijn vatbaar voor ziekte en worden eerder geplaagd door vliegen, slakken, e.d. Dus ik let erop en zaai ze dan niet, maar doe ze weg. Maar ik ben ook nog maar een beginneling, het 2e jaar, maar ik heb dit wel geconstateerd.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Eindeloos lang water gegeven, tomaten geoogst (het gaat ineens hard!) gespeurd naar pytho na alle berichten op het forum maar gelukkig niet gevonden. Rat uit de zonnebloemen gejaagd, nog wat druiven geoogst, palmkool gesneden. Daarna was het tijd om lekker buiten tussen de druipende planten te genieten van de warmte!!
Geplaatst: 13 augustus13 Aug 13 uren geleden, Tanja65 zei:kwaliteit van je grond zo optimaal mogelijk te hebben of krijgenIk had ze dit jaar in moestuingrond van intratuin staan. Volgend jaar weer in de grond van de Makkelijke Moestuin. Daarin heb ik nooit problemen met de tomaten gehad. Weten we dat ook weer. Maar alleen voor de tomaten. De zaken zijn mij te duur geworden om de hele moestuin ermee aan te vullen.Vandaag alleen water gegeven. 13 augustus13 Aug aangepast door Gitta
Geplaatst: 13 augustus13 Aug @Gitta volgens mij zijn per dit jaar de regels omtrent potgrond en andere grond veranderd. Er mag geen turf mee inzitten (hield het luchtig) en het mag niet meer gesteriliseerd (hield de beestjes weg). Dus of de MM grond nog dezelfde is als deze was, valt te betwijfelen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 13 augustus13 Aug 49 minuten geleden, Gitta zei:grond van de Makkelijke Moestuin.Waarom is dit beter? Ik heb momenteel Giro en daar ben ik best tevreden mee. Weinig tot geen plastic of glas. Alleen wel veel grasgroei.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug 47 minuten geleden, Tanja65 zei:Dus of de MM grond nog dezelfde is als deze was, valt te betwijfelen.Oke, waarschijnlijk ook niet. Dan blijf ik bij de moestuingrond van intratuin. Die beviel me verder prima.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug 34 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Weinig tot geen plastic of glas.Ik heb nooit glas of plastic in mijn mm-mix gehad. Maar 14 euro vind ik echt duur. Ik blijf toch bij die van de Intratuin, die bevalt goed.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Ik betaal 4 euro voor een zak grond, dus er mag best wat gras in groeien, dat haal ik dan wel weg. Als het niet in de aanbieding 6,49 euro, ook niet veel.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Zijn die een beetje wat, @Jorieke123 ? Wij hadden de 20l van de Aldi. Redelijk. Maar sinds ze de samenstelling (en buitenzak) hebben gewijzigd is het bagger. Nog op zoek naar een betaalbare vervanging. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.