Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat onkruidjes eruit, 1 vogelhuisje opgehangen. De ander moet nog een gaatje in muur schroef of 2 gaatjes en dan aan draad aan de muur. Nog even twijfel. De derde is nog niet gemaakt. Bankje had 2 rotte planken. Verf zat er nog hartstikke goed op, dus wel balen dat dat is gebeurd. Troep ervan opgeruimd en weggegooid. Beetje geveegd. Eitjes geraapt kippen voer gegeven en vers water. Echt nog bar koud! Heb een roos gekocht. Schijnt heel zoet te geuren en dat vind ik verrukkelijk. Twijfel nog waar hij mag. Staat nog binnen, maar is ook niet heel handig… verder rondje binnen gelopen en naar alle zaailingen gekeken. Die stomme wedstrijdaubergine weigert en ik heb geen zin weer zaden erbij te gooien. Dus ik ben benieuwd wiens volharding de overhand gaat krijgen

Mooie dag weer. Fijn.

• Like 3
Geplaatst:

Vandaag mijn nieuwe bak in elkaar gezet.

Niuewe grond toegevoegd aan de andere bakken.

Sugar snaps geplant en afgedekt voor (beter gezegd: tegen) de vogels.

Spinazie afgedekt om wat warmte in de grond te krijgen.

Wederom in de hele tuin slakkenkorrels gestrooid, dat wil ik eigenlijk regelmatig blijven doen, in de hoop, dat het helpt...

• Like 2
Geplaatst:

Vanmorgen weer een bak gehusseld en gevoed en daar lenteui in gezaaid. Verder in een al eerder gereed gemaakte bak raapstelen gezaaid. 

De peultjes en sugarsnaps komen al mooi boven de grond uit. 

Morgen weer verder.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Vandaag veel gedaan met dit mooie weer.
Een paar wintersla verplaatst naar een andere bak.

Kikkererwten uitgehard. Wel erg vroeg, maar is gewoon een test.
Eerste deel wintererwten op de goede plaats gezet, is en lastige klus vanuit een grote pot, ik had deze te vroeg laten ontkiemen (doe ik dus nooit meer). Ik heb nog een paar potten te doen, maar ik heb eerste de grootste erwtenkopjes uitgezet.

2 Rekken met netten geplaatst achter mijn 2 moestuinbakken. Het net zat helemaal in de knoop, dus viel ook niet mee, de binnenvoering was eruit gekomen.

Bosaardbeitjes uit de fruitkas gehaald en in de bak bij andere bosaardbeitjes gezet.

Groenlof die nu opeens gaat groeien uit elkaar gezet, er stonden er 2 dicht op elkaar.

Blauw.jpg

Rekken rozentuin 2.jpg

Rekken rozentuin 1 blauw.jpg

20250305_161447 blauw.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 3
Geplaatst:

Vooral veel met sugarsnap- en peperzaailingen gesleept. ‘S Ochtends om 9 uur in het kasje. Toen daar de zon weg was rond 14 uur naar de overkapping op een tuintafel in het zonnetje. Om 18 uur de sugarsnap ter overnachting weer in het kasje en de pepers weer naar binnen op de Westelijke vensterbank. Nu staan ze allemaal weer op Oost onder de kweeklampen. Pfffff en dan moeten de tomaten en pompoenen nog komen……

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag opnieuw veel gesnoeid, gewied, schoongemaakt, opgeruimd, genoten van de zon. 

Een vakje raapstelen gezaaid, nu al zin in.

Ontdekt dat de koriander de winter heeft overleefd. Het rook tijdens het onkruid wieden ineens heel erg naar koriander, verrassing! 😆 

En allerlei kruidenspul gezaaid:

PXL_20250306_145135796.jpg

• Like 5
Geplaatst:

De laatste bak gehusseld en gevoed. Daarna van de reuze radijs en franse radijs allebei 2 vakken ingezaaid.

20250306_140804.thumb.jpg.7dfeb728446d5cca6676aed33675acc7.jpg

20250306_141614.thumb.jpg.fc272138230d132f4a7463ae448af729.jpg

20250306_142957.thumb.jpg.b4e2f9d1b5fe81fdfb5ef974da97521e.jpg

Verder voor het eerst de moestuin moeten gieten. De bakken werden droog en er is al het een en ander in gezaaid. Zonde als dat uitdroogt. 

20250306_141317.thumb.jpg.16ba578b4db30d5a898aec6cf9226df7.jpg

• Like 7
Geplaatst:

Wat een fantastisch moestuinweer! Helaas gisteren niet kunnen gaan en toen maar een deel van alle grote buitenpotten in bad/onder de douche staan schrobben. Dat is verreweg de beste methode heb ik gemerkt, geen zere rug van steeds maar bukken in het bad, geen troep in de keuken waar de bakken niet in de gootsteen passen, alles te behappen, en na afloop meteen mezelf schoonspoelen zonder een modderspoor door het huis te maken. Wat een klus, vorig jaar hebben we ook alles gewoon laten staan dus alles groen en vies. Volgende week nog een rondje en dan is alles weer schoon.

Vandaag zijn we wel naar de moestuin geweest en een flink stuk opgeschoten. Oude foliekas afgebroken, deel van een grote bak het ingegroeide kweekgras afgegraven (ik), stuk grond omgespit waar de nieuwe foliekas gaat komen (Cor). Morgen verder, het blijft nog drie dagen dit geweldige weer! 

• Like 4

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Nou zeker heerlijk weer. 

Ik maakte nog een randje stenen in de kas, om een soort bak te maken waar achter de planten komen. Ik ruimde wat op in de kas en storte een bak compost leeg in de bak. Nu nog houtsnippers vinden voor het paadje in het midden. 

Oh en ik draaide de automatische raamopener erin, want poehhh, toen ik in de middag nog even in de kas was, was het over de 30°C! Dat is toch wat te gortig. 

• Like 2

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Ook ik ben lekker in het zonnetje bezig geweest. De aardbeienbakken netjes gemaakt, onkruid gewied van het looppad en toen een ziek kind van school moeten halen dus daar ging de rest van mijn planning.

Dit weekend eens zien hoe ik de zweetslang het beste door de tuin laat lopen en zien wat ik met de plek doe waar eerst de regentonnen stonden. Een ikea hyllis kastje, een action kweektafel of toch een oppottafel al kan ik daarvan nog geen fatsoenlijke betaalbare vinden... 

• Like 4
Geplaatst:

Eerste was gisteren buiten! Kevin onkruidjes hier en daar werd een heuse snoeisessie. Roos gesnoeid en de klimop. Moet nog wel opruimen… heb 2 takken van de klimroos gestekt. Niet helemaal de juiste soort tak, maar zag er wel stelbaar uit. Jammer alleen dat de woelmuizen daar onder wonen. Heb het flink aangestampt, maar heb er een hard hoofd in.

d9f8bd46a9da6dcb2d4c352dcbe9ff98.jpg

Samen met mijn man de schommelbank onder het afdakje vandaan getild en op zijn plek gezet. Nog een half uurtje geschommeld. Topmiddag.

• Like 2
Geplaatst:
Op 23-2-2025 om 17:59, appelvrouw zei:

De Opal pruimenboom geplant. Alle oer preitjes uit de bak gehaald en in potjes gestopt de prei heeft het niet naar zijn zin in de bakken. Van vlechtwilg braam en bamboe stok  een frame gemaakt voor het ledlicht voor boven de zaailingen. Enkele stukjes varen plus drie taxus zaailingen in potjes gestopt. 

image.jpg

Gebruik jij warmte lint? Werkt dat een beetje met vorst?

Geplaatst:

Gisteren en vanmorgen heerlijk in de tuin en tuinkas bezig geweest. Sla,radijs,rucola,bonen gezaaid en aardappelen geplant. Aardbeien, munt en Egyptische ui stonden er nog van vorig jaar. Nu duimen dat ze goed opkomen en de slakken naar een ander adres zijn verhuisd en niet weer bij alles komen opeten zoals vorig seizoen 🙏🙏🙏🤞🤞🤞

IMG20250307105638.jpg

IMG20250307105619.jpg

IMG20250307105558.jpg

IMG20250307105550.jpg

• Like 4
Geplaatst:

!6 Graden en zon.

Boodschappen gedaan met de auto en gelijk de ladder naar de tuin gebracht.

Per ongeluk bij het boodschappen doen een halve tas bolletjes gekocht.

Met de fiets een tas bolletjes en de accuboor naar de tuin en daar het vogelhuisje er af gehaald, leeggehaald en weer opgehangen.

Nog een stukje gespit en met een emmer met een grote pot narcissen er in weer terug.

• Like 3
Geplaatst:

Gezien dat mijn twee broccoliplanten er prima bijstonden en de winter goed zijn doorgekomen.

Er zitten zelfs alweer kleine broccolihoofdjes in.

Ik moest alleen wel weer sproeien, het is heel droog weer.

Tuinslang opzoeken, aansluiten, kraan open draaien, slang meenemen naar het andere eind van de tuin, waar de planten staan, handvat van de slang indrukken.

En je dan een hele poos afvragen, waarom er geen water uit komt.

Tot het licht aangaat: de hoofdkraan naar buiten staat dicht in de winter...

• Like 4
Geplaatst:

Vanmorgen Salie voorgezaaid. 'S middags de voortuin van onkruid ontdaan samen met de jongste zoon en daarna een gedeelte van de achtertuin. Helaas niet alles kunnen doen. Nog even de moestuin water gegeven en 's avonds nog de dahlia in een pot met potgrond gezet om voor te trekken. 

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Gisteren en vandaag weer erwten op zijn juiste plek gezet rondom de stokken. En nog een paar tussen vochtig keukenpapier, want ik kan er nog een paar kwijt. Nu maar hopen dat ze klaar zijn voordat de pompoenen erin moeten.

De blauwe bes uit de kas gehaald, de opbrengst afgelopen jaar was geloof ik 10 stuks.

En deze op het terras gezet. Wel vlak bij de boom met vele vogels, maar wij zien wel.

Vandaag 2 daslook plantjes in de bak gezet, ik heb bijna een half jaar geleden gezaaid en ik zie nog niets, dus dan maar plantjes.

Frambozen ook uit de kas gehaald en die in potten op het terras gezet.
Zul je toch meemaken: een poosje geleden zei mijn man: wat moet je nu met die rekken? Ik zei dat is handig voor mijn tuinbonen, tomaten en nog meer.
Hoeveel wil je er dan? 2? Of eigenlijk 4? Toen de beste 4 uitgezocht, want ze hadden er geloof ik 8 of 9. Ik wou ze eigenlijk allemaal meenemen voor 3 euro per stuk!

Zegt hij vandaag: kan ik 2 van die rekken gebruiken bij de frambozenstruiken?

Ik zei: dan wil ik wel volgende week kijken of ze er nog meer van hebben.
Zo gaat dat bij ons thuis. Hij wil zich niet bemoeien met de tuin, maar als het uitkomt pikt hij mijn spullen in.

En wat mooie fotos gemaakt van de diverse krokussen. En filmpjes gemaakt van vechtende duiven, het vrouwtje zat een boom verder en later boven hen.

20250307_143443 blauw.jpg

20250307_143509.jpg

20250307_170535.jpg

20250307_161645.jpg

20250307_161759.jpg

20250307_161812.jpg

20250307_161902.jpg

20250307_161959.jpg

Duivengevecht 1.jpg

Duivengevecht 2.jpg

Duivengevecht 3.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 5

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...