Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Salieplantjes opgepot en van een prive-kasje voorzien. Stapel bloempotkasjes gemaakt van oude yoghurt bakjes. 

• Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst: (aangepast)

Tegen elkaar met twee buizen er tussen.

Elk raam vast met twee metalen prikkers tegen stormwind.

Touwtje tegen bewegen en twee platen tegen de uiteinden zodat er meer bescherming is en de muizen niet het spinaziezaad opeten.

Bovenop en aan de uiteinden boven  is het open zodat het niet te heet wordt als de zon er straks op staat.

20250213_171746.jpg

aangepast door Patrijs
  • Like 9
Geplaatst:

Spruiten geoogst en wc rollen gevuld met potgrond voor de tuinbonen en de doperwten.

deze gaan er morgen in.

• Like 2
Geplaatst:

Stuk grond geëgaliseerd, bak verwijderd en grote graspollen ook (Cor). Oud hek van kippengaas gesloopt. Karton gestript van tape en met meerdere lagen karton en een dikke laag compost een start gemaakt van ons no-dig experiment. Het was heerlijk zolang de zon nog scheen maar daarna 🥶.

• Like 1

Geplaatst:

Kippen gevoerd. 1 was ontsnapt. Zal wel weer een kat geweest zijn met te veel interesse in de dames. Ik kon precies zien waar mevrouw in de tuin had staan graven en wroeten

De patio een beetje gefatsoeneerd. Geveegd. Stoelen opgeruimd. Wat dingen weggegooid.
Wat bakjes gevuld met verse potgrond. Paar bakjes gevuld met spinaziezaad en 3 soorten sla. Rest van de bakjes zijn nog leeg. Komt nog!

• Like 3

Naar de molen geweest voor vers meel.

Op de terugweg nog wat kleine hoekjes gespit op de tuin.

Later nog het eerst gespitte stuk doorgewerkt met de cultivator.

Er groeide alweer wat onkruid en straatjesgras met zaad,

Met een pot narcissen naar huis.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Vandaag weer wat voorgezaaid: koolrabi blauw, spitskool en knolselderij.

Mijn tuinbonen zijn enthousiast, moeten echt 1,5 week wachten vrees ik tot de bakken ontdooid zijn.

Mijn erwten en doperwten heb ik eergisteren allemaal in potjes tijdelijk in mijn koude kas gezet.

• Like 1
Geplaatst:

Mooie kas! @driepinter Als ik alle kennis had toen als die van nu, had ik nooit losse bakken in de tuin gezet, maar ook 1 grote kas. De ruimte heb ik. En daarin de verhoogde tafels, gewoon alles bij elkaar. Lekker droog en aardig beschermd tegen muizen, vogels, katten, e.d.
Heel veel succes ermee!

• Like 2
Geplaatst:

Dankjewel Petra, Ik ben er ook wel blij mee, ook al zitten er nog zat kieren in waar de muizen doorheen kunnen, ik sta daar in ieder geval droog en uit de wind.

Ik zit nog te twijfelen of ik aan de andere kant van het looppad nog zo'n bak maak over de volle lengte. Er staat een tafel aan de andere kant die wel handig kan zijn,en een beetje opslag en een klein zithoekje zou ook wel fijn zijn. Echter, heel groot is het kasje weer niet, dus misschien gooi ik die tafel wel buiten om de ruimte volledig te benutten, en dan kan ik altijd een stoeltje achteraan in het looppad zetten. Maar ik denk er ook aan om dingen als paprika in potten te zetten dus ik kan ook nog een kleine verhoogde bak maken en dan wat ruimte over te houden....   Maar eigenlijk vind ik die kas nu al te klein😇

• Like 3
Geplaatst:

Twaalf kruiwagens met houtsnippers van de stortplaats langs de weg gehaald.

Daar storten de boeren en de tuinders hun gehakselde snoeihout en dan haalt de gemeente dat periodiek op.

Wij hebben nog een paar grote hoge moestuinbakken te vullen, dus dat kan mooi onderin.

Morgen weer verder.

P1060112.JPG

• Like 5

De tuin lag er gisteren nog vrij wit bij, dus behalve wat sneeuw van de kas aaien, heb ik niks gedaan.

IMG_20250215_132928161_HDR.thumb.jpg.5d3b611e900808820a5226de8a1e7596.jpg

aangepast door woldistel
  • Like 3
Geplaatst:

Een flinke berg compost doorgewerkt en gezeefd. We hadden het compostvat van een van de eerdere gebruikers van de moestuin gekregen, ongeveer driekwart vol. Helaas hebben ze er een lawine van takken doorheen gegooid, zodat de compost ongeveer voor de helft compost was en de andere helft nog takken. Ben ik even blij dat we recent die kratjes met gaas hebben gescoord, dat kwam nu super van pas. Na een uurtje werk had ik een berg schone compost plus een berg takken. De takken mogen straks als bruin materiaal weer door de nieuw te starten compost, maar eerst moeten we de bodem nog open zien te slopen want daar zit zeker 15-20 cm versteende compost nog in (en dat maakt het vat loodzwaar). Klusje voor een volgende keer.

Verder hebben we onze nieuwe halve maan ingewijd, die werkt echt super. Dat was de aanschaf echt wel waard, want deze gaat echt veel makkelijker door graspollen heen dan onze schep, plus hij is recht dus dat steekt ook makkelijker af. @cobro60heeft daarnaast ook nog palen in de grond gezet voor een nieuw te bouwen rek voor doperwten. Volgende keer gaas er op. 

Wegens nog geen compostvat hebben we voor deze keer ons keukenafval in de grond begraven (daar composteert het ook wel) en we hebben nog de stukgewaaide foliekas even provisorisch vastgezet - hopelijk  blijft deze nog een paar dagen goed genoeg tot het weer iets warmer is, daarna verhuizen we hem naar de achtertuin en gaat de hoes van @Frans er op. 

• Like 4

Geplaatst:

Ohhhh fijn hoor zo'n gratis houtsnipperberg. Ideaal. Zou ik ook wel willen. 

Nu snipperden we zelf alle staken van de aardperen in stukken om tussen de net verplaatste frambozen te strooien, tegen de schijtende katten. 

We verplaatsten dus frambozen. Mijn kinderen groeven daarna een kabel uit die al twaalf jaar een stukje boven de grond uitstak. Die was door de vorige bewoners afgeknipt en "netjes" onder de grond gewerkt. 

Hij is er uit. Bed is nu dus leeg en bestrooid met geknipte aardperen en walnootdoppen en klaar als mijn nieuwe aspergeklauwen komen.

• Like 2

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Ik heb in het zonnetje vanmiddag mijn folie kappen van mijn voortuin bakken af gehad om te kunnen oogsten.

Het onderste frame eraf gehaald zodat ik de staanders nu diep in de mix kan duwen waardoor het geheel lager word… ik er beter bij kan en weer zicht op mijn luikjes heb 😍 deel van de buitenste blaadjes van rucola, wintersla, spinazie, peterselie, winterpostelein en bosuitjes loof geoogst, gewassen, doorgeslingerd, en in koelkast bakjes gedaan.

zo fijn dat de groei er weer in zit!👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱☃️🌱

IMG_3463.jpeg

IMG_3464.jpeg

IMG_3465.jpeg

IMG_3466.jpeg

IMG_3467.jpeg

IMG_3468.jpeg

• Like 6

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...