Petrasmoestuin Geplaatst: 22 mei Geplaatst: 22 mei 6 uren geleden, Rookie zei: Neckar Königin Ik heb 4 soorten Neckar Künigin en dan nog 4 andere soorten, ze willen allemaal niet. Er komen er dan 2 opeens heel hoog uit en de anderen laten zich niet zien, nu al een week dat ze staan. Terwijl het vorig jaar (wel in airpotjes) zo goed ging. Het is weer een raar jaar. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 23 mei Geplaatst: 23 mei @Petrasmoestuinheb je ze niet te nat? Dan gaan ze rotten. Ik heb vandaag paarse boerenkool en groenlof gezaaid. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 25 mei Geplaatst: 25 mei Een serie zonnebloemen plantjes in de moestuin gezet. Ook twee Thelma Sanders pompoenplanten. 2 Quote
Dahli Geplaatst: 25 mei Geplaatst: 25 mei Er was nog wat klein zaai-grut over (OI-kers, goudsbloemen en een pompoenplant). Ik heb alles in de voortuin uitgeplant. Voor de 2 salviasoorten. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 25 mei Geplaatst: 25 mei Valt een pompoenplant bij jou onder "klein zaaigrut"? 😶 Ik heb vandaag mijn paprika- en peperplantjes voor het eerst vannacht ook buiten staan. Ze staan wel in de luwte van de garage en hebben geen last van de harde wind en slagregen... hoop ik. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 26 mei Geplaatst: 26 mei Zoete aardappelslips in de grond gezet. Die liggen morgen op apegapen, maar dat hoort zo heb ik geleerd. Ik schrok me dood de eerste keer... Paprika's en pepers eindelijk op hun plek gezet. Sla, knolvenkel en bosuitjes uitgeplant. Marokkaanse munt verplaatst naar de definitieve bestemming, een grote pot met een schotel er onder, zo kan hij niet verder groeien. Winterwortel bijgezaaid, die wil maar niet lukken dit jaar, wortels trouwens ook niet. Een paar spontane komkommerplanten verplaatst, ik hoop dat ze aanslaan. 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 26 mei Geplaatst: 26 mei Waarom op apegapen? Ik had het niet. @Rookie 1 Quote
Erny Geplaatst: 27 mei Geplaatst: 27 mei Met een nieuwe lading koolplantjes en wat snijbiet van het huisje naar de moestuin. Denkend dat ik de vorige keren geplantte exemplaren zou moeten vervangen vanwege verwachtte slakkenvraat. Kom ik bij de moes... staan al die plantjes er nog!!! Alleen wat slaplantjes aangevreten. Hoe is het mogelijk. Vorig jaar was niets veilig, alles gelijk weg. Dus stukje klaargemaakt en de kool en snijbietplantjes in de grond gezet. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 27 mei Geplaatst: 27 mei 9 uren geleden, Petrasmoestuin zei: Waarom op apegapen Geen idee Petra, maar ik zie het iedere keer. Pas na een paar dagen zijn ze er weer helemaal bovenop. Quote
Arja Geplaatst: 27 mei Geplaatst: 27 mei Nog wat broccoli en patisson bijgezaaid. De laatste wordt door slakken aangevallen, dus een backup lijkt me handig. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 27 mei Geplaatst: 27 mei Eindelijk, eindelijk de mais voorgezaaid. Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat (hoop ik dus...) 2 Quote
Gitta Geplaatst: dinsdag om 20:58 Geplaatst: dinsdag om 20:58 De klimbonen op hun plek gezet (Blauhilde en Borlotti). Verder nog de test botersla uitgeplant die ik voor had gezaaid. Ik heb verder nog wortelen gezaaid. Verder ben ik niet gekomen, want toen begon het flink te regenen. Quote
Plotiemoos Geplaatst: woensdag om 07:24 Geplaatst: woensdag om 07:24 Op 26-5-2025 om 16:57, Rookie zei: Winterwortel bijgezaaid, die wil maar niet lukken dit jaar, wortels trouwens ook niet. Ik kreeg vandaag een week een tip. Eigenlijk twee tips.. die met de plank werkt volgens een vriend van mij die een tuin heeft in Zwolle Wortelzaden 4 uur in lauw water, dan afgieten, dan weer in lauw water voor 20 uur. Dan in scherp zand, dan 2 opties: Uitzaaien en 7 dagen een plank er over heen leggen Of laten kiemen in een zakje en dan uitstrooien in regels. ik ga dit ergens dit weekend uitproberen. 1 2 Quote
Rookie Geplaatst: woensdag om 08:02 Geplaatst: woensdag om 08:02 Dank @Plotiemoos! Bij mij werkte zelfs de plank niet, hoewel dat alle vorige jaren prima ging. Ik ga ze nu inderdaad maar laten voorkiemen en dan voorzichtig uitplanten. Dat heb ik ook met de pastinaken gedaan en dat werkte wel. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: woensdag om 09:06 Geplaatst: woensdag om 09:06 Typisch, mijn wortelzaden staan vrij veel in de schaduw maar zijn wel opgekomen. Alleen helemaal in de hoek willen ze niet erg groeien, maar ja daar is het nog donkerder. Ik ga niet met een plank werken, misschien dat voorweken dat volgend jaar wel een idee is. Dat heb ik vaker gelezen. Voorzaaien heeft bij mij geen zin, het is dan buiten toch vaker lichter dan binnen. En wortelen overzetten dat gaat mij niet lukken. Ik vond het met de prei al een gedoe, die niet dik werden.. 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: woensdag om 10:26 Geplaatst: woensdag om 10:26 (aangepast) Zonet de spinazie Cugo, testzaad MM geoogst. Blaadje geproefd. Is erg lekker. Zonde om te blancheren. Moet je als salade eten. Nu heeft de spitskool testzaad meer ruimte. Bij de een een stokje gezet, die viel steeds om. Van de week heel veel spinazie en snijbiet geblancheerd. En gisteren veel peulen, sugar snaps en erwten. woensdag om 17:07 aangepast door Petrasmoestuin 4 Quote
Gitta Geplaatst: woensdag om 11:41 Geplaatst: woensdag om 11:41 Ik heb ook 2 spitskolen staan. Die zijn echt hard gegroeid na uitplanten. @Petrasmoestuin. De spinazie nog niet gezaaid. Ik had nog spinazie staan. Die gaat er deze week uit, wil nu door gaan schieten. Er komen binnenkort weer vakken vrij. Daar kan ik de zomerspinazie ergens zaaien.. ontopic: Ik heb de aubergine in een grotere pot gezet, 20 cm. De laatste voor zijn/haar definitieve pot. Verder heb ik nu de drie 3 tomaten planten die nog in kleinere potten stonden, overgeplant in hun definitieve pot. Ze staan nu ongeveer op de plek waar ze moeten komen te staan deze zomer. Ik moet komende dagen nog even herplaatsen. Maar het begon weer te regenen. De pepers en paprika's moeten nog even wachten. 2 Quote
Lia56 Geplaatst: woensdag om 15:06 Geplaatst: woensdag om 15:06 Nog een aantal tomaten- en paprikaplantjes verpot. Colakruid in een grotere pot gezet 2 Quote
Erny Geplaatst: woensdag om 16:00 Geplaatst: woensdag om 16:00 Nadat ik gister las dat @Rookie de mais had voorgezaaid heb ik gelijk ook wat korrels in de voorweek gedaan teneinde ze vandaag te kunnen zaaien. Dank voor de herinnering. En vandaag dus gezaaid. 12x Golden Bantam en 12x Tasty Sweet in de welbekende wcrolletjes. En net ook de boontjes in de week, die gaan dan morgen in de rolletjes. 2 Quote
acpronk Geplaatst: woensdag om 16:27 Geplaatst: woensdag om 16:27 24 minuten geleden, Erny zei: 12x Golden Bantam en 12x Tasty Sweet Volgens @Rolandkrijg je dan geen zoete maïs🫣 Golden Bantam heeft het SU gen en Tasty Sweet het SH2 gen. Als die kruisen dan zijn die korrels helemaal niet zoet (aldus Roland). Nou zal het wel niet zo'n vaart lopen dat alle korrels verkeerd bestoven worden, maar je moet ze maar niet naast elkaar gaan planten. Zie het Maistopic 2025. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Roland Geplaatst: woensdag om 18:13 Geplaatst: woensdag om 18:13 Met wat geluk bloeien ze niet tegelijk. Maar als je mais niet zoet is dan weet je waardoor het komt. Quote
Mellie Geplaatst: woensdag om 18:28 Geplaatst: woensdag om 18:28 Hele sperziebonen. Heel zakje a €0,29 bij de Lidl. Morgen even paarse bonen zaaien. 2 tomaten bijgezaaid. Heel laat… maar zo veel lege plekken. Morgen nog komkommer zaaien. Morgen. Alles wat mort nog morgen. 2 Quote
Rookie Geplaatst: woensdag om 18:30 Geplaatst: woensdag om 18:30 Nog wat extra Neckar bonen uitgeplant, zowel de Gold als de Königin. Ik denk dat ze het gewoon te koud vonden. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: woensdag om 18:40 Geplaatst: woensdag om 18:40 (aangepast) Die Neckar bonen nekken mij ook op dit moment. Ik heb 3 soorten Neckar (eigenlijk 4 merken, maar 1 niet gebruikt) bonen en allemaal opnieuw gezaaid, er kwam een enkele op (1 of 2) en die boterbonen is helemaal een ramp. Maar ook bij de Skipper kwam maar 1 op, ik weet niet wat er aan de hand is. Vorig jaar nergens problemen mee. Ook de stambonen willen niet erg. Ik heb ze nu allemaal wat in lossere grond gezaaid en minder diep en ze staan in de werkplaats. Net als vorig jaar. Maar niet meer onder plastic, maar in een kweekbak, misschien werd het te nat. Ik heb het idee dat de Giro grond wat vochtiger is. woensdag om 18:40 aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Arja Geplaatst: woensdag om 21:55 Geplaatst: woensdag om 21:55 Te nat misschien? Ik ben heel benieuwd of de bonen die ik een week geleden gelegd heb op gaan komen. De aarde is daarna nogal nat geworden, ik had beter even kunnen wachten. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.