Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren 2 soorten doperwten en de wintererwt tussen vochtig keukenpapier gelegd en daslook binnen voorgezaaid. Ik had 2 zakken buiten staan met daslook die ik in oktober heb gezaaid, maar er gebeurt niet veel. Nou schijnt het wel lang te duren normaal gesproken, maar ik doe het voor de zekerheid nu ook maar binnen.

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag 32 Peultjes weggezet met deze koude. Ik had geen handen meer over. Ik heb ook nog 70 sugarsnaps  tussen keukenpapier, maar die doen het niet zo goed. Die ik normaal had, de Jessy, nooit een probleem. Na 3, 4 dagen lange worteltjes. En ik had deze van 123 zaden die ik gekregen had ook al een paar uur voorgeweekt, maar niet voldoende dus. Gelukkig heb ik nog een ander zakje liggen. 
Van de week wordt het nog kouder als de erwten worteltjes krijgen, maar die bak moet ik ook nog doorspitten, Ik ben benieuwd of dat gaat lukken.

• Like 1
Geplaatst:
Op 2-2-2025 om 19:26, Mellie zei:

grandiflora van @acpronk

Oh, kun je iets specifieker zijn? Geen flauw idee wat dat is? Iets met grote bloemen?

Of bedoel je die hibiscus, maar die kun je toch niet zaaien?🤔

En wat hebben jullie veel gezaaid zeg, ben nog aan het lezen bij 2 februari op pagina 2 en jullie zitten nu al weer op pagina 4!

En met de verhuizing ook geen tijd om de zaden opnieuw te ordenen en mijn Excel bestand bij te werken.. Laat staan iets te zaaien...

• Like 1
Geplaatst:

@acpronk dat is een magnolia soort met witte bloemen. Ruikt verrukkelijk. Ik denk dat jij de kamerplant ervan had, want de boom variant leken me de zaden wel heel klein. Ik wist niet eens dat er zaden van bestonden. Maar er gebeurt nog weinig… dus ik heb er een hard hoofd in.

Geplaatst:
16 uren geleden, acpronk zei:

En met de verhuizing ook geen tijd om de zaden opnieuw te ordenen en mijn Excel bestand bij te werken.. Laat staan iets te zaaien...

Lekker laten gaan. Verhuizen is zoooooveel stress. Als jullie eenmaal ter plaatse zijn kun je vast nog vanalles doen en zaadjes blijven nog wel even goed. En anders vraag je hier gewoon nieuwe.

• Like 4
Geplaatst:
7 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

@Erny jij bedoelt het voorzaaipotje ook buiten zetten? Ik heb 2 zakken staan vanaf oktober, en ik zie nog helemaal niets, of duurt dat nog langer?

Ik zou ze gewoon buiten zetten. Je kan ook een testje doen. 1 buiten en 1 binnen.

Geplaatst: (aangepast)

Eeh... :shifty: ik heb geen idee hoeveel Daslook jij binnen of buiten hebt staan @Petrasmoestuin . Daar heb ik geen zicht op.:wink:

Maar denk dat de zaadjes buiten zelf wel weten wanneer ze het best kunnen gaan kiemen.

Google is je vrind:

Daslook is een koudekiemer. Enig geduld is wel nodig. De zaden hebben eerst een aantal weken warmte nodig waarna een koude periode zorgt voor kieming. De natuurlijke winteromstandigheden zijn meestal het meest effectief voor het doorbreken van de kiemrustperiode.

Je kunt zelf verder zoeken op info over Daslook en koudekiemers.

En zou het zaad gewoon wild in je tuin zaaien op plaats van bestemming. Geen omkijken naar en zal zich de komende jaren zelf verder uitzaaien.

aangepast door Erny
Geplaatst: (aangepast)

Oja... wat had ik vandaag gezaaid?

Nou, de pepers en de aubergines.:mrgreen:

Pepers:

- Pimiento de Padron:

Jaargang 2018, 2021, 2022, 2023, 2024 S 2024 en weer vers zaad van Fruitlent, van elk 2 zaden.

- Padron x Marie Annuum ? '23

- PdPdP '16

- Aji Blanco Cristal '20

- Artist '21

- Een lekkere pittige vermeende Cayenne, gevonden plantje '20

- Goat's Weed '16

- Jalapeno M (Lidl '21)

- Paprika Gypsy Baron

- Paprika Violet Mist

Aubergines:

- Gretel

- Snowy

- White Eggs

- Black Beauty

20250212_233509.thumb.jpg.405138eff3414d593b38a89852246aba.jpg

aangepast door Erny
  • Like 2
Geplaatst:

Ja @Erny dat had ik gelezen. En ze staan ook buiten. Omdat wij veel mos hebben en het regelmatig wegkrabbel kon ik het bij de daslook niet doen, ondat de zaden erin zitten. Die kan er niet doorheen groeien. En vandaar dat ik dacht het nu ook even zo te doen.

Geplaatst:

Eergisteren (11 feb) gezaaid:

Peper Mdme Jeanette

Peper Carolina Reaper red

Aubergine teeltwedstrijd

En twee stuks "Brave Hendrik".

Over een week of twee de makkelijke pepers: Cayenne, Lemon drop, 5 color, Tabasco.

En misschien al de knolselderij ...

Nu dus nog een kale bedoening:

20250213_1e_zaai.jpg

^ Het linkermatje (Heatel) is nog uit. Daar staan nu een paar lantaarnplantjes op, alleen voor het licht. Thermostaat staat op 25 graden.

• Like 3

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Het kwartet Numex Big Jim zaailingen kompleet gemaakt: 2, 3 en 4 zijn van de deno naar de tray verhuisd. En ik heb een deno-experimentje opgezet. 4 Early Jalapeno zaden in een gripzak met vochtig vermiculiet op de router gezet. Eens kijken of dat wil en of ze dan wat makkelijker te verplanten zijn, als ze al kiemen natuurlijk.

• Like 2
Geplaatst:

Vorig jaar gingen ze best goed, maar af en toe woonde er een slak in 🤮, zelfs in de kas. 

Verder zijn ze een grote paprika met wat pit. Je brandt er niet van weg, maar er zit wel een tikje in (voor iedereen die geen CR per dag wegwerkt, huh 🤨?)

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...