Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2025

Featured Replies

Geplaatst:

Wij hebben vanavond verschillende bonen soorten uit eigen tuin gegeten, samen met een rode ui en knoflook ook uet. We hadden er gekookte aardappelen en een tartaartje bij.

Geplaatst:

Witlof uit de diepvries,ingerold in gekookte ham,met kaassaus en klaargemaakt in de oven.

Was nog van m'n laatste teelt in maart-april,en binnen een paar weekjes komen de nieuwe (aangekochte) wortelstokken er alweer aan.Kunnen we weer opnieuw beginnen.😉

Geplaatst:

IMG_2540.jpeg

https://hot-thai-kitchen.com/papaya-salad-v3/

Heerlijke groene papaya salade met uit eigen tuin Thai pink egg tomaatjes, knof, peper wat ook in mijn oog zit… en paar boontjes. Ik ben er dol op!

Eten ook Turkse rode kippensoep met eigen tomaten- en peperpasta en meerdere pepersoorten. Beetje veel peper zo te zien…

IMG_2537.jpeg

Soort hot and sour idee uit de Chinese keuken met dumplings.

Een internationaal avondje met smaken die wonderwel bij elkaar passen.

aangepast door Mellie
Typfawtjes

Geplaatst:
47 minuten geleden, Mellie zei:

Thai pink eg tomaatjes

Ah, dus dit waren die mooie roze tomaatjes bovenin de schaal! Het ziet er allemaal weer zó lekker uit!

Geplaatst:

Lekker weer allemaal. En witlof invriezen @Bernaar dat heb ik nog nooit gedaan. Geblancheerd neem ik aan? Hier is het vaak soepdag, vandaag courgette broccoli room soep ( of mag dat nu al geen room meer heten maar moet ik zeggen met wit dik vloeibaar plantaardig product) met veel dragon en selderijblad uet bestrooid met dragoncroutons. Daarnaast blauwe kaas tosti’s met op alle tosti’s een lepeltje pruimenjam.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De eerste zoete aardappels uet gegeten! Lekker in een ovenschotel met broccoli, uien, knoflook en kipfilet, en wat kruiden uiteraard. Goede combi.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Weer heel veel tuinkers gezaaid, zo lekker op een cracker met geitenkaas uit Nederland.
Vanavond weer stamppot andijvie gegeten, zo lekker! Zo blij met mijn vele andijvie. Het liefst eet ik het rauw. Nu met rode paprikastukjes en knoflook gebakken, rode rauwe uitjes erdoor en stukjes worst.

En daarna de peertjes die ik vanavond in de oven heb gezet, het recept ipv kweeperen. Een beetje aangepast, maar wat is die heerlijk!
p.o. de kruidnagels in de saus gedaan en niet in de peren en de peren waren in kwarten gesneden en ik heb Sangria genomen.
Nu gegeten met wat ijs.
Mijn man zei dat hij morgen weer peren gaat schillen. Wij hebben nog veel onrijpe peren liggen.

20251008_150752.jpg

20251008_194339.jpg 20251008_200021.jpg

Geplaatst:
2 hours ago, appelvrouw said:

En witlof invriezen @Bernaar dat heb ik nog nooit gedaan. Geblancheerd neem ik aan?

@appelvrouw,klopt!

In stukken snijden,blancheren,goed laten uitlekken en de diepvries in.Kan je lang bewaren op die manier.

Niet ontdooien als je het klaar wil maken,gewoon de stukken direct de schotel in.

En je kan er trouwens ook heerlijke witlofsoep van maken.😉

Geplaatst:
13 uren geleden, Dahli zei:

Ah, dus dit waren die mooie roze tomaatjes bovenin de schaal! Het ziet er allemaal weer zó lekker uit!

Het was ook heerlijk en zo’n papaya is gigantisch, dus kan het ook nog vandaag eten. Ik bedacht me zojuist dat die Thaise tomaat die ze gebruiken voor deze salade, wat groenig smaakt. Het zijn allemaal zurige frisse smaken. Misschien dat je een half rijpe tomaat dan beter kunt gebruiken? Heeft @acpronk daar een mening over? Ik had overigens de bonen wel geblancheerd en dan geen 15 sec, maar een paar minuten. Vond ze desondanks iets te rauw, dus kun je nagaan helemaal rauw. Maar dat zal vandaag wel helemaal weg zijn neem ik aan. Wordt een lekkere lunch! Miss cv ien ook nog wel bij het avondeten. De peper die er in de salade zat, was overigens echt pittig. Met een lief puntje. Aji iets. Straks even kijken welke dit is. Net pas rijpe pepers van en had verwacht deze ook wegens gebrek aan zon mild of niet pittig te zijn. Was niet zo. Mijn darmflora weet er alles van 🤭

image.jpg

Geplaatst:

Een gemengde salade met paprika en rucola uet.

Geplaatst:

@Mellie dit jaar heb ik geen som tam (naam van het gerecht) in Thailand gegeten, dus het is al jaren geleden. En een recept heb ik ook niet.

Maar uit herinnering smaakt het wel fris en vooral pittig, niet zoet. Zuur weet ik niet, misschien een beetje.

Geplaatst:

Gewoon simpel net als gisteren weer stamppot andijvie gemaakt, en nu weer met gebakken paprika, wat rode ui en veel knoflook erdoor, wat rauwe rode uitjes en rookworst stukjes. En ik kon het niet laten met een lepel mayo erover. Ik kan dit wel elke week eten zo lekker.

En als toetje mijn gestoofde peertjes, nu koud met ijs en slagroom, ook lekker. Ik ga het uitschrijven, ga ik dus vaker zo maken.

20251009_193435.jpg 20251009_220216.jpg

Geplaatst:

Zoete aardappel uit de oven, biet met gember en kurkuma en gebakken rijst met paprika uJT.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Op 6-10-2025 om 14:55, Vrouwholle zei:

van rum/ likeur mix

Was dit lekkerder dan de cuarenta-y-tres licor? Of heb je mix van rum en 43 genomen?

Geplaatst:

Over de appel gebak had ik de advocaat met het rum/likeur @Petrasmoestuin die had een wat sterker smaak want de rum overheerste…de mannen vonden deze het lekkerst.

Zelf maak ik het tegen kerst nog een keer van advocaat met de likeur die jij noemt maar dan zonder de rum erbij 😋

Vind ik zelfs lekkerder dan gewone advocaat!😋

De grap is dat ik onze zoon om een nieuwe fles Licor 43 vroeg en dat hij de sinaasappel smaak meenam…hij wist niet van die caramel/ koffie smaak af….

En tja die wil ik nu toch perse he…nou ja nog tijd genoeg tot kerst….😅🌱👩‍🍳🌱🌱🎃🌱

Geplaatst:

Oh nu snap ik het. Het is niet de sinaasappel variant maar de caramel/ koffie variant. Ik vond het al vreemd. Ik vond de sinaasappelsmaak altijd lekker, maar ik moet dus de andere kopen.@ Vrouwholle. De Baristo.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Wij eten vanavond kip madras met de tomaten, bonen en lenteuitjes uit eigen tuin!

Wij eten nooit uit pakjes en zakjes maar deze kip madras zijn we dol op. Leuk om dan groenten uit eigen tuin te kunnen toevoegen aan dit gerecht. 🥰

20251010_121038.jpg

Geplaatst:

Herkenbaar zo’n “aanvulling” uet….dat voelt ook al goed toch! en gaat vast lekker worden @Janie 😋

Ik ben bezig pan kippenboullion/soep te maken… mijn lief heeft flinke buikgriep hopelijk sterkt hij daarvan wat aan….🤞ook met aanvulling van kruiden en wat groenblad uet😋

Eet smakelijk alvast voor vanavond.🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎃🌱IMG_6002.jpeg

aangepast door Vrouwholle

Geplaatst:

We hebben heerlijk gegeten @Vrouwholle! Beterschap voor jouw lief. Kippenbouillon/soep is altijd goed voor een ziek mens. 💚

Geplaatst:

Mie met zelfgemaakte pindasaus met oa eigen sambal en knof en pepers. Voor het eerst zelf kroepoek gebakken. Zo wonderlijk om zo’n kroepoek te zien kroepoeken in de hete olie.

En als toetje…

IMG_2583.jpeg

Tweelaagse worteltaart. Ik vind hem heel mooi geworden. Eigen abrikozen van vorig jaar (dit jaar helaas nul… 😭) en bijna een kilo geraspte wortel.

Geplaatst:

@Mellie Wat een mooierd 😍!

Kroepoek is leuk hè?! Ik weet nog dat onze zoon dat een wonder vond om te zien toen hij klein was 😊. Nog een voordeel, neemt nul plaats in in je voorraadkast en enorm veel aan tafel 😃.

Geplaatst:

Inmiddels met de opgebrachte oogst een tomaat/paprika soep gemaakt. (Op de ui en knoflook na)

Geplaatst:

Vanavond een ouderwetse maaltijd. Hachee met heel zacht vlees, worteltjes uet, appelmoes zelf gemaakt van geplukte appels en gestoofde peertjes van geplukte peertjes, recept volgens kweeperen en iets aangepast qua kruiden. Helaas de ui en knoflook is al op uet.
Nog wat over, morgen dus nog wat.

20251011_191253.jpg

Geplaatst:

Sla (Nansen's Noordpool), lenteuitje en echt de allerlaatste tomaten van dit seizoen (heimwee ernaar...) uet gegeten vanavond. Nog wat extra dingen aan de sla toegevoegd. Heerlijk ervan gegeten. Met gebakken aardappelen en een vegaburgertje.

20251012_113426.jpg

Geplaatst:

Pasta met aubergine, ui, knoflook en basilicum uit eigen tuin. De tomatensaus is helaas nog uit de winkel. Volgend jaar ga ik die zelf maken, dan komt ook dat uit eigen tuin. Het was heerlijk. Dus de aubergine komt volgend jaar terug.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.